Tesla Model Y to najpopularniejszy elektryk w Europie, ale Volvo przyszło z miotłą

Nie ma drugiego tak popularnego samochodu elektrycznego w Europie. Tesla Model Y zgarnęła wszystko - ale w stawce jest zaskakujący mocny zawodnik.

Rok 2024 gasi światło. To dobry moment aby spojrzeć na to, kto rządzi w segmencie samochodów elektrycznych. Postanowiłem też nieco powróżyć z fusów (albo z kabli), aby ocenić kto może wyjść na prowadzenie w przyszłym roku. Jedno jest pewne - minione miesiące należą do jednego samochodu. Jest nim Tesla Model Y, aczkolwiek na podium pojawił się niespodziewany zawodnik.

Tesla Model Y jest niepokonana, ale w siłę rośnie... Volvo EX30

Pierwsze dwa miejsca należą do amerykańskiej marki, co nie jest zaskoczeniem. Taki wynik, kolejny rok z rzędu, pokazuje też co inni producenci robią źle.

Tesla łączy sensowną cenę, niesamowitą wydajność i dobre wyposażenie. Tych cech próżno szukać u wielu innych producentów. Model Y osiągnie sprzedaż zbliżoną do 190 000 pojazdów w Europie, a drugie miejsce zajmuje Model 3 - z liczbą mniejszą o ponad 90 000 samochodów.

Trzecie miejsce przypadło Volvo EX30. Mały elektryk szwedzkiej marki osiągnie wynik na poziomie około 75 000 samochodów. Tu zastosowano "przepis Tesli, czyli połączono właśnie cenę i wydajność. Warto jednak pamiętać, że przez długi czas ten model nie miał bezpośredniego konkurenta. Teraz do akcji wkracza KIA EV3, która może nieco namieszać na rynku.

Tesla Model Y sprzedaż 2024

Czwarte miejsce zgarnęła Skoda Enyaq, piąte Audi Q4 E-Tron, a szóste Volkswagen ID.4. To ciekawy wskaźnik dla grupy Volkswagena. Koncern z Wolfsburga pokładał ogromne nadzieje w modelu ID.3, postrzegając w nim następcę Golfa. Tymczasem zajął on ósme miejsce w zestawieniu elektryków i hybryd plug-in, za wymienionymi samochodami. Wniosek? Stylistyka nie przyjęła się - klasyczny hatchback byłby z pewnością chętniej wybierany.

Warto też zwrócić uwagę na pozycję BMW iX1 (9 miejsce), MG4 EV (10 miejsce) i BMW i4 (11 miejsce). Niemieckie elektryki cieszą się uznaniem z wielu krajach, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, gdzie i4 jest bardzo częstym widokiem.

Volvo EX30 wyniki sprzedaży 2024

Ten ranking idealnie pokazuje również ślepą uliczkę, w którą zabrnął Mercedes. Jedynie EQA wylądowało w pierwszej dwudziestce, na 14 miejscu. Słabo prezentuje się też grupa Stellantis, z modelem e-208 na 19 miejscu. Tu barierą jest okrutnie wysoka cena wszystkich elektryków tego koncernu.

A jak prezentuje się kwestia hybryd plug-in?

Najlepszy wynik notuje Volvo XC60 PHEV - ponad 53 000 sprzedanych aut w 2024 roku. Drugie miejsce zajmuje Ford Kuga (ponad 41 000 samochodów), a trzecie BMW X1 PHEV. Za podium wylądował zaś Mercedes GLC PHEV.

Volvo XC60 PHEV sprzedaż

Jakie zmiany przyniesie przyszły rok?

Na pewno Tesla Model Y wzmocni swoją pozycję, gdyż na rynek trafi wersja po liftingu. Poza tym spodziewam się solidnego "strzału" ze strony Hyundaia Instera, jako małego, taniego i stosunkowo praktycznego samochodu. Zakładam też, że w zestawieniu nie będzie już MG4, a jego miejsce może zająć właśnie KIA EV3. Ten model wyprze też Niro, które najprawdopodobniej zniknie z rynku (w wersji elektrycznej). Stellantis, o ile nie zmieni strategii, dalej będzie błądzić. Grupa Volkswagena czeka zaś na debiut małych przednionapędowych elektryków - te mogą naprawdę namieszać.