Volvo i Northvolt podpisały umowę. W planach Gigafabryka i duuużo baterii
Volvo podpisało umowę z producentem baterii Northvolt. Nowa spółka joint-venture pomoże Szwedom zapewnić dostęp do baterii dla swojej nadchodzącej gamy.
Volvo i Northvolt będą posiadać po 50% udziałów w nowej spółce, która ma zapewnić szwedzkiemu producentowi stały dostęp do baterii. A tych będą potrzebować całkiem sporo, biorąc pod uwagę przejście na samochody wyłącznie elektryczne od 2025 roku.
Northvolt i Volvo będą razem budować
Współpraca rozpocznie się od przyszłego roku, kiedy obie firmy zbudują wspólne centrum rozwojowe w Szwecji. Będzie się ono zajmować rozwojem technologii magazynowania energii, a więc optymalizacji baterii oraz ich nowych generacji. Będą one trafiać do nowych modeli Volvo i Polestar, podobnie jak opracowywane tam technologie integracji pomiędzy samochodami.
Ważniejszym krokiem będzie powstanie Gigafabryki. Zasilany wyłącznie energią odnawialną zakład będzie zatrudniał około 3 000 osób, a produkcja akumulatorów zacznie się w 2026 roku. Miejsca jeszcze nie wybrano, ale docelowo moce produkcyjne będą sięgać 50 gigawatogodzin (GWh) baterii rocznie. Zakładając zestawy baterii o pojemności 100 kWh, to daje nam pół miliona samochodów.
Przy okazji tej umowy dowiedzieliśmy się też o następcy Volvo XC60. Choć nie za dużo. W zasadzie tylko tyle, że będzie i stanie się pierwszym beneficjentem nowej gigafabryki. A to oznacza, że nowy crossover powinien pojawić się na rynku w ciągu najbliższych pięciu lat. Volvo "przeciągnie" zapewne produkcję swojej aktualnej gamy (XC60 będzie miało 9 lat w momencie zmiany generacji), aby wejść od razu w nowe, całkowicie elektryczne modele.
Więcej na temat nowego modelu, a także fabryki, dowiemy się w przyszłym tygodniu podczas "Tech Day" zaplanowanego na 30 czerwca.
Już za trzy lata Volvo z kolei będzie brało od fabryki Northvolt Skellefteå 15 GWh baterii. Jeśli, zgodnie z założeniami firmy, w 2025 roku połowa sprzedaży ma dotyczyć samochodów elektrycznych, to się na pewno przyda.
Northvolt to szwedzka spółka, powstała w 2015 roku, która zajmuje się rozwojem oraz produkcją baterii do samochodów elektrycznych. Jej prezesem jest Peter Carlsson, który wcześniej był jednym z dyrektorów Tesli. Obecnie firma posiada dwie fabryki baterii, w Szwecji oraz w Niemczech. W lutym została zapowiedziana budowa kolejnej - w Gdańsku. Na konferencji prezes Carslsson użył określenia "największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii". Może więc to właśnie będzie miejsce nowej Gigafabryki.
Z firmą Northvolt umowę podpisało BMW. Od 2024 roku Szwedzi mają dostarczać baterie do samochodów z Monachium.