Żegnaj Wielka Brytanio! Honda oficjalnie ogłasza zamknięcie fabryki w Swindon
Tysiące zwolnionych ludzi oraz duży problem dla lokalnej gospodarki - wszystko to za sprawą decyzji Hondy o zamknięciu fabryki w brytyjskim Swindon.
Brexit zbliża się wielkimi krokami. Zwolennicy wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej jeszcze do niedawna podkreślali, że nic się nie zmieni. Cóż, jak widać byli w błędzie. Coraz większa liczba firm rozważa wycofanie się z wysp, a niektóre podejmują już stosowne kroki ku ewakuacji. Honda oficjalnie potwierdziła, że w 2021 roku zamknie swoją fabrykę w Swindon.
Według oficjalnego komunikatu "Honda chce skupić się na elektryfikacji gamy modelowej, a decyzja o zamknięciu zakładu w Swindon poparta jest globalnymi zmianami w przemyśle motoryzacyjnym. Wymusza to zmianę planów dotyczących produkcji i położenie nacisku na miejsca, gdzie sprzedaż najlepiej się rozwija". Co ciekawe w informacji Hondy nie ma oficjalnie wzmianki o Brexicie, ale to właśnie ten producent jako pierwszy poruszył temat zagrożeń płynących z wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.
Z zakładu w Swindon rocznie wyjeżdża 150 000 samochodów - jest to model Civic X generacji, w wersji hatchback oraz Type R. W fabryce zatrudnionych jest 3 500 osób. Oznacza to ogromne zwolnienia oraz spory kryzys zarówno dla lokalnej społeczności jak i dla firm, które współpracują z fabryką. Zwolnienia dotkną bowiem także poddostawców oraz cały sektor logistyczny, tak więc liczba bezrobotnych może wynieść nawet dwa razy tyle, ilu zatrudnionych jest w zakładzie w Swindon.
Co ciekawe w 2021 roku produkcja Civica zostanie całkowicie zakończona - tyczy się to także zakładu w Gebze w Turcji, gdzie powstaje wersja sedan. Ten jednak ma pozostać aktywny i najprawdopodobniej zajmie się produkcją budżetowych modeli na lokalny rynek. Honda nie zapowiada póki co następcy aktualnego modelu - można się więc spodziewać nowego elektrycznego modelu, który zastąpi Civica, lub XI wcielenia tego modelu, mocno różniącego się od dotychczasowych generacji.
Honda swoją produkcję przeniesie najprawdopodobniej do Japonii - dzięki nowej umowie dotyczącej zniesienia cła pomiędzy UE a Krajem Kwitnącej Wiśni, auta wyprodukowane na Dalekim Wschodzie będą znacznie tańsze.