smart #3 2024 wchodzi w segment aut kompaktowych. To odważny krok
Czasy, w który smart był mały, są już za nami. smart jest teraz po prostu... smart - czyli nowoczesny, dobrze wyposażony i elektryczny. A nowy smart #3 to pierwszy krok w kierunku segmentu, do którego ta marka nigdy nie weszła, choć miała takie plany.
Niewiele brakowało, a na początku lat dwutysięcznych obok smarta fortwo i forfour pojawiłby się model formore. To owiana tajemnicą konstrukcja, o której niewiele wiadomo. Pewne jest to, że pod maską były silniki V6, a sama platforma posłużyła później do budowy Mercedesa GLK. Teraz ta marka znowu wraca do idei większego samochodu, aczkolwiek tym razem ją materializuje. smart #3 2024 to kompaktowy model, który ma rozpieszczać wyposażeniem i możliwościami. Co o nim wiemy?
smart #3 2024. Drugi model w nowej gamie marki idzie śladem starszego brata
"Jedynka" w gamie smarta pokazała kierunek rozwoju marki. Mercedes zbratał się tutaj z koncernem Geely i oddał mu sporą część autonomii w kwestii projektu. Efektem tych działań jest zgrabny miejski crossover, do którego dołączył teraz pełnoprawny kompakt.
#3 mierzy 4400 mm długości, 1800 mm szerokości i 1600 mm wysokości. Dzięki temu oferuje wystarczająco przestronne wnętrze, przy zachowaniu rozmiaru praktycznego w codziennej eksploatacji.
Stylistyka zaskoczeniem nie jest - schemat znany z mniejszego brata wykorzystano tutaj z lekkimi modyfikacjami. Całość prezentuje się wyjątkowo dobrze i wpada w oko. Tyczy się to także wnętrza, które ma nowoczesny i przyjemny design.
Centrum dowodzenia stanowi tutaj 12,8 calowy ekran z nowym oprogramowaniem, które Geely przygotowało specjalnie dla tego samochodu.
smart #3 2024 powstał na platformie SEA
To konstrukcja, która trafi do wielu samochodów kilku marek. Znajdziemy ją w Zeekrze X, Volvo EX30 (premiera w lipcu) i w Izerze, o ile kiedykolwiek zobaczymy ją na drogach.
Znajdziemy tutaj dwie specyfikacje - AWD i RWD. Słabsza oferuje 272 KM, zaś mocniejsza 422 KM. Akumulator ma 66 kWh pojemności, a zasięg na jednym ładowaniu to około 450 kilometrów. Maksymalna moc ładowania DC sięga 150 kW.
Jakie są dalsze losy smarta w Polsce?
Tu póki co pojawia się dużo znaków zapytania. Obecnie smart działa na zasadzie spółki joint-venture pomiędzy Mercedesem a Geely. W efekcie wytypowano 9 rynków, na których oferowane są te auta w Europie.
Co z pozostałymi? Tutaj najprawdopodobniej muszą zostać podpisane nowe umowy dystrybucyjne. Pewne jest jednak to, że smart skupi się na rynkach, gdzie elektromobilność jest już rozwinięta. W Polsce więc nowych modeli szybko nie zobaczymy. Tymczasem sprzedaż modelu Fortwo u aktualnych dealerów marki kończy się w tym miesiącu.