Suzuki SX4 S-Cross Hybrid. Nowoczesny silnik w trącającej myszką obudowie - TEST, OPINIA

Jeśli słowo rozsądek zajmuje pierwsze miejsce w Waszym słowniku, a "ekscytacja" jest na końcu listy priorytetów, to Suzuki SX4 S-Cross będzie dla Was. Szczególnie w nowym, "miękkohybrydowym" wydaniu.

Tym autem nie zaszpanujecie przed kolegami i sąsiadami. Co więcej, większość powie Wam, że mogliście za te pieniądze wziąć coś innego, potencjalnie lepszego. Cóż, jest w tym ziarnko prawdy, choć na Suzuki SX4 S-Cross trzeba patrzeć z zupełnie innej perspektywy. Wtedy okazuje się, że ten samochód ma sens i idealnie spełnia oczekiwania konkretnej grupy klientów.

Suzuki SX4 S-Cross Hybrid. Emocje wyrzuć do śmietnika

Chciałbym Wam opowiedzieć o jakichś zmianach w stylistyce, ale tych jest równe zero. Od czasu ostatniego liftingu Suzuki nie wprowadziło żadnych wizualnych nowości do swojego popularnego SUV-a. Czy to dobrze? Cóż, nie ukrywajmy - ten samochód już mocno trąca myszką. Na rynku jest dostępny od siedmiu lat, a przeprowadzony blisko 4 lata temu restyling też zdążył się bardzo mocno opatrzeć.

Prawda jest jednak taka, że nikt nie kupuje tego samochodu dla stylistyki. Ewentualnie kupuje go właśnie po to, aby ukryć się w tłumie. Prosty, schludny samochód - czy czasami potrzeba czegoś więcej?

Może wygodnego wnętrza. Przestrzeni tutaj nie brakuje jak na wymiary zewnętrzne, ale pewne rzeczy pozostawiają wiele do życzenia. Na przykład fotele - ciasne, wąskie, krótkie i pozbawione regulacji lędźwiowej, szybko dają o sobie znać. Kręgosłup nie zaprzyjaźni się z tymi siedziskami, zwłaszcza w długiej podróży. Mamy za to przyzwoity, bo mierzący 430 litrów bagażnik, który można powiększyć do 1269 litrów po złożeniu kanapy. Rower, walizka i inne graty wchodzą w takiej konfiguracji bez problemu, co doceniłem podczas weekendowego wyjazdu.

Deska rozdzielcza? Do bólu prosta. Gdyby tak wyjąć z niej zewnętrzny system multimedialny, to otrzymalibyśmy auto z roku 2006. Ale ponownie - czego więcej tutaj trzeba? Sterowanie klimatyzacją jest intuicyjne. Podgrzewane fotele włącza się olbrzymimi przyciskami. Jedyny zgrzyt stanowi sterowanie komputerem pokładowym, które w iście "oldschoolowym" stylu zachowano w pałąku wystającym z zestawu zegarów. Można poczuć się jak w latach 90.!

Przejdźmy do głównego aktora w tym spektaklu

Jest nim odświeżona jednostka napędowa K14D, którą wyposażono w system miękkiej hybrydy. Niektórych zawiedzie specyfikacja tego auta, bowiem Suzuki zgubiło 11 KM mocy. 129 KM i 235 Nm momentu obrotowego nie czyni z Suzuki SX4 S-Cross demona szybkości. Osiągi są jednak w zupełności zadowalające - setka pojawia się na zegarach w nieco ponad 10 sekund, a licznik zatrzymuje się na 190 km/h.

Suzuki SX-4 S-Cross Hybrid

Jakie korzyści płyną z miękkiej hybrydy? System ISG, czyli alternator zintegrowany z silnikiem elektrycznym i przetwornica 48V-12V wspomagają działanie systemu start-stop oraz wspierają jednostkę spalinową przy ruszaniu. Ma to wpłynąć na niższe zużycie paliwa.

Suzuki obiecuje wyniki niższe o 19-20%. A jak jest w praktyce? Moim zdaniem przyzwoicie, ale nie na tyle, aby być miło zaskoczonym wartościami. W mieście Suzuki SX4 S-Cross Hybrid konsumowało około 7-9 litrów paliwa, w zależności od ruchu. Na autostradzie "bezołowiowej 95-ki" schodziło znacznie mniej.

