Toyota zrobiła hybrydowego pickupa, nim było to modne. To była przepowiednia
Być może nie mają konkurenta dla Forda Mavericka, ale podobną koncepcję wymyślili blisko 20 lat temu. Toyota A-BAT wyprzedziła swoje czasy.
Wyobraźcie sobie samochód modny, ale i praktyczny. Do tego pod maską miał napęd hybrydowy, a swoim designem do dziś może cieszyć oko. Japończycy wyprzedzili potrzeby rynku i już w 2008 roku pokazali pickupa z hybrydowym napędem. Nazywał się Toyota A-BAT i był pomysłem amerykańskiego studia stylistycznego marki. Można pokusić się o stwierdzenie, że rezygnacja z tego samochodu była jednym z większych błędów japońskiej marki.
Toyota A-BAT miała prosty cel: łączyć styl i praktyczność
Toyota od lat jest pionierem w dziedzinie hybrydowej motoryzacji, ale nie każdy pamięta, że już w 2008 roku marka zaprezentowała koncepcyjnego pickupa, który mógłby wyprzedzić swoje czasy. Model A-BAT (Advanced Breakthrough Aero Truck) został pokazany na North American Auto Show w Detroit i był rewolucją zarówno pod względem designu, jak i technologii. Choć nigdy nie trafił do produkcji, jego idee można dostrzec w dzisiejszych pojazdach użytkowych.
Ekologia w służbie praktyczności
Hybrydowy napęd w pickupie? Dziś to coraz popularniejsze rozwiązanie, ale w 2008 roku było czymś wyjątkowym. Toyota A-BAT łączyła terenowe możliwości z oszczędnością paliwa i proekologicznym podejściem. Nie tylko napęd był innowacyjny – projektanci zadbali o detale, które czyniły ten pojazd niezwykle funkcjonalnym.
Przykładem jest elastyczna przestrzeń ładunkowa: tylne siedzenia można było złożyć pod podłogę, zwiększając miejsce na ładunek. Dodatkowo, pod tylną częścią skrzyni znajdowała się wysuwana szuflada, która pozwalała na wygodne przechowywanie narzędzi czy sprzętu turystycznego. A-BAT posiadał też przezroczysty, przesuwany dach, który umożliwiał przewóz wysokich przedmiotów.
Jednak jedną z najbardziej unikalnych cech tego modelu były panele słoneczne na desce rozdzielczej. Choć ich moc nie pozwalała na napędzanie silnika, zapewniały one energię do zasilania urządzeń pokładowych, takich jak nawigacja satelitarna.
Toyota A-BAT miała zaskoczyć pod wieloma względami
A-BAT nie tylko oferował innowacyjne rozwiązania technologiczne, ale również wyglądał jak samochód przyszłości. Toyota zdecydowała się na zerwanie z typową, masywną stylistyką pickupów i postawiła na bardziej aerodynamiczne, delikatniejsze linie, przypominające pierwszą generację Priusa.
Projektanci inspirowali się także pojazdami wojskowymi NATO, co wpłynęło na rozmieszczenie przestrzeni wewnętrznej – kabina była przesunięta bardziej do przodu, co zwiększało pojemność skrzyni ładunkowej. Filozofia designu, którą kierowała się Toyota przy tworzeniu A-BAT, to "Vibrant Clarity", czyli połączenie emocjonalnych i racjonalnych aspektów projektowania.
Toyota i Hybrydy: Od Priusa, aż po pickupy
A-BAT był częścią większej wizji Toyoty, która od lat rozwijała technologie hybrydowe. Już w 1997 roku marka wprowadziła na rynek Priusa, pierwsze seryjnie produkowane auto hybrydowe na świecie. Z czasem technologia ta zaczęła pojawiać się w kolejnych modelach, takich jak Camry Hybrid czy luksusowe hybrydy Lexusa.
Dziś Toyota oferuje aż 17 modeli hybrydowych na rynku amerykańskim, w tym również pickupy. Choć A-BAT nigdy nie trafił do salonów, jego duch jest obecny w nowoczesnych hybrydowych wersjach Toyoty: Tundra i Tacoma. Oba modele wykorzystują układ "i-Force Max", który zapewnia większą moc i oszczędność paliwa.
Pickup z przyszłości, który przyszedł zbyt wcześnie
Toyota A-BAT był projektem wizjonerskim, który mógłby wyznaczyć nowy kierunek w segmencie pickupów. W czasach, gdy ekologia i oszczędność paliwa stają się coraz ważniejsze, idea kompaktowego, hybrydowego pickupa wydaje się bardziej aktualna niż kiedykolwiek.
Czy Toyota zdecyduje się wrócić do tej koncepcji i stworzyć nowoczesnego następcę A-BAT? Jeśli tak, to może okazać się, że wizja sprzed kilkunastu lat była jedynie zapowiedzią tego, co dopiero ma nadejść.