KIA EV9 2024 debiutuje w Europie. Jest wielka i ma ogromny akumulator
Kolejny elektryczny samochód z Korei Południowej wjeżdża do Europy. KIA EV9 2024 łączy praktyczność, wydajność i styl w sposób, jakiego do tej pory na rynku nie było. Zobaczcie co oferuje ten samochód.
Efektowna KIA EV9 2024 nie jest nowością. Ten model poznaliśmy już kilka miesięcy temu, aczkolwiek wówczas zaprezentowano specyfikację amerykańską. Teraz czas na europejski wariant, który różni się jedynie garścią detali. Najważniejsze jest jednak to, że kluczowe cechy definiujące praktyczność tego auta pozostały na miejscu.
KIA EV9 2024. Trudno na nią nie zwrócić uwagi
Koreańczycy chętnie bawią się stylem i lubią eksperymentować z nietypowymi liniami. Nie inaczej jest w przypadku tego modelu. Gdy postawimy go obok Kii EV6, znajdziemy tylko garstkę wspólnych detali.
Taka strategia sprawia, że portfolio marki jest mocno zróżnicowane i przyciąga tym samym klientów o różnych upodobaniach. W przypadku dużego SUV-a postawiono na masywniejsze linie, które dobrze komponują się z bryłą nadwozia. Mówimy tutaj o naprawdę dużym samochodzie. KIA EV9 mierzy 5010 mm długości, a jej rozstaw osi to 3100 milimetrów. Takie wartości to gwarancja wielkiego i przestronnego wnętrza.
W Europie EV9 będzie dostępne w pięciu kolorach, w tym białym Snow White Pearl, czarnym Aurora Black Pearl, czerwonym Flare Red, szarym Pebble Grey i zielonym Iceberg Green. Ponadto, błyszczące lub matowe wykończenie w kolorze srebrnym Ivory Silver jest dostępne wyłącznie w podstawowej odmianie EV9. Niebieski kolor Ocean Blue, znany konceptu EV9, jest oferowany w wersji GT-Line jako lakier matowy lub błyszczący.
To właśnie przestrzeń w środku jest tutaj najważniejsza
EV9 2024 zaprojektowano jako samochód rodzinny, który może być także przestrzenią do wypoczynku. Postawiono tutaj na wiele ciekawych rozwiązań - takich jak chociażby dwa pojedyncze fotele w drugim rzędzie. Te obracają się i pozwalają na stworzenie wygodnego "salonu".
Duża KIA ma też zupełnie nowy kokpit, z garścią unikalnych detali. Nie zapomniano o schowkach, a ergonomia według producenta jest na wysokim poziomie. Co ciekawe tutaj także debiutują cyfrowe lusterka, choć te pozostają na szczęście opcją dla chętnych.
Przestrzeni na przewożone rzeczy także nie brakuje. KIA EV9 ma dwa bagażniki - z przodu i z tyłu. Ten pierwszy oferuje od 52 litrów pojemności (w wersji AWD) do 90 w wariancie RWD). Tylny ma 828 litrów pojemności w konfiguracji 4/5 osobowej i 333 litry w 6-/7 osobowej, za trzecim rzędem.
KIA EV9 2024. Akumulator ma 99,8 kWh pojemności, na rynek trafi wersja RWD i AWD
Ta pierwsza stawia na zasięg. Oferuje ona 203 KM i 350 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na przyspieszenie do setki w 9,4 sekundy. Zasięg miło zaskakuje - to 541 kilometrów według normy WLTP.
Wariant AWD występuje w dwóch wydaniach - Baseline i GT-Line. Pierwsza z nich oferuje dwa silniki o mocy 141 kW (384 KM łącznie), przy czym przedni zapewnia 250 Nm momentu obrotowego, a tylny 350 Nm. W wariancie GT-Line moc jest identyczna, ale przedni silnik generuje 350 Nm momentu obrotowego.
Efekt? "Słabsza" wersja rozpędza się do 100 km/h w 6 sekund, zaś GT-Line w 5,3 sekundy. W obydwu przypadkach mówimy o zasięgu sięgającym 497 kilometrów na jednym ładowaniu.
Dla ciekawskich: EV9 waży od 2426 do 2569 kilogramów i może wziąć na hak przyczepę o masie do 2,5 tony (wersja AWD). Wariant RWD zadowoli się maksymalnie 900-kilogramową przyczepą.
Koreańczycy chwalą się technologią - bo jest czym
EV9 2024 wyposażono w instalację 800V. To wyróżnik platformy E-GMP, czyli konstrukcji opracowanej specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych grupy. Dzięki temu mamy tutaj możliwość korzystania z bardzo szybkiego ładowania.
W 15 minut w wersji RWD zasięg zwiększymy o 239 kilometrów, zaś w wersji AWD o 219 kilometrów. Oczywiście do tego niezbędna jest szybka ładowarka, pokroju IONITY lub innego operatora. Takich jednak powoli przybywa i w Polsce, a poza granicami naszego kraju można w nich przebierać do woli.
Ładuj auto, ładuj z auta
Unikalną cechą platformy E-GMP jest możliwość "dwukierunkowego" wykorzystania energii z akumulatora. Samochód może być wielkim powerbankiem. Dzięki temu można z niego zasilać zewnętrzne urządzenia, co przydaje się podczas wyjazdów na kempingi, czy przy pracach w terenie. Funkcje Vehicle-2-Load, Vehicle-2-Home i Vehicle-2-Grid są standardem w tym samochodzie.
W EV9 debiutuje też unowocześniony KIA Route Planner
Mowa tutaj o funkcji nawigacji, która dostosowuje podróż do planowanej prędkości i do dostępności punktów ładowania. Plusem Route Plannera jest przygotowywanie akumulatora do ładowania przed dojazdem na ładowarkę. Osiąga on optymalną temperaturę, aby ładować się z możliwie najszybszy sposób.
KIA chwali się także nowymi możliwościami EV9
Ten samochód ma stały dostęp do sieci, a dzięki usłudze KIA Connect można "dokupować" do niego nowe funkcje, w tym dodatkowe opcje systemów bezpieczeństwa. Na pokładzie debiutuje też nagłośnienie firmy Meridian, składające się z 14 głośników, które wspiera zewnętrzny wzmacniacz.
KIA EV9 2024 zyskała też elektroniczny klucz pojazdu, który można wgrać do telefonu. Wbrew pozorom jest to bezpieczna technologia (korzysta z podobnego protokołu bezpieczeństwa, co płatności kartą za pomocą smartfona). Bez wątpienia ułatwi to dostęp do pojazdu w momencie, w którym zdarza nam się zapominać kluczyków.
KIA EV9 2024 - cena w Polsce jeszcze nie jest znana
Te poznamy w drugiej połowie roku. Na niskie kwoty nie ma co liczyć, ale już w standardzie dostaniemy tutaj bardzo bogate wyposażenie. Nieśmiało obstawiamy, że cennik otworzy wartość z trójką na przedzie, lub bardzo do niej zbliżona.