Turecki Togg wjeżdża do Niemiec i rozpoczyna ekspansję. Izera patrzy z zazdrością
Togg, czyli turecka marka produkująca elektryki, debiutuje w Niemczech. Do sprzedaży trafią dwa modele: SUV T10X i fastback T10F.
Słyszeliście o czymś takim jak Togg? Już kilkukrotnie pisaliśmy o tej marce, jeszcze niedawno zupełnie nieznanej. Po cichu i bez wielkiego rozgłosu zdobyła rynek samochodów elektrycznych w Turcji, a teraz wkracza z impetem do Europy, zaczynając od Niemiec.
Jej nazwa to skrót od Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, czyli Tureckiej Grupy Inicjatyw Motoryzacyjnych. Firma powstała w 2018 roku jako konsorcjum pięciu dużych podmiotów: Anadolu Grubu, BMC, Turkcell, Zorlu Holding/Vestel i TOBB. Każdy z partnerów wniósł inne kompetencje: od logistyki i produkcji pojazdów użytkowych, przez telekomunikację, aż po elektronikę użytkową i wsparcie regulacyjne.
Centralnym punktem działalności jest zakład w Gemlik, położony w prowincji Bursa, około 90 kilometrów od Stambułu. To tam powstają pierwsze seryjne modele marki: SUV T10X i fastback sedan T10F. W zakładzie zintegrowano produkcję samochodów oraz montaż akumulatorów, co pozwala na dużą niezależność i pełną kontrolę nad procesem. Obecnie moce wynoszą 100 tysięcy aut rocznie, a w przyszłości mają wzrosnąć do 175 tysięcy.
Togg od początku postawił na szeroką wizję elektromobilności
Dlatego obok samochodów rozwija też własne spółki i usługi. Joint venture Siro Clean Energy Solutions, stworzone z chińskim Farasis Energy, zajmuje się produkcją ogniw i pakietów akumulatorów. Firma Trugo buduje z kolei sieć ładowania. Dziś obejmuje ona wszystkie 81 prowincji Turcji i w całości bazuje na energii odnawialnej. Ważnym filarem jest także platforma cyfrowa Trumore, która rozszerza funkcjonalność aut o aplikacje, płatności i usługi online.
Pierwszym seryjnym modelem marki był T10X, który od 2023 roku stał się najchętniej kupowanym elektrykiem w Turcji. W 2024 roku sprzedano ponad 30 tysięcy egzemplarzy tego SUV-a. Na IAA Mobility 2025 w Monachium Togg oficjalnie ogłosił wejście do Niemiec, prezentując przy tym także swój drugi model, T10F. W planach jest dalsza ekspansja na Starym Kontynencie, a wybór Niemiec jest oczywiście nieprzypadkowy.
Togg wprowadza dwa modele: SUV-a i fastbacka
Togg T10X, czyli elektryczny SUV, jest już dobrze znany w Turcji, gdzie stał się najchętniej wybieranym autem na prąd. Teraz trafi także do klientów w Europie. Ten model ma 4,6 metra długości i oferuje przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem (441 l, do 1515 l po złożeniu siedzeń). Kierowca ma do dyspozycji 29-calowy ekran systemu multimedialnego, cyfrowe zegary i osobny panel dotykowy do obsługi funkcji pojazdu.
Wersje różnią się wielkością baterii. Podstawowa wersja 52,4 kWh zapewnia 314 km zasięgu, a większa 88,5 kWh nawet 523 km, zgodnie z normą WLTP. Do tego dochodzi wariant z napędem AWD, oferujący 435 KM i zapewniający przyspieszenie do setki w 4,8 sekundy. Szybkie ładowanie prądem stałym pozwala uzupełnić energię od 20 do 80 procent w około 28 minut.
Nowością jest T10F, czyli fastback. Ten model zaliczył właśnie premierę w Monachium
Nowością jest T10F. To sportowy wizualnie fastback, który w Monachium pierwszy raz oficjalnie ujrzał światło dzienne. To świetne uzupełnienie gamy, stawiające na aerodynamikę i nowoczesną sylwetkę.
T10F jest dostępny w trzech konfiguracjach napędu: RWD ze standardowym akumulatorem 52,4 kWh (350 km zasięgu), RWD Long Range z baterią 88,5 kWh (do 623 km) oraz AWD o mocy 435 KM, przyspieszającym do 100 km/h w 4,8 s i oferującym 523 km zasięgu. Wyróżnikiem tego modelu jest też funkcja V2L, pozwalająca zasilać urządzenia elektryczne bezpośrednio z baterii samochodu.
Turecka marka chwali się bezpieczeństwem. Tu nie ma "drogi na skróty"
Oba auta otrzymały komplet systemów bezpieczeństwa i najwyższą notę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Na liście wyposażenia są m.in. adaptacyjny tempomat ze Stop&Go, asystent pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, kamera 360 i automatyczny asystent parkowania. Standardem jest także siedem poduszek powietrznych.
Ważnym elementem oferty Togg jest cyfrowy ekosystem Trumore. To platforma łącząca samochód z aplikacjami, płatnościami i usługami mobilnymi. Obejmuje m.in. inteligentną nawigację z planowaniem ładowania, personalizowane radio AI, a także sklep Tru.Store z aplikacjami takimi jak YouTube.
Najpierw Niemcy, ale tutaj plany się nie kończą
Wejście do Niemiec ma ogromne znaczenie dla grupy Togg. To pierwszy krok na najbardziej konkurencyjny i wymagający rynek motoryzacyjny w Europie. Marka podkreśla, że nie zamierza ograniczać się tylko do sprzedaży samochodów. Jej celem jest budowa całego ekosystemu, od własnej sieci ładowania Trugo po produkcję akumulatorów we współpracy z Siro.


