WRC z hybrydą plug-in to już rzeczywistość. Oto Ford Puma Rally1

WRC spotkało się z ekologią. Nowy Ford Puma Rally1 to pierwsze auto, które wykorzysta hybrydę plug-in w rajdach. Jak to działa i co się zmieni?

Umarła Fiesta, niech żyje Puma! Miejsce popularnego miejskiego hatchbacka w WRC zajmie nowy samochód, który zbudowano "na bazie" Forda Pumy. Jest to unikalna konstrukcja, gdyż wykorzystuje system plug-in hybrid, obowiązkowy w nowej kategorii Rally1. Już Wam wyjaśniamy o co w tym wszystkim chodzi.

Ford Puma Rally1, czyli WRC w ekologicznym wydaniu

Ekologia puka już do każdych drzwi i nie powinno to nikogo dziwić. Niemniej można ją wykorzystać na swoją korzyść. System plug-in hybrid w aucie WRC brzmi może jak profanacja, ale zalet wbrew pozorom jest tutaj dużo.

Zacznijmy od konstrukcji tego auta, za którą odpowiada niezmiennie firma M-SPORT. Sercem jest tutaj doładowana jednostka 1.6, którą połączono z układem hybrydowym. Bateria ma raptem 3,9 kWh pojemności, ale dzięki wysokiej efektywności jest w stanie ekspresowo się naładować. Można to zrobić dzięki hamowaniom, ale także za sprawą podpięcia do zewnętrznego źródła napięcia. Wówczas wystarczy 25 minut, aby akumulator zapełnił się "pod korek".

WRC Ford Puma Rally1

A naładowana bateria stanowi tutaj tajną broń, gdyż jednostka elektryczna generuje tutaj 136 KM. Tym samym kierowcy zyskują trzysekundowy "boost", który może dać przewagę w kluczowym momencie. Cały układ, chłodzony cieczą, waży 95 kilogramów i jest zabezpieczony w specjalnej balistycznej kasecie. Dzięki temu nawet potężny wypadek nie wpłynie na bezpieczeństwo kierowcy i pilota.

Kategoria Rally1 w WRC ruszy już od przyszłego sezonu

Oficjalny debiut tego auta (oraz jego konkurentów) będzie miał miejsce podczas Rajdu Monte Carlo, jednak już w ten weekend zobaczymy jego możliwości podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood. Wszyscy czekamy jednak na rajdowe zmagania - to właśnie tam, w Monte Carlo, w bardzo trudnych warunkach, kierowcy będą mieli okazję po raz pierwszy zmierzyć się z nowymi maszynami. Zmiany w kategoriach mają nie tylko być odpowiedzią na elektromobilność, ale także wpłyną na "ekologię" podczas zawodów.

WRC Ford Puma Rally1

Samochody te będą mogły bowiem jechać w trybie bezemisyjnym na dojazdówkach pomiędzy odcinkami specjalnymi, lub w trybie hybrydowym. A to oznacza oszczędność paliwa i oczywiście mniejszy hałas. Nie wiem jednak kto chciałby podziwiać "ciche" rajdy. Tutaj chodzi o hałas, prędkość i unoszący się za autem kurz.