Suzuki SX4 S-Cross Hybrid. Nowoczesny silnik w trącającej myszką obudowie - TEST, OPINIA
Jeśli słowo rozsądek zajmuje pierwsze miejsce w Waszym słowniku, a "ekscytacja" jest na końcu listy priorytetów, to Suzuki SX4 S-Cross będzie dla Was. Szczególnie w nowym, "miękkohybrydowym" wydaniu.
Tym autem nie zaszpanujecie przed kolegami i sąsiadami. Co więcej, większość powie Wam, że mogliście za te pieniądze wziąć coś innego, potencjalnie lepszego. Cóż, jest w tym ziarnko prawdy, choć na Suzuki SX4 S-Cross trzeba patrzeć z zupełnie innej perspektywy. Wtedy okazuje się, że ten samochód ma sens i idealnie spełnia oczekiwania konkretnej grupy klientów.
Suzuki SX4 S-Cross Hybrid. Emocje wyrzuć do śmietnika
Chciałbym Wam opowiedzieć o jakichś zmianach w stylistyce, ale tych jest równe zero. Od czasu ostatniego liftingu Suzuki nie wprowadziło żadnych wizualnych nowości do swojego popularnego SUV-a. Czy to dobrze? Cóż, nie ukrywajmy - ten samochód już mocno trąca myszką. Na rynku jest dostępny od siedmiu lat, a przeprowadzony blisko 4 lata temu restyling też zdążył się bardzo mocno opatrzeć.
Prawda jest jednak taka, że nikt nie kupuje tego samochodu dla stylistyki. Ewentualnie kupuje go właśnie po to, aby ukryć się w tłumie. Prosty, schludny samochód - czy czasami potrzeba czegoś więcej?
Może wygodnego wnętrza. Przestrzeni tutaj nie brakuje jak na wymiary zewnętrzne, ale pewne rzeczy pozostawiają wiele do życzenia. Na przykład fotele - ciasne, wąskie, krótkie i pozbawione regulacji lędźwiowej, szybko dają o sobie znać. Kręgosłup nie zaprzyjaźni się z tymi siedziskami, zwłaszcza w długiej podróży. Mamy za to przyzwoity, bo mierzący 430 litrów bagażnik, który można powiększyć do 1269 litrów po złożeniu kanapy. Rower, walizka i inne graty wchodzą w takiej konfiguracji bez problemu, co doceniłem podczas weekendowego wyjazdu.
Deska rozdzielcza? Do bólu prosta. Gdyby tak wyjąć z niej zewnętrzny system multimedialny, to otrzymalibyśmy auto z roku 2006. Ale ponownie - czego więcej tutaj trzeba? Sterowanie klimatyzacją jest intuicyjne. Podgrzewane fotele włącza się olbrzymimi przyciskami. Jedyny zgrzyt stanowi sterowanie komputerem pokładowym, które w iście "oldschoolowym" stylu zachowano w pałąku wystającym z zestawu zegarów. Można poczuć się jak w latach 90.!
Przejdźmy do głównego aktora w tym spektaklu
Jest nim odświeżona jednostka napędowa K14D, którą wyposażono w system miękkiej hybrydy. Niektórych zawiedzie specyfikacja tego auta, bowiem Suzuki zgubiło 11 KM mocy. 129 KM i 235 Nm momentu obrotowego nie czyni z Suzuki SX4 S-Cross demona szybkości. Osiągi są jednak w zupełności zadowalające - setka pojawia się na zegarach w nieco ponad 10 sekund, a licznik zatrzymuje się na 190 km/h.
Jakie korzyści płyną z miękkiej hybrydy? System ISG, czyli alternator zintegrowany z silnikiem elektrycznym i przetwornica 48V-12V wspomagają działanie systemu start-stop oraz wspierają jednostkę spalinową przy ruszaniu. Ma to wpłynąć na niższe zużycie paliwa.
Suzuki obiecuje wyniki niższe o 19-20%. A jak jest w praktyce? Moim zdaniem przyzwoicie, ale nie na tyle, aby być miło zaskoczonym wartościami. W mieście Suzuki SX4 S-Cross Hybrid konsumowało około 7-9 litrów paliwa, w zależności od ruchu. Na autostradzie "bezołowiowej 95-ki" schodziło znacznie mniej.
