Czym jeździ... Iran? Stare Peugeoty i Kia Pride rządzą tam na drogach
Jeszcze do niedawna motoryzacja tego kraju kojarzyła nam się głównie z odświeżanym przez lata Peugeotem 405. Czym teraz jeździ Iran? Te dane mogą Was mocno zaskoczyć.
Wiecie, że Iran jest 14 największym rynkiem motoryzacyjnym w Europie? Ten kraj, dla wielu obcy i „niedostępny” ma kilku mocnych lokalnych graczy, obstawiających niemal całą sprzedaż. Jednocześnie od pewnego czasu do gry wkraczają samochody z Chin, które powoli przekraczają granicę tego państwa. W ostatnim roku (mniej więcej, gdyż kalendarze są zupełnie inne) wyprodukowano i sprzedano tam ponad 1,26 miliona samochodów. Liczby robią wrażenie, ale… o jakich samochodach mowa?
Jeszcze do niedawna królem był Peugeot 405. To nie jest żart - sprzedawany jako IKCO Pars model przetrwał blisko 40 lat i cieszył się uznaniem. Ba, nawet ponad rok po zakończeniu produkcji wciąż ma 10 miejsce w klasyfikacji sprzedaży, z liczbą 37 000 sprzedanych aut. To i tak spadek o 77% względem roku 2023, czyli ostatniego rocznika produkcyjnego.
Czym jeździ Iran? To głównie produkcje bazujące na innych autach, z reguły francuskich
Najpopularniejszym autem jest tam IKCO Peugeot 207, bazujący wbrew pozorom nie na 207-ce, ana 206-ce. Sprzedano blisko 138 000 takich pojazdów, co czyni go bestsellerem w tym kraju. Na drugim miejscu znalazła się zaś Saipa Quik, która wywodzi się z Kii Pride. Trzecie miejsca zajmuje Saipa Saina, czyli ten sam samochód - tylko w wersji sedan. W czołówce jest też IKCO Soren i Dena, bazujące na Peugeocie 405 - choć gruntownie przebudowanym, oraz IKCO Tara i Shahin, które korzystają z konstrukcji Peugeota 301.
W Iranie przyjęto prostą strategię. Gdy restrykcje były nieco mniejsze, zakupiono stare i sprawdzone rozwiązania Peugeota, a wcześniej Kii. Teraz te systemy i technologie są po prostu konsekwentnie odświeżane na potrzeby nowszych modeli. Taka strategia sprawdza się tam doskonale, gdyż oczekiwania klientów są bardzo skromne. Tak naprawdę najbardziej liczy się idea posiadania środka transportu.
Warto dodać, dla zobrazowania przestrzeni, że w Iranie mieszka ponad 92 milionów osób, a sam kraj jest dość duży. To sprawia, że ten kraj w kategorii produkcji wyprzedza nawet Turcję, a lokuje się za Meksykiem. Skala jest więc naprawdę ogromna i może imponować.