Czy samochody elektryczne tracą zasięg zimą? Oczywiście - ale najgorzej wypadają modele z Europy
Czy samochody elektryczne mają mniejszy zasięg zimą? Owszem. Czy są to różnice, które drastycznie zmieniają sposób użytkowania takich pojazdów? Tutaj dużo zależy od producenta. Paradoksalnie w wielkim norweskim teście najgorzej wypadły modele wielu cenionych europejskich marek. Nie wygląda to obiecująco.
W Norwegii pojazdy zasilane prądem podbiły rynek. Ich udział w miesięcznej sprzedaży nowych aut przekracza już 90 procent, nawet pomimo braku ulg, które kiedyś obowiązywały. Nikogo nie powinno więc dziwić to, że to właśnie tam samochody elektryczne muszą pokazać możliwie najlepszy zasięg w trakcie zimowych podróży.
W końcu ten sezon bywa bardzo ciężki pogodowo, a dystanse, które się pokonuje po kraju, potrafią być imponujące. Tegoroczna edycja tego testu pokazała, że samochody elektryczne faktycznie mają mniejszy zasięg zimą, ale paradoksalnie najgorzej wypadają modele europejskich marek. Te z Azji okazują się być dużo sprawniejsze.
Samochody elektryczne i zasięg zimą. Norwedzy dokładnie je prześwietlają
Na wstępie warto jednak zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze - prędkości, z jakimi jeździ się w Norwegii, są dużo niższe. To automatycznie ułatwia osiągnięcie lepszego wyniku. Widać to zwłaszcza w momencie, w którym zestawimy ze sobą modele, które trafiły w nasze ręce. Pomimo chęci i starań nie byliśmy w stanie osiągnąć takiego zasięgu, korzystając z autostrad i dróg szybkiego ruchu.
Po drugie - w przypadku tego testu kluczowa jest też pojemność akumulatorów w samochodach elektrycznych. Im większy i tym samym im więcej kilometrów zasięgu deklaruje się według normy WLTP, tym większa procentowo staje się różnica przy gorszym wyniku (który i tak potrafi być zadowalający).
Jak więc wypadły popularne elektryki i który został liderem? Tutaj będzie mocno zaskoczeni.
Najwydajniejszym samochodem z Azji jest HiPhi Z, a z Europy BMW i5. Mercedes, Audi, Tesla i Volkswagen zostają daleko w tyle
Marka HiPhi dopiero wchodzi na rynek europejski, a już budzi duże zainteresowanie. Dlaczego? Otóż jej samochody wyróżniają się stylistyką i niebanalnym podejściem do konstrukcji. Choć jest to chiński producent, to stoi za nim wielu ekspertów z Europy.
W przypadku tego modelu mówimy o akumulatorze o pojemności 120 kWh, a moc silników elektrycznych przekracza 670 KM. Obiecywany zasięg według normy WLTP to 555 kilometrów. Zimowe testy w Norwegii pokazały, że da się przejechać 522 kilometry. Zgubione 33 kilometry zasięgu przekładają się na stratę na poziomie niecały 6%, co jest dobrym i akceptowalnym wynikiem.
Na drugim końcu skali wylądował samochód, który zapowiadano jako rewolucję. Mowa tutaj o Volkswagenie ID.7, który ma zapewniać duży zasięg na jednym ładowaniu. Oficjalnie producent informuje o możliwości pokonania 602 kilometrów według normy WLTP. W praktyce podczas norweskiego testu udało się przejechać tylko 414 kilometrów. Oznacza to mniejszy o 194 kilometry zasięg, czyli blisko 32% różnicy.
Samochody elektryczne i ich zasięg zimą - pełna tabela z norweskiego testu
Samochód | Zasięg WLTP | Zasięg w teście | Różnica w kilometrach | Różnica w procentach |
HiPhi Z | 555 km | 522 km | 33 km | 5,9% |
BMW i5 | 505 km | 443,6 km | 61,4 km | 12,2% |
Lotus Eletre | 530 km | 464,6 km | 65,4 km | 12,3% |
KIA EV9 | 505 km | 441,9 km | 63,1 km | 12,5% |
XPeng G9 | 520 km | 451,8 km | 68,2 km | 13,1% |
NIO ET6 | 529 km | 456 km | 73 km | 13,8% |
NIO ET5 Touring | 560 km | 481,4 km | 78,6 km | 14% |
Mercedes EQE 350 4MATIC | 491 km | 399 km | 92 km | 18,7% |
Audi Q8 E-Tron Sportback | 515 km | 411,4 km | 103,6 km | 20,1% |
BYD Dolphin | 427 km | 339,2 km | 87,8 km | 20,6% |
MG4 Extended Range | 520 km | 399,6 km | 120,4 km | 23,2% |
Hyundai IONIQ 6 | 614 km | 467,8 km | 146,2 km | 23,8% |
Hyundai Kona Electric | 454 km | 341,3 km | 112,7 km | 24,8% |
Nissan Ariya e-4orce | 498 km | 369,4 km | 128,6 km | 25,8% |
Peugeot e-308 | 409 km | 297 km | 112 km | 27,4% |
Jeep Avenger | 395 km | 286 km | 117 km | 27,6% |
Opel Astra Electric Sport Tourer | 413 km | 296 km | 117 km | 28,3% |
Tesla Model 3 | 629 km | 441 km | 188 km | 29,9% |
Polestar 2 Long Range | 614 km | 430 km | 184 km | 30% |
Volvo C40 | 572 km | 395 km | 177 km | 30,9% |
Toyota bZ4X | 460 km | 313,5 km | 146,5 km | 31,8% |
Volkswagen ID.7 | 608 km | 414 km | 194 km | 31,9% |