Volkswagen inwestuje w Polsce 1,5 miliarda złotych. To będzie najnowocześniejsza fabryka

Volkswagen inwestuje aż 1,5 miliarda złotych w rozbudowę zakładu we Wrześni. To będzie kluczowy punkt na mapie fabryk tego koncernu.

  • Volkswagen rozbudowuje fabrykę we Wrześni
  • Zakład produkujący samochody użytkowe zyska dwie nowe hale produkcyjne
  • Kluczowe będą tutaj zeroemisyjne pojazdy użytkowe
  • Koszt inwestycji to 1,5 miliarda złotych

Volkswagen inwestuje aż 1,5 mld zł w rozwój fabryki we Wrześni. Jeden z najnowocześniejszych zakładów marki zyska dwie nowe hale produkcyjne o łącznej powierzchni blisko 60 tys. m2. To znacząco zwiększy jego możliwości w kwestii możliwości produkcji aut dostawczych. Inwestycja ma być fundamentem pod produkcję nowej generacji elektrycznego Volkswagena eCraftera. Niemiecki producent liczy tutaj na rosnący popyt na zeroemisyjne pojazdy użytkowe.

Volkswagen buduje nowoczesny zakład dla kluczowych modeli. Wyjadą z niego nowe modele użytkowe

Pierwsza hala zajmie ponad 35 tys. m2. Inżynierowie przygotują tam kompletną platformę podwozia dla całkowicie nowego eCraftera. Zakład wykorzysta 150 dodatkowych robotów, które wykonają prace związane ze spawaniem, zgrzewaniem i klejeniem. Dzięki temu proces produkcji zyska większą precyzję, a linie montażowe otrzymają nowe funkcje automatyzacji procesów.

Druga hala zajmie 24 tys. m2. Będzie ona przeznaczona na magazyn baterii oraz zaplecze logistyczne. Władze fabryki stworzą tam punkty ładowania ciężarówek elektrycznych - transport wewnętrzny ma przejść na bezemisyjne rozwiązania. System kamer z siecią neuronową będzie analizować stan baterii, co poprawi kontrolę jakości i skróci czas obsługi komponentów.

To jeden z najważniejszych pracodawców w tej okolicy

Fabryka we Wrześni pozostaje jedynym miejscem na świecie, w którym powstają dwa użytkowe modele niemieckiego koncernu: Volkswagen Crafter oraz MAN TGE. Volkswagen Poznań utrzymuje status największego pracodawcy w Wielkopolsce i korzysta z komponentów od krajowych dostawców, co zwiększa wartość projektu dla gospodarki.

W okolicy Wrześni powstało wiele zakładów przygotowujących konkretne podzespoły dla Crafterów. Liczba zatrudnionych w tych fabrykach sięga kilku tysięcy osób.

Volkswagen Września Rozbudowa

Władze państwowe podkreślają, że inwestycja bazuje na doświadczeniu polskich pracowników, a nie na przewadze kosztowej pracy. To oznacza, że zakład rozwija się dzięki wysokim kwalifikacjom kadry oraz rosnącej specjalizacji w zakresie technologii elektrycznych. Od lat ta kwestia była mocną stroną polskich zakładów. Doświadczenie inżynierów i świetnie przygotowany zespół staje się gwarancją wysokiej jakości produktu. Zresztą doskonale pamiętamy historię Pandy, której jakość za sprawą produkcji w Polsce była na świetnym poziomie.

Volkswagen szykuje szereg rozwiązań, które zredukują emisję CO2

Zakład zajmuje obszar około 220 ha. Funkcjonuje w nim ponad 1300 robotów, a procesy jakości wspiera sztuczna inteligencja. Kompleks posiada jedną z największych przyzakładowych farm fotowoltaicznych w Europie, która w słoneczne dni zapewnia pełną samowystarczalność energetyczną. Rozbudowa uwzględnia kolejne inwestycje w odnawialne źródła energii oraz zieloną logistykę - w grę wchodzą tutaj także magazyny energii.

Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego odbyła się 24 listopada. Przedstawiciele firmy złożyli "kapsułę czasu", w której znalazły się lokalne gazety i model samochodu. Plan zakłada zakończenie budowy nowych hal w połowie 2027 roku, a produkcja ruszy na początku 2028 roku. Inwestycja zapewnia rozwój kompetencji pracowników zakładu oraz stabilność zatrudnienia, ponieważ projekt wymaga specjalistycznych umiejętności i nowego zaplecza technologicznego.