Volkswagen daje swoim samochodom więcej wolności. Ty na tym skorzystasz

Volkswagen podnosi stopień automatyzacji jazdy w swoich popularnych modelach. Ma być wygodnie - i to się liczy.

Volkswagen ogłosił współpracę z firmami Valeo i Mobileye w celu wprowadzenia zaawansowanego systemu autonomicznej jazdy. Mowa tutaj o poziomie 2+ w pojazdach opartych na platformie MQB. Nowa technologia ma zwiększyć bezpieczeństwo i komfort jazdy w przyszłych modelach marek należących do Grupy VW.

Niemcy wchodzą na poziom "2+". Co to oznacza i co zapewni Volkswagen?

System będzie oferował funkcje takie jak jazda bez użycia rąk na zatwierdzonych odcinkach autostrad, asystent jazdy w korkach, asystent parkowania oraz system awaryjny 360. Dzięki temu kierowcy będą mogli korzystać z automatycznej zmiany pasa ruchu i innych zaawansowanych funkcji wspomagających prowadzenie pojazdu.

Kluczowe komponenty systemu dostarczą Mobileye i Valeo. Mobileye zapewni platformę Surround ADAS, procesor EyeQ 6 High oraz technologie mapowania. Valeo dostarczy elektroniczne jednostki sterujące, czujniki oraz rozwiązania z zakresu parkowania. Integracja tych elementów pozwoli na zastąpienie wielu jednostek sterujących jednym centralnym modułem, co zwiększy efektywność i wydajność systemu.

Volkswagen automatyzacja 2+

Wprowadzenie tego systemu planowane jest na najbliższe lata w modelach opartych na platformie MQB. Umożliwi to klientom korzystanie z zaawansowanych funkcji autonomicznej jazdy w popularnych modelach Grupy VW.

Jakie są poziomy automatyzacji jazdy i autonomii w motoryzacji?

Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (SAE) definiuje sześć poziomów autonomii pojazdów:

  • Poziom 0 (Brak automatyzacji): Kierowca jest odpowiedzialny za wszystkie aspekty prowadzenia pojazdu.
  • Poziom 1 (Asysta kierowcy): System może wspomagać kierowcę w sterowaniu lub kontroli prędkości, ale nie jednocześnie. Przykładem jest tempomat adaptacyjny.
  • Poziom 2 (Częściowa automatyzacja): System może jednocześnie kontrolować sterowanie i prędkość, ale kierowca musi cały czas monitorować jazdę i być gotowy do interwencji.
  • Poziom 3 (Uwarunkowana automatyzacja): Pojazd może samodzielnie zarządzać większością aspektów jazdy w określonych warunkach, ale kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli na żądanie systemu.
  • Poziom 4 (Wysoka automatyzacja): Pojazd jest w stanie samodzielnie prowadzić w określonych warunkach bez interwencji kierowcy. Poza tymi warunkami konieczna jest obecność kierowcy.
  • Poziom 5 (Pełna automatyzacja): Pojazd jest w pełni autonomiczny i nie wymaga obecności kierowcy w żadnych warunkach.