2020 Toyota GR Yaris. Najmocniejsze 3 cylindry na świecie!
Na usta ciśnie się tylko jedno słowo: wow! 2020 Toyota GR Yaris oferuje szalone właściwości jezdne, napęd na cztery koła i 260 KM serwowanych przez 3 cylindry.
Nowy król w segmencie hothatchy? 2020 Toyota GR Yaris wchodzi do gry w niezwykły sposób, oferując coś, czego do tej pory na rynku nie było. Tak, to mały trzydrzwiowy hothatch, oferujący 260 KM, z napędem na cztery koła i manualną skrzynią biegów. Brzmi jak marzenie?
2020 Toyota GR Yaris - unikalna specyfikacja
Sercem sportowego Yarisa jest trzycylindrowy silnik o objętości skokowej 1.6 litra, oferujący 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego. Co ciekawe ten sam silnik w Japonii oferuje o 10 KM więcej, tak więc jego potencjał jest naprawdę duży. Cała moc wędruje bez zająknięcia na wszystkie cztery koła za pośrednictwem specjalnego napędu na cztery koła GT-FOUR, w który opcjonalnie można wkomponowaćn dwa samoblokujące się dyferencjały Torsen (z przodu i z tyłu) - w ramach pakietu Circuit.
Standardowy rozkład mocy to 60:40, jednak w trybie Sport może się on zmienić na 30:70, gdzie tył zamiata niczym w dobrej tylnonapędówce. Możliwy jest także rozkład 100:0, 50:50 i 0:100. Kierowca musi też namachać się ręką, bowiem jedyną opcją jest manualna skrzynia biegów - i dobrze!
Osiągi? Toyota GR Yaris rozpędza się do setki w mniej niż 5,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 230 km/h (ograniczona elektronicznie). Co ciekawe auto pozostało lekkie pomimo zastosowania napędu AWD - waży zaledwie 1280 kilogramów.
Zawieszenie? Z przodu znalazło się tutaj klasyczne rozwiązanie w postaci kolumn MacPhersona. Z tyłu zaś belkę skrętną zastąpiła wielowahaczowa konstrukcja z podwójnymi wahaczami na każde koło.
Solidnie dopakowana
Oczywiście Toyota nie miała wielkiego wyboru i musiała też podrasować auto wizualnie. Przede wszystkim wybrano trzydrzwiowy wariant nadwozia celem uzyskania bardziej sportowego charakteru. Co ciekawe drzwi straciły ramki, co jest ciekawą zmianą względem standardowego Yarisa. Nadwozie poszerzono, a linię dachu obniżono o 91 mm. W nadkolach znalazły się 18-calowe felgi, które standardowo obute są w opony Michelin Pilot Sport 4S. W ramach pakietu Circuit standardowe felgi zastępowane są przez kute alufelgi - zmniejszające masę nieresorowaną.
2020 Toyota GR Yaris składana jest w centrum GR w Motomatchi. To dokładnie to samo miejsce, gdzie budowano m.in. Lexusa LF-A. Samochody nie powstają na linii produkcyjnej, a w specjalnych strefach, pomiędzy którymi transportowane są automatycznymi wózkami.