Czy samochody elektryczne tracą zasięg zimą? Oczywiście - ale najgorzej wypadają modele z Europy

Czy samochody elektryczne mają mniejszy zasięg zimą? Owszem. Czy są to różnice, które drastycznie zmieniają sposób użytkowania takich pojazdów? Tutaj dużo zależy od producenta. Paradoksalnie w wielkim norweskim teście najgorzej wypadły modele wielu cenionych europejskich marek. Nie wygląda to obiecująco.

W Norwegii pojazdy zasilane prądem podbiły rynek. Ich udział w miesięcznej sprzedaży nowych aut przekracza już 90 procent, nawet pomimo braku ulg, które kiedyś obowiązywały. Nikogo nie powinno więc dziwić to, że to właśnie tam samochody elektryczne muszą pokazać możliwie najlepszy zasięg w trakcie zimowych podróży.

W końcu ten sezon bywa bardzo ciężki pogodowo, a dystanse, które się pokonuje po kraju, potrafią być imponujące. Tegoroczna edycja tego testu pokazała, że samochody elektryczne faktycznie mają mniejszy zasięg zimą, ale paradoksalnie najgorzej wypadają modele europejskich marek. Te z Azji okazują się być dużo sprawniejsze.

Samochody elektryczne i zasięg zimą. Norwedzy dokładnie je prześwietlają

Na wstępie warto jednak zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze - prędkości, z jakimi jeździ się w Norwegii, są dużo niższe. To automatycznie ułatwia osiągnięcie lepszego wyniku. Widać to zwłaszcza w momencie, w którym zestawimy ze sobą modele, które trafiły w nasze ręce. Pomimo chęci i starań nie byliśmy w stanie osiągnąć takiego zasięgu, korzystając z autostrad i dróg szybkiego ruchu.

Po drugie - w przypadku tego testu kluczowa jest też pojemność akumulatorów w samochodach elektrycznych. Im większy i tym samym im więcej kilometrów zasięgu deklaruje się według normy WLTP, tym większa procentowo staje się różnica przy gorszym wyniku (który i tak potrafi być zadowalający).

Jak więc wypadły popularne elektryki i który został liderem? Tutaj będzie mocno zaskoczeni.

Najwydajniejszym samochodem z Azji jest HiPhi Z, a z Europy BMW i5. Mercedes, Audi, Tesla i Volkswagen zostają daleko w tyle

Marka HiPhi dopiero wchodzi na rynek europejski, a już budzi duże zainteresowanie. Dlaczego? Otóż jej samochody wyróżniają się stylistyką i niebanalnym podejściem do konstrukcji. Choć jest to chiński producent, to stoi za nim wielu ekspertów z Europy.

W przypadku tego modelu mówimy o akumulatorze o pojemności 120 kWh, a moc silników elektrycznych przekracza 670 KM. Obiecywany zasięg według normy WLTP to 555 kilometrów. Zimowe testy w Norwegii pokazały, że da się przejechać 522 kilometry. Zgubione 33 kilometry zasięgu przekładają się na stratę na poziomie niecały 6%, co jest dobrym i akceptowalnym wynikiem.

samochód elektryczny zasięg zimą test

Na drugim końcu skali wylądował samochód, który zapowiadano jako rewolucję. Mowa tutaj o Volkswagenie ID.7, który ma zapewniać duży zasięg na jednym ładowaniu. Oficjalnie producent informuje o możliwości pokonania 602 kilometrów według normy WLTP. W praktyce podczas norweskiego testu udało się przejechać tylko 414 kilometrów. Oznacza to mniejszy o 194 kilometry zasięg, czyli blisko 32% różnicy.

Samochody elektryczne i ich zasięg zimą - pełna tabela z norweskiego testu

Samochód Zasięg WLTP Zasięg w teście Różnica w kilometrach Różnica w procentach
HiPhi Z 555 km 522 km 33 km 5,9%
BMW i5 505 km 443,6 km 61,4 km 12,2%
Lotus Eletre 530 km 464,6 km 65,4 km 12,3%
KIA EV9 505 km 441,9 km 63,1 km 12,5%
XPeng G9 520 km 451,8 km 68,2 km 13,1%
NIO ET6 529 km 456 km 73 km 13,8%
NIO ET5 Touring 560 km 481,4 km 78,6 km 14%
Mercedes EQE 350 4MATIC 491 km 399 km 92 km 18,7%
Audi Q8 E-Tron Sportback 515 km 411,4 km 103,6 km 20,1%
BYD Dolphin 427 km 339,2 km 87,8 km 20,6%
MG4 Extended Range 520 km 399,6 km 120,4 km 23,2%
Hyundai IONIQ 6 614 km 467,8 km 146,2 km 23,8%
Hyundai Kona Electric 454 km 341,3 km 112,7 km 24,8%
Nissan Ariya e-4orce 498 km 369,4 km 128,6 km 25,8%
Peugeot e-308 409 km 297 km 112 km 27,4%
Jeep Avenger 395 km 286 km 117 km 27,6%
Opel Astra Electric Sport Tourer 413 km 296 km 117 km 28,3%
Tesla Model 3 629 km 441 km 188 km 29,9%
Polestar 2 Long Range 614 km 430 km 184 km 30%
Volvo C40 572 km 395 km 177 km 30,9%
Toyota bZ4X 460 km 313,5 km 146,5 km 31,8%
Volkswagen ID.7 608 km 414 km 194 km 31,9%
Źródło: NAF (Norwegian Automobile Federation)