Viper i BMW pokonane przez... vana

Szybkie samochody elektryczne nikogo już nie szokują. Ale co powiecie na kipiącego prądem vana, szybszego na torze od klasycznych aut sportowych? Poznajcie Ednę!

Co może skrywać pod sobą pospolita, pokryta lodówkowym lakierem kubiczna karoseria Mercedesa Vito? Zaopatrzenie dla kilku sklepów spożywczych w mieście? Narzędzia i materiały budowlane? Nie dajcie się zwieść pozorom, ten samochód to mobilne laboratorium. Dostawcze nadwozie Vito idealnie nadaje się do umieszczenia w nim chłodnic, czujników i aparatury dokonującej pomiarów najważniejszych parametrów. Konstruktorzy ze startupu Atieva testują pod przykrywką dostawczego Mercedesa elektryczny zespół napędowy. Zespół ten jest opracowywany z myślą o zapowiadanym przez firmę sportowym sedanie zdolnym do równej walki z Teslą.

Edna, bo tak Atieva nazwała swój prototyp, odpycha się od asfaltu wszystkimi czterema kołami, a moc generowana przez elektryczną jednostkę napędową oscyluje wokół 900 KM! Osiągi, którymi dysponuje ten biały "klocek" wgniotą w fotel każdego, kto tylko odważy się usiąść za jego sterami. A skoro już o przyspieszeniu mowa, to rozpędzenie się do 97 km/h zajmuje Ednie zaledwie 2,94 sekundy. Pokonanie 1/4 mili to dla niej kwestia 11,3 sekundy! Takimi wynikami nie może pochwalić się niejedno auto sportowe, a co dopiero samochód dostawczy. Zresztą, gdyby ktoś powątpiewał w możliwości prototypu, Atieva postanowiła skonfrontować swój pojazd z dwoma samochodami sportowymi: klasycznym, spalinowym Viperem i wspomaganym silnikiem elektrycznym, futurystycznym BMW i8. Wynik tego wyścigu możecie zobaczyć na filmiku poniżej.

http://www.youtube.com/watch?v=8wfeIXCQdvw

Inżynierowie podkreślają jednak, że wciąż nie wykorzystali całości potencjału drzemiącego w układzie i napędzie. Ich ciężka praca może zaowocować jeszcze lepszymi wynikami produktu końcowego, jakim ma być czterodrzwiowa odmiana. Przytoczone trochę wyżej dane z pewnością ulegną poprawie, jeśli wziąć pod uwagę, że sedan straci trochę na wadze i zyska na aerodynamice względem vana.

Atieva to startup utworzony w 2007 roku przez byłych pracowników Tesli i Oracle. Firma nie zamierza poprzestać na sedanie i wkrótce po jego premierze przewidzianej na 2018 rok, ujrzymy crossovera. Edna to zaledwie przedsmak tego, co nas czeka. Kto wie, czy na wniosek spółek kurierskich świadczących ekspresowe przesyłki Atieva nie wypuści także limitowanej serii vanów...