Toyota zaprezentowała nowe akumulatory. 1000 km zasięgu? Tak, ale za 5 lat
Toyota zaprezentowała "mapę drogową" rozwoju akumulatorów do nadchodzących aut elektrycznych. Możemy spodziewać się kilku nowości już niedługo.
Toyota dość ostrożnie podchodzi do kwestii elektryfikacji gamy, stawiając (całkiem słusznie) póki co na auta hybrydowe. To im wychodzi. Pierwszy globalny samochód elektryczny marki, bZ4x, póki co zbiera mieszane opinie. Tymczasem koncern ogłosił plany na najbliższe lata, jeśli chodzi o akumulatory.
Wygląda to ciekawie. Zarówno jeśli chodzi o zasięg, jak i o modele, do których trafią nowe baterie.
Toyota stawia na akumulatory "Solid State"
Od dawna mówiło się, że Japończycy pracują nad bateriami z elektrolitem w formie stałej, a nie płynnej. Akumulator tego typu ma być rewolucyjny, jeśli chodzi o koszty, zasięg i czas ładowania. Ale póki co daleko do tej premiery. Owszem, Toyota planuje dwie linie tego typu produktu, ale dopiero w latach 2027 - 2028 oraz później. Pierwsze baterie ze stałym elektrolitem mają być litowo-jonowe, zapewniać zasięg ponad 1000 km, a od 10 do 80% będą ładować się w około 10 minut (oczywiście zakładając odpowiednią ładowarkę, która będzie w stanie to utrzymać).
Wcześniej otrzymamy kilka nowych serii akumulatorów, jednak wciąż w "istniejącej" technologii. Aczkolwiek Toyota stawia tu na akumulatory bipolarne, które obecnie stosuje w układach hybrydowch.
W 2026 roku powinniśmy otrzymać pierwsza nowość, opisywaną przez Toyotę jako akumulator "Performance". Być może trafi ona do bardziej sportowych aut koncernu. Litowo-jonowy układ ma zapewniać zasięg przekraczający 800 km (norma WLTP), przy jednocześnie szybszym ładowaniu oraz niższej o 20% cenie, niż w przypadku tego w bZ4x.
Rok później na rynek ma trafić akumulator z serii "Popularisation". Będzie to bateria LiFePO w układzie bipolarnym. Będzie miała mniejszy zasięg, ok. 600 km, ale ma charakteryzować się bardzo niską ceną, o około 40% niższą niż w przypadku aktualnie stosowanej technologii.
Trzecią serią będzie "High Performance", która zadebiutuje w 2027-2028 roku. Będzie tańsza niż "Performance", ale również oferować będzie duży zasięg - około 1000 km.
Przy okazji Toyota pracuje też nad zmniejszeniem baterii, przede wszystkim jeśli chodzi o wysokość. Obecnie wynosi ona ok. 150 mm, ale w nowej generacji akumulatory "zgubią" trzy centymetry, a w modelach sportowych pakiet ma być nie wyższy niż 10 cm.
Plany są bardzo ambitne. Myślę, że możemy spodziewać się w ciągu kilku lat sporej liczby japońskich premier, w których te akumulatory znajdą swoje miejsce. Zobaczymy też, czy ten plan i te deklaracje zostaną spełnione.