Zużycie paliwa: | Suzuki SX4 S-Cross Hybrid |
przy 100 km/h: | 5,2 l/100 km |
przy 120 km/h: | 6,4 l/100 km |
przy 140 km/h: | 7,8 l/100 km |
w mieście: | 8,9 l/100 km |
Co wyróżnia ten model?
Przede wszystkim stosunek ceny do oferowanych elementów wyposażenia. I nie mam tutaj na myśli wybitnych systemów bezpieczeństwa i asystentów z najwyższej półki. Dostajemy za to świetny napęd na cztery koła AllGrip, który w wielu sytuacjach może być nieoceniony. Mamy także przyzwoite multimedia (choć graficznie przestarzałe, ale za to obsługują one Apple CarPlay i Android Auto), światła w technologii LED oraz kilka elementów z zakresu komfortu.
Cieszy tutaj także przyzwoite prowadzenie. Pod tym kątem Suzuki SX4 S-Cross Hybrid jest prawdziwie analogową maszyną w cyfrowych czasach. Układ kierowniczy, choć daleki od "sportu", przekazuje dużo informacji z przednich kół. Zawieszenie to świetny kompromis pomiędzy komfortem a stabilnością, choć nacisk postawiono na pierwsze słowo w tym zestawieniu. Szkoda tylko, że Suzuki wciąż kuleje pod kątem wyciszenia - autostradowe prędkości rzędu 140 km/h oznaczają wyraźnie zintensyfikowany szum w kabinie.
Szkoda też, że Suzuki wyrzuciło z oferty automatyczną skrzynią biegów, pozostawiając jedynie 6-biegowego "manuala". W mieście i w trasie automat zdecydowanie podniósłby komfort podróżowania.
A ile takie Suzuki SX4 S-Cross kosztuje?
Cennik otwiera kwota 82 500 zł za wersję Premium z napędem na przednią oś i manualną przekładnią. Obecnie obowiązuje jednak upust, który obniża cenę do 69 900 zł. Wariant z napędem AllGrip wyceniono na 95 500 zł (90 500 zł po rabacie). Prezentowany egzemplarz to bogatsza wersja Elegance, wyceniana na 101 500 zł z lakierem metalicznym. Listy opcji - brak (pomijając oferowane przez producenta dodatki i wspomniany lakier). Finalnie otrzymujemy kwotę 98 790 zł.
Mniej niż 100 000 zł za kompaktowego SUV-a z klasycznymi rozwiązaniami? Brzmi to nieźle, choć konkurencja jest mocna. Jeśli nie stawiamy na jakość materiałów wykończeniowych, to mamy pod nosem przykładowo Dacię Duster. W tej cenie znajdziemy też uboższe warianty Nissana Qashqai.
Suzuki SX4 S-Cross Hybrid - DANE TECHNICZNE
SILNIK | t.benz, R4, 16 zaw. |
---|---|
TYP ZASILANIA PALIWEM | wtrysk bezpośredni |
POJEMNOŚĆ | 1373 cm3 |
MOC MAKSYMALNA | 129 KM (94 kW) przy 5200 obr./min. |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 235 Nm przy 1500-4000 obr./min. |
SKRZYNIA BIEGÓW | manualna, 6-biegowa |
NAPĘD | 4x4 |
ZAWIESZENIE PRZÓD | kolumny MacPhersona |
ZAWIESZENIE TYŁ | belka skrętna |
HAMULCE | tarczowe went./tarczowe |
OPONY | 215/55 R17 |
BAGAŻNIK | 430/1269 litrów |
ZBIORNIK PALIWA | 47 litrów |
TYP NADWOZIA | SUV |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 5/5 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4300/1785/1580 mm |
ROZSTAW OSI | 2600 mm |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 1225/495 |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | 400/1200 |
EMISJA CO2 | 116 g/km |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 10,6 sekundy |
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 190 km/h |
GWARANCJA MECHANICZNA | 3 lata lub 100 000 km |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12/1 rok |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | Premium: 82 500 zł |
CENA WERSJI TESTOWEJ | Elegance: 99 500 |
CENA EGZ. TESTOWANEGO | 101 500 zł |