10 najtańszych nowych samochodów 4x4 na polskim rynku
Mieszkacie za miastem? Macie działkę? Drogowcy zimą o Was zapominają? Lubicie czuć się pewniej na drodze? Kupcie samochód 4x4. Jaki? Jeśli Wasz budżet nie pozwala na wiele, mamy dla Was 10 najtańszych propozycji na naszym rynku.
Oczywiście w większości przypadków "skazani jesteście" na mniejsze, lub większe, crossovery. Ale szczerze mówiąc, myślę, że większość z Was właśnie takiego samochodu poszukuje. Zdajemy też sobie sprawę, że naprawdę trudno jest kupić samochód w cenie cennikowej, bez dobierania kilku dodatków. Jednakże zestawiliśmy dla Was najtańsze możliwe opcje na zamówienie 4x4 wraz z "zasięgiem cenowym" danego modelu. Trzeba przyznać, że zmieniły się nieco czasy - kiedyś samochodów tego typu było więcej. Dobre oferty potrafiło mieć Mitsubishi, Suzuki miało Swifta Sport i nawet koncern VAG oferował "względnie tanie" Golfy czy Octavie z napędem na 4 koła. Jeszcze niedawno można było zamówić Seata Leona z napędem 4Drive, ale zniknął z oferty. Mamy więc mniejszych lub większych pogromców bezdroży, z napędami stałymi i dołączanymi (w przewadze). Silniki dwu, trzy i czterocylindrowe. Od 1.0 do 2.0, wolnossące i turbo. Niby to tylko 10 modeli, a całkiem sporo do namysłu.
10. Mazda CX-3 – od 85 400 zł
Spodziewaliście się tutaj Mazdy? I to całkiem sensownej. CX-3 to dość udany samochód, a 4x4 występuje tutaj przy silniku 2.0 o mocy 150 KM. Za 85 400 zł otrzymamy wersję SkyMOTION ze skrzynią ręczną. W wyposażeniu znajdziemy automatyczną klimatyzację, tempomat, ekran 7" do systemu inforozrywkowego (bez nawigacji) oraz aluminiowe "szesnastki". Oprócz tego, "CX-Trójkę" z napędem na obie osie możemy zamówić ze skrzynią automatyczną, albo z dieslem 1.5 o mocy 105 KM, również z dwoma rodzajami przeniesienia napędu. Najdroższe 4x4 w ofercie CX-3 to właśnie diesel z automatyczną przekładnią, w wersji SkyPASSION, za minimum 106 900 zł.
9. Ssangyong XLV – od 83 990 zł
Koreańska egzotyka wielu osobom może przypaść do gustu, jeśli chodzi o rozwiązania technologiczne. XLV jest za to po prostu wielkim samochodem. Za to z dieslem 1.6 o mocy 115 KM pod maską. Wersja Crystal z ręczną skrzynią biegów to nasza cena bazowa. Najdroższe 4x4 to również diesel, jednak w topowej wersji Sapphire i z przekładnią automatyczną (112 990 zł). Oprócz tego możemy zamówić Ssangyonga z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 128 KM, ale tylko z "automatem", dostępnym od wersji Quartz. W "bazowym" Crystal otrzymamy jedynie podstawę - 6 poduszek powietrznych, ESP, klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterka, tempomat czy radio.
8. Subaru XV – od 83 955 zł
W tej cenie otrzymamy samochód z bezstopniowym automatem w wersji Trend, z silnikiem 1.6 o mocy 114 KM. Ceny wahają się, w zależności od wersji, aż do 126 765 zł - tutaj mamy topową wersję Sport "ze wszystkim", a pod maską 156-konne 2.0. Skrzynia to również automat CVT. Obecność Subaru w zestawieniu może dziwić, jednak przy kursie Euro 4,1562 (obowiązujący w marcu) 20 200 Euro daje taką własnie kwotę, która pozwoliła wskoczyć japońskiej marce do naszego zestawienia. Wyposażenie Trend oznacza całkiem przyzwoity zestaw dodatków - z jednostrefową klimatyzacją automatyczną, audio z Android Auto, Apple Carplay, USB i cyfrowym radiem, tempomatem, ogrzewanymi fotelami i lusterkami oraz systemem EyeSight (aktywny tempomat i asystent pasa ruchu).
7. Suzuki SX4 S-Cross – od 80 900 zł
Pierwsze Suzuki w naszym rankingu. SX4 ma dość ugruntowaną pozycję na naszym rynku i zbiera bardzo dobre opinie za napęd na cztery koła. W podanej cenie otrzymamy wersję Premium z trzycylindrowym 1.0 Boosterjet o mocy 111 KM i skrzynią pięciobiegową (opcjonalnie może być sześciobiegowy automat). Premium oznacza dwustrefową automatyczną klimatyzację, system inforozrywkowy z ekranem 7", system bezkluczykowy, ogrzewane fotele przednie czy lampy LED. Z kolei najdroższy S-Cross z 4WD ma 140-konnego Boosterjeta z sześciobiegowym automatem, w wersji Elegance Sun za 106 900 zł.