Zużycie paliwa: Suzuki SX4 S-Cross Hybrid
przy 100 km/h: 5,2 l/100 km
przy 120 km/h: 6,4 l/100 km
przy 140 km/h: 7,8 l/100 km
w mieście: 8,9 l/100 km

Co wyróżnia ten model?

Przede wszystkim stosunek ceny do oferowanych elementów wyposażenia. I nie mam tutaj na myśli wybitnych systemów bezpieczeństwa i asystentów z najwyższej półki. Dostajemy za to świetny napęd na cztery koła AllGrip, który w wielu sytuacjach może być nieoceniony. Mamy także przyzwoite multimedia (choć graficznie przestarzałe, ale za to obsługują one Apple CarPlay i Android Auto), światła w technologii LED oraz kilka elementów z zakresu komfortu.

Cieszy tutaj także przyzwoite prowadzenie. Pod tym kątem Suzuki SX4 S-Cross Hybrid jest prawdziwie analogową maszyną w cyfrowych czasach. Układ kierowniczy, choć daleki od "sportu", przekazuje dużo informacji z przednich kół. Zawieszenie to świetny kompromis pomiędzy komfortem a stabilnością, choć nacisk postawiono na pierwsze słowo w tym zestawieniu. Szkoda tylko, że Suzuki wciąż kuleje pod kątem wyciszenia - autostradowe prędkości rzędu 140 km/h oznaczają wyraźnie zintensyfikowany szum w kabinie.

Szkoda też, że Suzuki wyrzuciło z oferty automatyczną skrzynią biegów, pozostawiając jedynie 6-biegowego "manuala". W mieście i w trasie automat zdecydowanie podniósłby komfort podróżowania.

A ile takie Suzuki SX4 S-Cross kosztuje?

Cennik otwiera kwota 82 500 zł za wersję Premium z napędem na przednią oś i manualną przekładnią. Obecnie obowiązuje jednak upust, który obniża cenę do 69 900 zł. Wariant z napędem AllGrip wyceniono na 95 500 zł (90 500 zł po rabacie). Prezentowany egzemplarz to bogatsza wersja Elegance, wyceniana na 101 500 zł z lakierem metalicznym. Listy opcji - brak (pomijając oferowane przez producenta dodatki i wspomniany lakier). Finalnie otrzymujemy kwotę 98 790 zł.

Mniej niż 100 000 zł za kompaktowego SUV-a z klasycznymi rozwiązaniami? Brzmi to nieźle, choć konkurencja jest mocna. Jeśli nie stawiamy na jakość materiałów wykończeniowych, to mamy pod nosem przykładowo Dacię Duster. W tej cenie znajdziemy też uboższe warianty Nissana Qashqai.

Suzuki SX4 S-Cross Hybrid - DANE TECHNICZNE

SILNIK t.benz, R4, 16 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk bezpośredni
POJEMNOŚĆ 1373 cm3
MOC MAKSYMALNA 129 KM (94 kW) przy 5200 obr./min.
MAKS. MOMENT OBROTOWY 235 Nm przy 1500-4000 obr./min.
SKRZYNIA BIEGÓW manualna, 6-biegowa
NAPĘD 4x4
ZAWIESZENIE PRZÓD kolumny MacPhersona
ZAWIESZENIE TYŁ belka skrętna
HAMULCE tarczowe went./tarczowe
OPONY 215/55 R17
BAGAŻNIK 430/1269 litrów
ZBIORNIK PALIWA 47 litrów
TYP NADWOZIA SUV
LICZBA DRZWI / MIEJSC 5/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4300/1785/1580 mm
ROZSTAW OSI 2600 mm
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1225/495
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM 400/1200
EMISJA CO2 116 g/km
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 10,6 sekundy
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 190 km/h
GWARANCJA MECHANICZNA 3 lata lub 100 000 km
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12/1 rok
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ Premium: 82 500 zł
CENA WERSJI TESTOWEJ Elegance: 99 500
CENA EGZ. TESTOWANEGO 101 500 zł