Znaczenie paliw alternatywnych w procesie dekarbonizacji floty transportowej
Jednym z największych światowych wyzwań jest obecnie walka z globalnym ociepleniem i jego skutkami. Rządy szukają różnych rozwiązań, które będą zmniejszać emisję CO2. Rośnie świadomość społeczeństwa i tak samo firm, które coraz bardziej skupiają się na ograniczaniu emisji ze swojej działalności.
Branża transportowa ma duży wpływ na wspomniane emisje, dlatego coraz większego znaczenia nabiera zastosowanie paliw alternatywnych. Dekarbonizacja floty transportowej staje się koniecznością. By sprostać wysokim wymaganiom, firmy mogą korzystać z szeregu dostępnych rozwiązań, zarówno po stronie pojazdów, jak i paliw wykorzystywanych w transporcie drogowym.
Oprócz tradycyjnego Diesla, pojazdy ciężarowe mogą być zasilane przez różne paliwa alternatywne. Wśród nich dostępne są w LNG, BioLNG, HVO, wodór, napędy elektryczne i hybrydowe. Nie ma jednego idealnego rozwiązania, a wybór odpowiedniego sposobu powinien być dostosowany do wyznaczonych założeń.
Innowacyjne perspektywy na wykorzystanie paliw alternatywnych w procesie dekarbonizacji floty
Jednym z dostępnych już teraz paliw alternatywnych jest LNG (Liquefied Natural Gas) – czysta, bezbarwna i nietoksyczna ciecz powstająca po schłodzeniu gazu ziemnego do –162°C. LNG to czystsze źródło energii niż np. olej napędowy, które może realnie pomóc w procesie dekarbonizacji i przyczynić się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych.
Ciężarówki zasilane LNG są aktualnie najlepszą dostępną alternatywą dla pojazdów napędzanych Dieslem ze względu na oferowane zasięgi. Liczba kilometrów, które można pokonać bez tankowania zależy od wielkości zbiornika i jego specyfikacji technicznych, ale może wynosić znacznie ponad 1000 km. Dlatego to właśnie LNG jest najlepszym rozwiązaniem dla transportu długodystansowego. Ciągniki zasilane LNG mogą również wykorzystywać BioLNG, które powstaje z odpadów organicznych. LNG i BioLNG mają te same właściwości i mogą być wymiennie stosowane w tych samych pojazdach.
Rozwija się także rynek pojazdów elektrycznych. Obecnie dostępne są głównie ładowarki dla pojazdów osobowych, ale przy rosnącej dostępności ciężarówek elektrycznych wzrost liczby punktów ładowania dla transportu drogowego jest nieunikniony. Pojazdy elektryczne oferują na ten moment dużo mniejsze zasięgi niż tradycyjne pojazdy zasilane Dieslem czy LNG. Dlatego to rozwiązanie jest stosowane głównie w przypadku last mile delivery.
Biopaliwa jako alternatywa dla konwencjonalnych paliw
Nieustanny rozwój technologii, a tym samym dostępnych alternatyw na rynku, sprawiają, że biopaliwa zyskują na popularności. Jednym z nich jest HVO (Hydro-treated Vegetable Oil) – to hydrorafinowany olej roślinny, który gwarantuje niższą emisję CO2 przy spalaniu. Bazą do jego produkcji mogą być na przykład odpady pochodzenia roślinnego, jak chociażby resztki warzyw i owoców, czy nawet przeterminowana margaryna. Ten rodzaj paliwa to najwygodniejsza alternatywa dla klasycznego Diesla, ponieważ może być stosowana zamiennie w tych samych pojazdach bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji. Producenci ciężarówek już kilka lat temu ogłosili zgodność swoich pojazdów z tym rodzajem paliw.
Wyzwania związane z dekarbonizacją floty
W paliwach alternatywnych drzemie duży potencjał i niewątpliwie wpłyną ona na przyszłość pojazdów spalinowych. Jednak ich szersze wprowadzenie wiąże się nadal z wieloma wyzwaniami. Bardzo ważne jest zaznajomienie się z wymaganiami technicznymi pojazdów. Konieczna jest też dostępność infrastruktury umożliwiającej tankowanie. Działania związane z rozwojem i promocją paliw alternatywnych, pomogą dostosować się do przyszłych ambitnych planów dekarbonizacji transportu drogowego, ale na to potrzeba czasu.
Aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej jest Shell. Firma do 2050 r. planuje stać się biznesem energetycznym o zerowej emisji netto. Oznacza to, że redukuje emisje z działalności oraz z paliw i innych produktów energetycznych, które oferuje klientom. Celem Shell jest wspieranie firm transportowych w dążeniu do dekarbonizacji, a tym samym obsługi nawet najbardziej wymagających klientów. Na poziomie Europy Shell inwestuje w szeroką gamę paliw alternatywnych.
Klienci Shell mogą korzystać z karty paliwowej Shell Card, a także z karty Shell LNG Card, która uprawnia do tankowania niskoemisyjnego paliwa LNG i BioLNG dzięki korzystaniu z całej sieci Shell LNG w Europie.
Więcej o usługach dla firm transportowych: Oferta dla firm transportowych | Shell Polska