KIA EV4 2025. Koreańczycy szykują się do podboju klasy kompaktowych "elektryków"
W segmencie kompaktowych samochodów elektrycznych konkurencja się zagęszcza. W przyszłym roku dołączy do nich KIA EV4 2025. Co o niej wiemy?
W 2021 roku KIA ogłosiła, że w ciągu pięciu lat wprowadzi 11 nowych modeli elektrycznych. Idzie im całkiem nieźle, a w najbliższym czasie możemy spodziewać się wielu ciekawych premier. Już na początku przyszłego roku na drogi wyjadą pierwsze egzemplarze dużego SUV-a EV9. Prawdopodobnie za około rok premierę będzie miała KIA EV4 2025. To dość ciekawy ruch.
KIA EV4 - kolejny crossover, czy "bat" na VW ID.3?
Na ten moment wiemy tylko, że samochód zbliża się do testów drogowych. Rozmiarowo ma plasować się poniżej modelu EV6, będącego 4,7-metrowym crossoverem. "Po drodze" znajdzie się jeszcze kompaktowy SUV EV5, będący mniejszą wersją EV9. Ten model zresztą poznaliśmy już w wersji koncepcyjnej. Akurat w przypadku tego producenta, możemy być pewni, wiele się nie zmieni.
Wróćmy jednak do mniejszego modelu. Według zapowiedzi, KIA EV4 2025 ma być kolejnym crossoverem, w segmencie subkompaktowym. Jest to o tyle ciekawe, że w tej klasie KIA ma już całkiem świeży model. Mowa oczywiście o najnowszym, bardzo udanym modelu Niro EV. Oprócz tego jest jeszcze Soul EV, również bardzo dobry, choć już starszy model. Do tego KIA EV6, ze swoimi opływowymi liniami i kształtem "kosmicznego liftbacka", nie jest klasycznym crossoverem. Możemy więc skłaniać się ku przypuszczeniu, że KIA EV4 będzie bliższa klasycznemu hatchbackowi. Konkurować będzie między innymi z Volkswagenem ID.3, czy Renault Megane E-Tech.
Z modelu EV6 zostaną też zaczerpnięte elementy stylistyki. Linia okien, tylne światła połączone z linią błotników oraz proporcje mają przypominać większy model.
Samochód będzie korzystać z platformy E-GMP. To modułowe podwozie do samochodów elektrycznych pozwoli na maksymalne wykorzystanie miejsca w środku, przy niedużych wymiarach zewnętrznych. Zobaczymy.
Na pewno jednak możemy się spodziewać dwóch wariantów baterii: 58 oraz 77,4 kWh. Przy samochodzie tej wielkości i odpowiednim dobraniu jednostki napędowej możemy mieć auto o naprawdę solidnym zasięgu. KIA może zdecydować się na 204-konną jednostkę z Niro, albo np. jeden z silników stosowanych w EV6, o mocy 170 KM. Wtedy możemy mówić o spokojnie około 500 - 600 km realnego zasięgu.
Wiemy też, że nowa KIA EV4 ma korzystać z "AutoMode", nowego pakietu asystentów marki, wspierających jazdę autonomiczną. Oprócz tego oczywiście znajdziemy tam zdalne aktualizacje oraz możliwość odpłatnego odblokowania niektórych funkcji przy pomocy samej zmiany oprogramowania.
Póki co jednak musimy uzbroić się w cierpliwość.