106 litrów pojemności i 20 cylindrów w układzie V. Oto Caterpilar 797

Zastanawialiście się kiedyś nad tym jak wygląda największa wywrotka świata? Jest nią Caterpilar 797. To maszyna, która nie tylko budzi podziw - nawet jeśli nie interesują Was takie maszyny.

Jego dopuszczalna masa całkowita może wynosić nawet 640 ton. Na "plecy" bierze do 370 ton. Oto Caterpilar 797, czyli największa na świecie wywrotka. Pojazd, który nie boi się najtrudniejszych zadań w kopalniach odkrywkowych i kamieniołomach, gdzie wykorzystywany jest do wywozu urobku. Dlaczego jest taki fascynujący? Cóż, głównie ze względu na unikalną specyfikację.

Caterpilar 797 - zawodnik wagi ultraciężkiej

15 metrów długości zdaje się być zabawną wartością - zwłaszcza, gdy spojrzymy na wymiary autobusów czy ciężarówek. Dopiero kolejne dane imponują. Szerokość? Blisko 10 metrów. Wysokość? Niemal 8 metrów. Masa "na pusto" to abstrakcyjne 197 ton, czyli tyle, ile 147 Passatów B5.

Pod wielką maską kryje się silnik, który nie boi się nawet największych wyzwań i doskonale radzi sobie w najtrudniejszych warunkach. Jednostka stworzona przez firmę Caterpilar ma 20 cylindrów w układzie V, 80 zaworów, cztery sprężarki i objętość skokową wynoszącą 106 litrów. Co ciekawe jego masa to 24 tony.

Jego moc w topowej konfiguracji to 4000 KM, zaś moment obrotowy wynosi (w zależności od specyfikacji) od 12 000 do 16 000 Nm. Zbiornik paliwa mieści 3785 litrów paliwa, ale wbrew pozorom nie pozwala na długą pracę. W godzinę jednostka ta wciąga ponad 1030-1260 litrów oleju napędowego. Pomyślcie sobie ile punktów na BP można nabić takim pojazdem.

Caterpilar 797 - jego obsługa jest naprawdę wymagająca

Jak wygląda serwis takiego pojazdu? Otóż, jak zapewne się domyślacie, jedna osoba z tym sobie nie poradzi. Przykładowo jedno koło waży ponad 5 ton, co wymusza stosowanie specjalnych podnośników przy jakiejkolwiek obsłudze. Opony dostarczają tutaj dwie firmy - Michelin (XDR) i Bridgestone (V-Steel Rock Deep).

Układ olejowy ma 675 litrów pojemności, a chłodniczy 1160 litrów. Płyny te uzupełnia się i wymienia za pomocą specjalnych narzędzi i pomp, które pozwalają na sprawniejszą wymianę substancji smarnej czy właśnie cieczy chłodzącej.

Po co komu taka maszyna?

Chodzi przede wszystkim o uniwersalność podczas pracy. Caterpilar 797 mieści od 188 do 267 m3 urobku, co jest rekordowym wynikiem. Co więcej, kilka takich maszyn znacznie szybciej i wygodniej może obsłużyć kopalnię.

Caterpilar model ten produkuje od 1998 roku, konsekwentnie unowocześniając go co kilka lat. Najnowszy wariant jest najbardziej zaawansowaną konfiguracją, z najwydajniejszym i najoszczędniejszym napędem. Pojazd ten potrafi osiągnąć - wbrew pozorom - całkiem sporą prędkość, wynoszącą nawet 68 km/h.

Taką wywrotkę można złożyć jedynie w miejscu użytkowania

Siedem zakładów Caterpilara przygotowuje komponenty, które następnie transportowane są za pomocą specjalnych ciężarówek. Po dostarczeniu na miejsce użytkowania ładunek jest rozładowywany. Następnie ekipa mechaników marki z pomocą kilku dźwigów na miejscu składa ten pojazd.

Odwrotny proces musi zostać wykonany przy przenosinach Caterpilara 797 do innej kopalni. Wymiary i masa nie pozwalają na pokonanie trasy normalnymi drogami. Tym samym mechanicy demontują auto, które następnie w częściach trafia do ciężarówek. Po dostarczeniu do celu jest ono ponownie składane.

Cena? Około 7-8 milionów dolarów. Rocznie powstaje kilka sztuk. Aktualnie Caterpilar 797 wykorzystywany jest niemal na całym świecie.