Volvo zaczyna dzielić się z innymi producentami danymi dotyczącymi bezpieczeństwa
Volvo włącza się w szeroki projekt poprawy bezpieczeństwa na drogach w Europie. Wszyscy partnerzy stworzą bazującą na chmurze platformę wymiany danych dotyczących bezpieczeństwa zbieranych i wysyłanych przez samochody i infrastrukturę drogową.
Projekt pilotażowy, realizowany pod patronatem partnerstwa publiczno-prywatnego zwanego European Data Task Force (Europejska Grupa Robocza ds. Danych), skupia wiodących europejskich producentów pojazdów, dostawców usług, a także szereg państw członkowskich UE. Partnerzy będą udostępniać informacje dotyczące ruchu drogowego w oparciu o dane zbierane na bieżąco i przekazywane przez platformę w chmurze. Volvo zasili tę platformę swoimi danymi zbieranymi przez auta wyposażone w funkcje Hazard Light Alert i Slippery Road Alert. Innymi słowy, każde Volvo wyposażone w te funkcje będzie na bieżąco wysyłać do platformy ostrzeżenia o śliskiej nawierzchni, oraz o pojazdach na drodze, które stoją z włączonymi światłami awaryjnymi.
European Data Task Force obejmuje następujące organizacje:
- Holandia: Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej
- Hiszpania: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz podległa mu instytucja La Subdirección General de Gestión de la Movilidad DGT
- Finlandia: Agencja Transportu i Komunikacji TRAFICOM
- Niemcy, Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej
- Luksemburg – Ministerstwo Gospodarki.
- Dostawcy usług: Here Europa B.V. i TomTom Traffic B.V.
- Producenci pojazdów: BMW AG; Ford Smart Mobility Ltd; Mercedes Benz; Volvo Cars
Producenci samochodów mogą pobierać te dane z platformy i wysyłać ostrzeżenia drogowe do wszystkich aut połączonych z tą platformą. Ponieważ w projekcie uczestniczy kilku różnych producentów aut, rośnie zasięg i skala jego działania. Dane z platformy mogą też służyć dostawcom różnych usług, aplikacji, czy dostawcom komunikatów drogowych, także tym państwowym, czy organizacjom drogowym. Nowy projekt realizowany jest wspólnie przez wiele krajów i firm. Jego nadrzędnym celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Ten cel stawia sobie także założona w 2017 roku organizacja European Data Task Force.
"Uważamy, że tego rodzaju anonimowe udostępnianie danych powinno odbywać się za darmo, dla większego dobra i korzyści całego społeczeństwa. Oszczędza życie, czas i pieniądze podatników" – powiedział wówczas Hakan Samuelsson. "Wzywam i zachęcam innych producentów samochodów i rządy państw do współpracy z nami przy realizacji tego typu platformy wymiany danych tak szeroko, jak to możliwe."
Własne systemy alarmowe Volvo Cars pozwalają samochodom Volvo komunikować się ze sobą i ostrzegać kierowców o warunkach drogowych, w tym o śliskiej nawierzchni za pośrednictwem sieci w chmurze. Takie funkcje zostały wprowadzone po raz pierwszy w 2016 r. i są dostępne we wszystkich nowych modelach Volvo w całej Europie. Udostępnianie danych o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i staje się tym skuteczniejsze, im więcej samochodów jest połączonych w sieć. Od zeszłego roku Volvo Cars i Volvo Trucks udostępniły dane, aby powiadamiać kierowców o zagrożeniach w rejonie w Szwecji i Norwegii.