Volvo EX90 i Polestar 3 zaciągają ręczny. Opóźniono ich debiut rynkowy
Osoby, które czekają na elektryczne nowości ze Szwecji muszą uzbroić się w dużą dozę cierpliwości. Volvo EX90 i Polestar 3 nie wyjadą na drogi w tym roku. Do tego obie marki wprowadziły korekty w swoich planach dotyczące wolumenu produkcji.
Elektromobilność nie jest łatwym kawałkiem chleba dla producentów. Nowe samochody może i są prostsze pod kątem konstrukcji napędu, ale wymagają ogromnych inwestycji w oprogramowanie. To właśnie ten element jest najczęściej najsłabszym ogniwem wielu modeli. Grupa Volkswagena między innymi z tego powodu mocno opóźniła debiut elektrycznego Macana, a nowa generacja platformy dla aut BEV pojawi się na rynku dwa lata później, niż pierwotnie zakładano. Volvo EX90 i Polestar 3 też nie wyjadą na drogi w zakładanym terminie.
Szwedzi potwierdzają, że muszą jeszcze dopracować szereg elementów. Z tego powodu obydwa modele oficjalnie zadebiutują w salonach dopiero w przyszłym roku.
Volvo EX90 2023 wymaga dopracowania oprogramowania. Polestar 3 bazuje na tej samej platformie. Wszystko jasne?
Niczym w wielkim organizmie, Polestar 3 i Volvo EX90 stanowią układ naczyń połączonych. Choć do klientów dotrą z zupełnie innych fabryk (Volvo przyjedzie z Karoliny Południowej w USA, Polestar z Chin), to problemy z platformą wymagają opóźnienia debiutu w przypadku obydwu aut.
Szwedzi przyznali wprost, że mają problemy z pewnymi elementami i chcą zaliczyć udany start. Decyzja o przesunięciu debiutu jest więc rozsądna, patrząc na problematyczny debiut Volvo XC90 lata temu. Przypomnijmy - wówczas ten samochód trapiły problemy z elektroniką, często uziemiające samochód.
Polestar dodatkowo obniżył plany produkcyjne na ten rok. Pierwotnie zakładano wytworzenie 80 000 pojazdów, ale tę liczbę zmniejszono o 20 000 pojazdów. Marka podkreśla, że jest to kwestia uwarunkowań ekonomicznych na świecie i braku Polestara 3 w ofercie.
Wszystko wskazuje jednak na to, że rok 2024 będzie bardzo ważny dla tej firmy. Obok Polestara 3 pojawi się też jego "sportowy" kuzyn, czyli Polestar 4. Do tego prace nad Polestarem 5 są już bardzo zaawansowane - a ten samochód ma celować w Porsche Taycan i w nadchodzące 4-drzwiowe coupe Lotusa.
Volvo z kolei już za miesiąc pokaże model EX30
Będzie to najmniejszy elektryk w gamie marki, garściami czerpiący z designu dużego EX90. Ten samochód także powstaje na platformie SEA, aczkolwiek w innym wydaniu. Tutaj krewnymi są takie auta jak smart #1 i #3 i Zeekr X.