Spieszcie się kochać Forda Focusa. Jego koniec jest przesądzony
Ford Focus zbliża się do końca swojego życia. Producent oficjalnie ogłosił, że kompaktowy model zniknie z rynku za trzy lata.
Przynajmniej w "naszym świecie". Ford Focus czwartej generacji, który właśnie trafia na rynek (i niedługo o nim u nas przeczytacie) będzie ostatnim tego rodu. Amerykanie nie tylko planują zakończyć produkcję po czterech generacjach, ale i "zamknąć nazwę".
Ford Focus to gigantyczny sukces. Poprzedniej epoki
Przynajmniej tak sobie to możemy tłumaczyć. A oficjalnie - po prostu Puma i Kuga zgarniają tak duży procent rynku w Fordzie, że Focus powoli przestaje mieć rację bycia. Do tego Ford Blue (czyli ta firma, która produkuje samochody spalinowe) będzie miała w Europie coraz mniej do gadania - zwłaszcza jeśli przejdzie zakaz sprzedaży aut z takim silnikiem. Co prawda przez 10 lat, między 2025, a 2035, zmieściłaby się jeszcze jedna generacja kompaktowego Forda, ale... pieniądze na jej opracowanie potrzebne są gdzie indziej.
Informacje o tym, że Ford Focus zmierza ku swojemu końcowi, potwierdził szef Ford of Europe - Stuart Rowley.
Więcej, Ford Focus powstaje obecnie w fabryce w Saarlouis. Producent w tym momencie zastanawia się, co z nią zrobić po 2025 roku. Nie ma planów przeniesienia tam produkcji innego modelu. Wśród pomysłów jest również sprzedaż jej innemu koncernowi, lub całkowite zamknięcie.
Już teraz przejście na samochody elektryczne może spowodować spore cięcia w załogach fabryk. Dodatkowo Ford Focus mocno ucierpiał w obecnym kryzysie. Czas oczekiwania na nowy samochód wynosi około roku - problemem są nie tylko półprzewodniki. A w zasadzie półprzewodniki oraz produkcja systemu SYNC4. Przyjeżdżał on z Ukrainy, więc obecnie są pewne problemy w zapewnieniu ciągłości dostaw.
Ford Focus to niezmiernie ważny model w historii europejskiego Forda. Był pierwszym, który spowodował, że Fordy stały się "tymi, które świetnie się prowadzą". Choć też rdzewiał jak szalony, i tak pozwolił na oderwanie się od przeciętnej historii Escorta. Przez wiele lat wraz z Mondeo był trzonem sprzedaży marki. Ten drugi model, po pięciu generacjach, też zakończył "życie". Ostatnie Mondeo zjechało z taśmy 4 kwietnia.
W Europie. Jak wspomniałem na samym początku, Focus również zniknie "z naszego świata". W Chinach wciąż jest produkowany, tak jak i Mondeo. I pewnie na lokalny rynek "czwórka po lifcie" będzie robiona jeszcze kilka lat.