Turecki Togg wjeżdża do Niemiec i rozpoczyna ekspansję. Izera patrzy z zazdrością

Togg, czyli turecka marka produkująca elektryki, debiutuje w Niemczech. Do sprzedaży trafią dwa modele: SUV T10X i fastback T10F.

Słyszeliście o czymś takim jak Togg? Już kilkukrotnie pisaliśmy o tej marce, jeszcze niedawno zupełnie nieznanej. Po cichu i bez wielkiego rozgłosu zdobyła rynek samochodów elektrycznych w Turcji, a teraz wkracza z impetem do Europy, zaczynając od Niemiec.

Jej nazwa to skrót od Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu, czyli Tureckiej Grupy Inicjatyw Motoryzacyjnych. Firma powstała w 2018 roku jako konsorcjum pięciu dużych podmiotów: Anadolu Grubu, BMC, Turkcell, Zorlu Holding/Vestel i TOBB. Każdy z partnerów wniósł inne kompetencje: od logistyki i produkcji pojazdów użytkowych, przez telekomunikację, aż po elektronikę użytkową i wsparcie regulacyjne.

Centralnym punktem działalności jest zakład w Gemlik, położony w prowincji Bursa, około 90 kilometrów od Stambułu. To tam powstają pierwsze seryjne modele marki: SUV T10X i fastback sedan T10F. W zakładzie zintegrowano produkcję samochodów oraz montaż akumulatorów, co pozwala na dużą niezależność i pełną kontrolę nad procesem. Obecnie moce wynoszą 100 tysięcy aut rocznie, a w przyszłości mają wzrosnąć do 175 tysięcy.

Togg od początku postawił na szeroką wizję elektromobilności

Dlatego obok samochodów rozwija też własne spółki i usługi. Joint venture Siro Clean Energy Solutions, stworzone z chińskim Farasis Energy, zajmuje się produkcją ogniw i pakietów akumulatorów. Firma Trugo buduje z kolei sieć ładowania. Dziś obejmuje ona wszystkie 81 prowincji Turcji i w całości bazuje na energii odnawialnej. Ważnym filarem jest także platforma cyfrowa Trumore, która rozszerza funkcjonalność aut o aplikacje, płatności i usługi online.

Togg T10X Niemcy 2025

Pierwszym seryjnym modelem marki był T10X, który od 2023 roku stał się najchętniej kupowanym elektrykiem w Turcji. W 2024 roku sprzedano ponad 30 tysięcy egzemplarzy tego SUV-a. Na IAA Mobility 2025 w Monachium Togg oficjalnie ogłosił wejście do Niemiec, prezentując przy tym także swój drugi model, T10F. W planach jest dalsza ekspansja na Starym Kontynencie, a wybór Niemiec jest oczywiście nieprzypadkowy.

Togg wprowadza dwa modele: SUV-a i fastbacka

Togg T10X, czyli elektryczny SUV, jest już dobrze znany w Turcji, gdzie stał się najchętniej wybieranym autem na prąd. Teraz trafi także do klientów w Europie. Ten model ma 4,6 metra długości i oferuje przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem (441 l, do 1515 l po złożeniu siedzeń). Kierowca ma do dyspozycji 29-calowy ekran systemu multimedialnego, cyfrowe zegary i osobny panel dotykowy do obsługi funkcji pojazdu.

Wersje różnią się wielkością baterii. Podstawowa wersja 52,4 kWh zapewnia 314 km zasięgu, a większa 88,5 kWh nawet 523 km, zgodnie z normą WLTP. Do tego dochodzi wariant z napędem AWD, oferujący 435 KM i zapewniający przyspieszenie do setki w 4,8 sekundy. Szybkie ładowanie prądem stałym pozwala uzupełnić energię od 20 do 80 procent w około 28 minut.

Togg T10F wnętrze

Nowością jest T10F, czyli fastback. Ten model zaliczył właśnie premierę w Monachium

Nowością jest T10F. To sportowy wizualnie fastback, który w Monachium pierwszy raz oficjalnie ujrzał światło dzienne. To świetne uzupełnienie gamy, stawiające na aerodynamikę i nowoczesną sylwetkę.

T10F jest dostępny w trzech konfiguracjach napędu: RWD ze standardowym akumulatorem 52,4 kWh (350 km zasięgu), RWD Long Range z baterią 88,5 kWh (do 623 km) oraz AWD o mocy 435 KM, przyspieszającym do 100 km/h w 4,8 s i oferującym 523 km zasięgu. Wyróżnikiem tego modelu jest też funkcja V2L, pozwalająca zasilać urządzenia elektryczne bezpośrednio z baterii samochodu.

Turecka marka chwali się bezpieczeństwem. Tu nie ma "drogi na skróty"

Oba auta otrzymały komplet systemów bezpieczeństwa i najwyższą notę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Na liście wyposażenia są m.in. adaptacyjny tempomat ze Stop&Go, asystent pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, kamera 360 i automatyczny asystent parkowania. Standardem jest także siedem poduszek powietrznych.

Ważnym elementem oferty Togg jest cyfrowy ekosystem Trumore. To platforma łącząca samochód z aplikacjami, płatnościami i usługami mobilnymi. Obejmuje m.in. inteligentną nawigację z planowaniem ładowania, personalizowane radio AI, a także sklep Tru.Store z aplikacjami takimi jak YouTube.

Togg T10F Turcja 2024

Najpierw Niemcy, ale tutaj plany się nie kończą

Wejście do Niemiec ma ogromne znaczenie dla grupy Togg. To pierwszy krok na najbardziej konkurencyjny i wymagający rynek motoryzacyjny w Europie. Marka podkreśla, że nie zamierza ograniczać się tylko do sprzedaży samochodów. Jej celem jest budowa całego ekosystemu, od własnej sieci ładowania Trugo po produkcję akumulatorów we współpracy z Siro.