Dacia Sandero ze skrzynią CVT - TEST. Nie najlepsza, ale ciągle dobra

Dacia nie przestaje zaskakiwać. Ostatnie jej modele mają genialny stosunek ceny do wartości, a teraz możecie kupić Sandero z nową skrzynią automatyczną. 

Tym razem nie będę się skupiał na samym samochodzie. Mój dokładny test Dacii Sandero znajdziecie pod tym linkiem. Tym razem skupię się na debiutującej w tym modelu skrzyni CVT oraz porównam ten wariant z tradycyjną przekładnią.

Wygoda

Doceniam skrzynie automatyczne. W zasadzie w każdej postaci. Przy codziennych przebiegach ponad 150 kilometrów po Warszawie i okolicach, automat staje się nieoceniony. I szczerze nie ma znaczenia, czy jest to przekładnia dwusprzęgłowa, tradycyjna czy bezstopniowa. Każda jedna sprawdza się w gęstym ruchu miejskim doskonale.

Jednak nie rozumiem jednej rzeczy… dlaczego nie można zamówić automatycznej skrzyni biegów do wariantu TCE 100 LPG?! X-Tronic jest łączony tylko z silnikiem TCE o mocy 90 koni mechanicznych. W dodatku w tej wersji, ma on obniżony moment obrotowy ze 160 Nm do 142 Nm. Ok, maksymalna wartość dostępna jest znacznie niżej (przy 1750 obrotach) ale mimo wszystko jest to działanie niezrozumiałe.

Dacia Sandero CVT

Działanie

Dacia Sandero w wersji X-Tronic posiada skrzynię bezstopniową która jednak potrafi symulować przełożenia. Ale nie robi tego zawsze. Podczas normalnej, spokojnej jazdy przekładnia działa jak zwykłe CVT, czyli dopasowuje obroty silnika do położenia pedału przyśpieszenia. Nie ma żadnego wycia, silnik pracuje w optymalnym zakresie momentu obrotowego. I całkiem sprawnie napędza lekką Dacię.

Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu następuje szok. Zamiast spodziewanego, jednostajnego wycia silnika na wysokich obrotach sytuacja jest zgoła odmienna. Skrzynia biegów X-Tronic symuluje biegi i zachowuje się jak klasyczny automat.

Zauważyłem natomiast pewny mankament. W potężnych korkach, gdzie toczymy się dosłownie kilka kilometrów na godzinę, skrzynia potrafi bardzo nieprzyjemnie szarpać. Jest to niestety zjawisko bardzo powtarzalne.

Dacia Sandero CVT

Osiągi

Cóż, żadna Dacia Sandero nie jest demonem prędkości. Nie sądzę też, aby ktokolwiek kupował rumuńskie auto, aby się nim ścigać (nie dotyczy Dacii Duster w wersji rajdowej).

Producent podaje w katalogu, że Sandero w wersji X-Tronic rozpędza się do stu kilometrów na godzinę w 13,4 sekundy. Czyli prawie o półtorej sekundy dłużej, niż ze skrzynią manualną. Nawet porównując z mocniejszą wersją TCE 100, nie miałem wrażenia, że auto jest znacząco wolniejsze. Podczas normalnej eksploatacji, osiągi są wystarczające.

Dodam jeszcze, że w wersji X-Tronic, Dacia Sandero generuje niższy hałas niż wtedy, gdy jest wyposażona w skrzynię manualną. Różnica jest całkiem znacząca. Po prostu ma niższe obroty - przy 140 km/h to około 300 obrotów na minutę.

Dacia Sandero CVT

Zużycie paliwa

Jednak, o dziwo, nie przekłada się to na zużycie paliwa. Ani w trasie, ani w mieście, ani w trybie mieszanym. Sandero X-Tronic zawsze zużyje więcej paliwa niż wersja z ręczną skrzynią. I są to różnice spore.

Porównam zużycie paliwa w naszej tabelce:

X-TronicManual

Zużycie paliwa Dacia Sandero X-Tronic Dacia Sandero MT
przy 100 km/h: 5,7 l/100 km 5,2 l/100 km
przy 120 km/h: 7,2 l/100 km 6,6 l/100 km
przy 140 km/h: 9,4 l/100 km 8,0 l/100 km
w mieście: ok. 6,5 l/100 km  ok. 8,5 l/100 km

Jak widzicie, różnice w trasie, przy stałych prędkościach są znaczne. Jednak jeszcze gorzej wygląda sprawa w mieście. „Zwykłe” Sandero zużywało mi okolice 6,5 litra przy spokojnej jeździe. Wersja ze skrzynią CVT nie była w stanie zejść poniżej 8 litrów, a wyniki oscylujące wokół 9 litrów również nie były rzadkością.

Cennik

Dacia ze skrzynią automatyczną nie jest oczywiście w tej samej cenie. Brak konieczności machania dźwignią i lewą nogą kosztuje 6 000 zł. Niestety skrzynia x-tronic dostępna jest tylko w najbogatszej wersji Comfort, więc kosztuje blisko 64 900 zł. Z wyposażeniem dodatkowym, w sumie winduje to cenę Sandero do niemal 70 tys. zł.

Dacia Sandero X-Tronic - Podsumowanie

Mam mieszane uczucia. Z jednej strony X-Tronic w Dacii Sandero działa poprawnie i nie przeszkadza. Z drugiej jednak szkoda, że nie można jej zestawić z jednostką TCE 100 z LPG. No i to zużycie paliwa…

Zalety
  • Wygoda
  • Niższy hałas
  • Niezłe działanie przekładni
Wady
  • Wysokie zużycie paliwa
  • Słabszy silnik
  • Brak fabrycznego LP

SILNIK t. benz, R3, 12 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk bezpośredni
POJEMNOŚĆ 999 cm3
MOC MAKSYMALNA 67 kW (90 KM) przy 4500 obr./min
MAKS. MOMENT OBROTOWY 142 Nm przy 1750 obr./min
SKRZYNIA BIEGÓW automatyczna, bezstopniowa
NAPĘD przedni
ZAWIESZENIE PRZÓD kolumny MacPhersona
ZAWIESZENIE TYŁ belka skrętna
HAMULCE tarczowe/bębnowe
OPONY 195/55R16
BAGAŻNIK 328/1108 mm
ZBIORNIK PALIWA 50 l
TYP NADWOZIA hatchback
LICZBA DRZWI / MIEJSC 5/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4088/1848/1499 mm
ROZSTAW OSI 2604 mm
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1099/442 kg
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM 585/1100 kg
ZUŻYCIE PALIWA 5,7 - 6,4 l/100 km
EMISJA CO2 128 - 145 g/km
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 13,4 s
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 169 km/h
GWARANCJA MECHANICZNA 2 lata
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12 lat/3 lat
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ 61 900 zł
CENA WERSJI TESTOWEJ 61 900 zł
CENA EGZ. TESTOWANEGO 69 700 zł