MG Motor wchodzi do Polski. Jakie auta oferuje ta marka i ile mogą kosztować?
Na polski rynek wchodzi nowa marka - MG Motor. To spadkobierca dawnego "Morris Garage", czyli sportowej brytyjskiej marki, znanej niegdyś z produkcji najszybszych wersji Roverów. Teraz ta firma jest w rękach chińskiego koncernu SAIC i oferuje przede wszystkim auta elektryczne. Sprawdzamy jej ofertę i oceniamy jakie ceny mogą mieć auta oferowane w Polsce.
Jak już wczoraj informowaliśmy MG Motor szykuje się do wejścia na polski rynek. Wszystko wskazuje na to, że machina ruszyła, a oficjalny komunikat jest kwestią czasu. Warto więc przyjrzeć się tej marce, gdyż skutecznie podbija ona statystyki sprzedaży w wielu krajach.
Co więc znajdziemy w ofercie MG i ile mogą kosztować takie auta? Sprawdziliśmy to dla Was.
MG Motor stawia na auta elektryczne, ale w ofercie ma też hybrydę plug-in i modele spalinowe
Jeszcze kilka lat temu układ sił w gamie MG był odwrotny. To auta elektryczne były dodatkiem do spalinowych. Teraz jak widać nacisk położono na samochody na prąd, widząc w nich największy potencjał.
Oferta MG składa się obecnie z pięciu modeli. Ofertę otwiera MG4
To samochód, o którym pisaliśmy już kilkukrotnie. Chińczycy stworzyli kompaktowego elektryka z solidnym napędem i niską ceną. W efekcie topowa wersja, która osiągi dorównuje Audi E-Tron GT, kosztuje nieco więcej od "gołego" Volkswagena ID.3.
Sprawdziłem ofertę tego auta w naszych krajach sąsiedzkich, w których popularność elektryków jest mniej więcej taka, jak w Polsce. Mowa tu o Czechach i Słowacji. Tam w przypadku MG4 do wyboru mamy dwie wersje wyposażeniowe: Emotion i Elegance.
Ta pierwsza jest skromniej wyposażona i łączy się z silnikiem o mocy 170 KM i akumulatorem 51 kWh. Elegance występuje w wersji 204-konnej, z akumulatorem 64 kWh. Moc trafia w obydwu przypadkach na tylną oś.
Zasięg wersji 51 kWh to około 350 kilometrów na ładowaniu, zaś wersji 64 kWh od 460 do 430 kilometrów. Słabszy wariant ma jednofazową ładowarkę AC (6,6 kW), zaś mocniejsza wersja korzysta z trójfazowej (11 kW).
Ceny są zaskakujące. Bazowa wersja kosztuje około 150 000 złotych, uśredniając cenę z Czech i ze Słowacji. Wariant z większym akumulatorem to wydatek rzędu 170-172 tysięcy złotych.
Jeśli więc odliczymy od tych kwot dopłaty, które są dostępne w Polsce, to uzyskamy cenę nawet na poziomie 123-145 tysięcy złotych. Jeśli więc w naszym kraju cennik będzie zbliżony do tego z Czech i ze Słowacji, to MG Motor może zgarnąć naprawdę spory kawałek rynku.
Warto dodać, że ten samochód cieszy się ogromną popularnością
MG w Europie odnotowało ponad 107% wzrostu sprzedaży, a z miesiąca na miesiąc pnie się w statystykach. Duża w tym zasługa właśnie MG4, chętnie wybieranego w Niemczech, Francji i we Włoszech. Kraje Skandynawii także coraz częściej stawiają na ten samochód.
U naszych sąsiadów póki co nie wprowadzono do sprzedaży modelu Marvel R, ani też praktycznego elektrycznego kombi MG5 EV
Za to znajdziemy tutaj w ofercie MG EHS, czyli SUV-a będącego hybrydą plug-in, a także MG HS i ZS. Ten pierwszy to standardowa spalinowa wersja modelu EHS, a ZS jest mniejszym crossoverem marki, także z jednostką zasilaną benzyną.
Zacznijmy od tego ostatniego auta, gdyż może być ono ciekawym konkurentem dla... Dacii. MG ZS w bazowej wersji Essential korzysta z wolnossącego silnika 1.5 (106 KM) i kosztuje około 85 000 złotych w Czechach. W standardowej wersji mamy wyposażenie, które raczej nikogo nie rozczaruje - jest tu automatyczna klimatyzacja, światła Bi-LED, 17-calowe felgi i multimedia z Apple CarPlay i Android Auto.
W ofercie MG ZS dostępny jest też mocniejszy silnik 1.0 TGI (turbodoładowany), generujący 111 KM. Tutaj cena jest już odpowiednio wyższa, ale od razu przechodzimy też do dwóch najbogatszych wersji wyposażeniowych.
MG ZS ma nieco ponad 4,3 metra długości i oferuje bagażnik o pojemności 448 litrów. Warto też wspomnieć, że MG oferuje elektryczną wersję ZS-a. Ta z pewnością trafi na nasz rynek z lekkim poślizgiem.
MG Motor HS to większy brat ZS-a
Tutaj do wyboru mamy tylko jeden silnik - 1.5 TGI o mocy 162 KM. Moc trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, lub 7-biegowej skrzyni DCT. Przy wymiarach sięgających niemal 4,6 metra długości, MG HS wpisuje się w dolną część segmentu kompaktowych SUV-ów.
Ceny wyglądają tutaj ciekawie i startują od około 126 000 złotych (w Czechach), a ofertę zamyka topowa wersja kosztująca niecałe 150 000 złotych.
Hybrydowa wersja tego auta, MG EHS, jest już znacznie droższa, ale za to oferuje 258 KM. Do tego zasięg na prądzie wynosi 52 kilometry. Tutaj ceny w Czechach, po przeliczeniu na złotówki, wynoszą od około 174 000 złotych do 190 000 złotych.
Możemy spodziewać się naprawdę ostrej ofensywy ze strony MG
Patrząc na ceny u naszych sąsiadów, spodziewamy się podobnie zbudowanych ofert w Polsce. MG Motor wie, że może zgarnąć spory kawałek rynku. Te auta jakościowo robią dobre wrażenie, są świetnie wyposażone i nie rozczarowują pod kątem osiągów i zużycia energii oraz paliwa.
Już kilka lat temu byłem zaskoczony mnogością tych aut na ulicach brytyjskich miast. Teraz ten scenariusz może powtórzyć się w Polsce. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - na koniec dnia liczy się cena i to, co za nią dostajemy. A jeśli te auta nie rozczarują, to rozsądek pokieruje ludzi do salonów MG. Chińczycy mogą pozwolić sobie na tak mocne obniżanie cen, co jest ogromnym wyzwaniem i zagrożeniem dla europejskich koncernów. Najbliższe lata upłyną nam więc na zaciętej rywalizacji pomiędzy motoryzacją z Azji i z Europy.