6. Ssanyong Tivoli – od 79 990 zł
Mniejsza i nieco zgrabniejsza wersja XLV. Podobnie jak w przypadku większego modelu, cena "od" oznacza wyposażenie Crystal i diesla 1.6 o mocy 115 KM. Topowe Sapphire z sześciobiegowym automatem zaczyna się od 107 990 zł. Również możemy zamówić Tivoli z jednostką benzynową i napędem na 4 koła, jednak dopiero od wersji Quartz. Ta dodatkowo ma 16" alufelgi, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, stację multimedialną z ekranem 7" oraz kamerę cofania.
5. Subaru Impreza – od 79 000 zł
Podobnie jak w przypadku XV, w tej cenie otrzymamy wersję Trend, automat CVT i silnik 1.6. Jest to też jedyne 4x4 w naszym zestawieniu, które nie jest w żaden sposób "podniesione". Maksymalna cena cennikowa to 120 114 zł - za 2.0 o mocy 156 KM, w wersji Sport. Wyposażenie Imprezy jest na podobnym poziomie co modelu XV, choć brakuje tu chociażby standardowych w XV siedemnastocalowych alufelg i obszytej skórą kierownicy.
4. Suzuki Vitara – od 69 900 zł
Vitara sprzedaje się u nas całkiem nieźle, bo trzeba przyznać, że to udana koncepcja crossovera. Oczywiście 4x4 nie dostaniemy "od dołu cennika", ale za 69 900 zł dostaniemy wersję Comfort z prostym silnikiem 1.6 oraz pięciobiegową ręczną skrzynią. Wersja jest przeciętnie wyposażona, a następna z kolei Premium jest 9 000 zł droższa i bogato wyposażona. Za to możemy zamówić taką Vitarę ze skrzynią automatyczną, albo z silnikiem 1.4 Boosterjet o mocy 140 KM (zarówno skrzynia ręczna, jak i automat). Topowa Vitara 4WD rozpoczyna się od 102 900 zł.
3. Fiat Panda 4x4 – od 64 900 zł
Mały "ciałem", wielki "duchem". Panda 4x4 uchodzi za jedną z lepszych "terenówek", dzięki niezłemu napędowi, niskiej masie i lekkiemu nadwoziu. Na najniższy stopień podium pozwala jej wskoczyć wersja z dwucylindrowym silnikiem TwinAir o mocy 85 KM. Oprócz tego dostępny jest jeszcze o 10 KM mocniejszy diesel 1.3 Multijet, również mieszczący się poniżej 70 tys. zł (69 900 zł). Panda 4x4 ma jedną wersję wyposażenia, obejmującą w standardzie manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby, radio uConnect z Bluetooth, czy elektryczną blokadę dyferencjału ELD.
2. Suzuki Ignis – od 64 100 zł
To prawdziwa waga lekka. Ignis waży niecałe 900 kg, ale na bezdrożach może sobie radzić całkiem nieźle. Dostępny jest wyłącznie z jednym silnikiem i skrzynią biegów - to 1.2 o mocy 90 KM z pięciobiegową przekładnią manualną. Możemy wybrać jedną z dwóch wersji wyposażenia - Premium i Elegance (od 71 100 zł). W wyposażeniu tańszej wersji znajdziemy klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby, ale również system multimedialny, kamerę cofania, podgrzewane fotele oraz przesuwaną tylną kanapę.
1. Dacia Duster – od 52 900 zł
Absolutny zwycięzca. Za nieco ponad 50 tys. zł otrzymamy wysoko zawieszonego, dość przestronnego crossovera z napędem na cztery koła. Za wspomnianą cenę mamy wersję Essential, jednak sensowna Comfort również nie przekracza 60 tys. zł. Pod maską stare 1.6 o mocy 115 KM. Do wyboru mamy jeszcze 1.2 TCe o mocy 125 KM oraz diesla 1.5 dci - generującego 110 KM. Wszystkie dostępne są wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Diesel w dobrze wyposażonej wersji Prestige to też najdroższa opcja na Dustera 4x4. Zaczyna się od 75 400 zł. Dustery 1.6 4x4 będą jednak dostępne dopiero od drugiej połowy roku (pierwsze dostawy na wrzesień).
Poza konkursem: oferta firmy Tarmot
Łódzki Tarmot ma całkiem tanie oferty dla prawdziwych "hardkorowców". Jeśli uważacie, że żaden z powyższych samochodów nie da rady, a jednocześnie twierdzicie, że wykończenie wnętrza i nowoczesne wyposażenie to całe zło niegodne samochodu 4x4, zajrzyjcie do nich. Mają Ładę Nivę - trzydrzwiówka od 47 000 zł, z nieśmiertelnym 1.7 pod maską. Są tez UAZ-y: bazujący na kultowym 469B - Hunter (od 68 000 zł, silnik 2.7) oraz "nowoczesny" Patriot - za minimum 77 000 zł - równiez ze 148-konnym, benzynowym 2.7 i o dziwo całkiem normalnym wyposażeniem typu centralny zamek, czy klimatyzacja. Jeśli macie wolne minimum 57 000 zł, zawsze możecie stać się właścicielami legendarnego UAZ-a 452, czyli "Tabletki".