Seat w górę, Skoda w dół. Volkswagen zmienia pozycjonowanie marek

Volkswagen jako koncern szykuje niemałą rewolucję w gamie swoich marek. Według nowego pozycjonowania Skoda oraz Seat zyskają nowe grupy docelowe.

Przez ostatnie lata ewolucja marek z koncernu Volkswagena zaskoczyła wszystkich. Skoda, która miała być raczej budżetową i tańszą alternatywą dla aut z Wolfsburga, nagle wyskoczyła w wielu aspektach na prowadzenie. Oczywiście dotyczy to także ceny, która odpowiednio poszła w górę. Seat z kolei całkowicie zatracił swój charakter. Miała to być marka samochodów o sportowym charakterze. Tymczasem aktualnie Seat to zlepek różnych elementów, niekoniecznie do siebie pasujących. Leon może i wygląda świetnie, ale jakościowo rozczarowuje. Tarraco z kolei jest Tiguanem ze zmienionym frontem i tyłem.

Volkswagen zaczyna więc porządki

W wywiadzie udzielonym Automobilwoche Michael Jost, szef działu strategii i planowania w koncernie VW, przedstawił swoje spojrzenie na przyszłość tych marek. Podstawą będzie zbudowanie nowej identyfikacji, bliżej pierwotnym założeniom Volkswagena. Tym samym Seat miałby się stać sportową, ale i bardziej luksusową marką. "Hiszpańskie auta", zgodnie z pierwotnym założeniem, rywalizowałyby z Alfą Romeo. Plan taki był już wdrażany, gdy Seat teoretycznie znajdował się pod skrzydłami Audi w koncernie. Wtedy jednak nie udało się osiągnąć założonego celu.

Skoda z kolei ma być tańsza. Jost jako konkurencję podaje takie marki jak Hyundai czy Kia. Według Josta z wyposażenia Skody mają zniknąć różne topowe warianty wykończenia, takie jak na przykład obszycie alcantarą czy lepsza jakościowo skóra.

Volkswagen także się zmieni

Kluczowym elementem w tej całej układance jest zapewnienie stabilnej pozycji Volkswagena. Z tego powodu i tutaj zajdzie szereg zmian, które mają na celu zachowanie odpowiedniego lokowania produktów względem konkurencji. Michael Jost zauważa, że Europa nie dostanie na przykład Tiguana Coupe. W jego opinii model ten byłby zbyt dużym zagrożeniem dla innych marek koncernu, co zmniejszyłoby sprzedaż konkretnych modeli.

Kiedy można spodziewać się zapowiadanych zmian? Patrząc na dotychczasowe działania Volkswagena w tej kwestii mam sporo wątpliwości co do faktycznej egzekucji tej rewolucji w planowaniu. O ile Skodę łatwiej będzie nieco przystopować i ulokować w konkretnym miejscu, o tyle zbudowanie pozycji Seata jako sportowej i drogiej marki będzie bardzo intensywnym i długotrwałym procesem, na który przy obecnej sytuacji rynkowej Volkswagen może zwyczajnie nie mieć czasu.

W najbliższym czasie poznamy trzy nowe kompaktowe auta z koncernu Volkswagena. Marka z Wolfsburga szykuje się do premiery Golfa VIII generacji, Skoda ustawia w blokach startowych Octavię, zaś Seat ma już przygotowanego nowego Leona.