Opony zimowe: jak działają, jakie mają oznaczenia, czy są lepsze od całorocznych?
Zaczyna się sezon na opony zimowe. Na co trzeba zwrócić uwagę, co oznaczają poszczególne symbole i oznaczenia i czy warto dopłacać do lepszych zimówek?
Temperatura za oknem spada, a śnieg zbliża się wielkimi krokami. Nadchodzi więc moment, w którym opony zimowe znowu będą pod lupą kierowców. Co je wyróżnia, kiedy faktycznie powinno się je zakładać i czy są lepszym wyborem od ogumienia całorocznego?
Jak działają opony zimowe?
Opony zimowe korzystają z miękkiej mieszanki gumowej, która najlepiej sprawdza się poniżej 7 stopni Celsjusza. Producent dodaje do niej dużo krzemionki, aby mieszanka zachowała elastyczność nawet przy mocnym mrozie. Dzięki temu kierowca uzyskuje stabilną przyczepność na mokrym, śliskim, zaśnieżonym i suchym asfalcie.
Zimówki mają głębsze rowki i wiele lamelek. Lamelki zatrzymują śnieg i wykorzystują zjawisko, w którym śnieg na śniegu tworzy większe tarcie niż guma na śniegu. Konstrukcja karkasu także wspiera przyczepność, bo opona łatwiej dopasowuje się do nawierzchni.
Kiedy opony zimowe faktycznie pomagają?
Opony zimowe mają sens, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni. W takich warunkach opona letnia twardnieje i traci przyczepność. Opona zimowa zachowuje elastyczność i skraca drogę hamowania.
Warto jednak pamiętać, że na mokrej nawierzchni, przy temperaturach w przedziale 3-8 stopni, potrafi być gorsza od dobrego letniego ogumienia. Tu jednak wchodzimy w meandry różnic pomiędzy konkretnymi modelami opon.
Kiedy warto korzystać z zimówek? Naszym zdaniem są one szczególnie warte uwagi w sytuacji, gdy często jeździcie po trasach pozamiejskich, gdzie często pojawia się lód i śnieg. W miastach korzyść także istnieje, ale jest mniejsza, jeśli temperatury zimą utrzymują się powyżej zera. W cieplejszych warunkach powyżej 10 stopni, opona zimowa szybciej się zużywa i traci swoje parametry.
Oznaczenia i konstrukcja opon zimowych. Wszystko, co warto wiedzieć
Na boku opony znajdują się symbole M+S, M&S, MS lub napis Mud and Snow. Najważniejszy znak to piktogram trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu, czyli 3PMSF. Ten symbol potwierdza przejście testów homologacyjnych na śniegu. Sama grafika M+S nie wystarcza, bo pojawia się także na oponach całorocznych.
Indeks prędkości określa maksymalną prędkość, jaką dana opona zniesie bez ryzyka uszkodzenia. Opony zimowe mogą mieć niższy indeks niż fabryczny, ale nigdy niższy niż Q.
Zakresy indeksów:
- L do 120 km/h
- M do 130 km/h
- N do 140 km/h
- P do 150 km/h
- Q do 160 km/h
- R do 170 km/h
- S do 180 km/h
- T do 190 km/h
- H do 210 km/h
- V do 240 km/h
- W do 270 km/h
- Y do 300 km/h
- ZR powyżej 240 km/h
Opony zimowe a opony całoroczne - kiedy odczujecie różnicę?
Opony zimowe mają największy sens w regionach, gdzie drogi często pokrywają się lodem i śniegiem. Kierowca, który jeździ głównie poza miastem, zyska najwięcej. Co więcej, zimówki są też znacznie lepsze w górach. Jeśli więc regularnie wybieracie się na narty, to lepiej zainwestować w dobre zimówki i mieć w zanadrzu łańcuchy.
Gdy zimy są łagodne i krótkie, a większość tras odbywa się w mieście, korzyść może być mniejsza. Tutaj do akcji wkraczają więc opony całoroczne, które oczywiście zyskują przewagę za sprawą braku konieczności wymiany ogumienia. Problemem jest jednak fakt, że całoroczne ogumienie jest też kompromisem. Oznacza to, że nigdy nie będzie tak dobre jak solidne letnie opony i dobre zimówki. Co więcej, całoroczne opony najlepiej sprawdzają się w samochodach, które nie mają dużo mocy.
Jeśli Wasz samochód oferuje sporo koni mechanicznych, to warto jednak zainwestować w dwa dobre komplety, lepiej dopasowane do pojazdu.
Koszty i praktyczne różnice. Ile kosztują zimówki?
Opony zimowe kosztują zwykle o 20 do 30 procent więcej niż letnie. Ceny rosną przed sezonem, więc kierowca zapłaci mniej, gdy kupi je z wyprzedzeniem. Do tego dochodzą koszty montażu, zakupu dodatkowych felg oraz przechowywania letniego kompletu.
Wielu kierowców korzysta z dwóch zestawów kół, bo zmniejsza to ryzyko uszkodzenia opony przy sezonowej wymianie. Felgi stalowe są tańsze i odporne na sól, natomiast felgi aluminiowe prezentują się lepiej, ale kosztują więcej. Kompletne koła pozwalają na tańszą sezonową obsługę niż regularne przekładanie opon na jednym komplecie felg.
Trwałość opon zimowych
Opona zużywa się w zależności od masy samochodu, sposobu jazdy, jakości dróg i przebiegów. W łagodnym klimacie zimowym zestaw opon wytrzyma kilka sezonów. Kierowca powinien wymienić oponę, gdy bieżnik ma mniej niż 1,6 mm. Realnie jednak lepiej pomyśleć o nowym komplecie w momencie, w którym opona ma mniej niż 2,3 mm głębokości bieżnika.
Opony całoroczne kontra opony zimowe
Opony całoroczne zdobywają popularność, ale ich działanie zawsze stanowi kompromis. Dane z wielu testów i porównań pokazują, że klasyczna zimówka zawsze będzie skuteczniejsza w trudnych warunkach. Różnice na asfalcie są mniejsze, a czasami działają na korzyść opon całorocznych.
Ogumienie całoroczne sprawdzają się tam, gdzie zimy są łagodne i gdzie liczy się wygoda jednego kompletu. Opony zimowe zapewniają największe bezpieczeństwo w regionach o niskich temperaturach i częstych opadach śniegu. Kierowca musi więc wybrać komplet pod realne warunki jazdy, bo różnice w zachowaniu opon pozostają duże.
Opony zimowe - to musisz zapamiętać
Zimówki tworzą największą przewagę, gdy temperatura spada w okolice zera i gdy pojawia się śnieg lub lód. Konstrukcja z miękkiej mieszanki, głębokiego bieżnika i wielu lamelek sprawia, że kierowca zyskuje bezpieczeństwo i lepszą kontrolę auta. Opony całoroczne dają wygodę, ale działają jako kompromis, którego nie warto wybierać w regionach o prawdziwej zimie.


