Dacia Duster 2024. Jest styl, jakość i hybryda. Nowa generacja robi wrażenie
Wiemy, że czeka na nią wiele osób. Nowa Dacia Duster 2024 jest znacznie atrakcyjniejsza wizualnie, ma ładniejsze i lepsze jakościowo wnętrze, a do tego po raz pierwszy korzysta z napędu hybrydowego. Oto wszystko, co musicie wiedzieć o trzeciej generacji tego auta.
Kto by pomyślał, że ten samochód odniesie taki sukces. Na rynek trafił w 2010 roku i w ciągu 13 lat znalazł ponad 2,2 miliona nabywców. Te liczby robią wrażenie, ale i nie dziwią - w końcu mówimy o aucie dzielnym poza utwardzonymi szlakami, praktycznym i tanim, Trzecia generacja uzupełnia ten sprawdzony przepis o nowoczesny styl, technologie z wyższej półki i nowe silniki. Dacia Duster 2024 wygląda świetnie i budzi pozytywne emocje.
Czym zaskakuje nowe wcielenie tego auta? Zobaczcie sami.
Dacia Duster 2024. Stylistyka będzie jej mocnym atutem
Co jak co, ale marka z Mioveni pokazała się z naprawdę dobrej strony. Nowy Duster stawia na nowoczesne kanciaste linie, które wywodzą się w prostej linii z prototypowego Bigstera. Tutaj warto zaznaczyć od razu jedną rzecz - wspomniany model trafi na rynek. Duster pozostanie 5-osobowym SUV-em, zaś Bigster dołączy do gamy w 2025 roku jako 7-osobowy model.
Dobre wrażenie robi tutaj pas przedni, z wąskimi lampami wpasowanymi w grill. Czasy "taniości" są już dawno za nami. Duster może wręcz rozdawać karty i pokazywać konkurencji, że nie jest już marką budżetową.
W linii bocznej warto zwrócić uwagę na świetnie podkreśloną linię błotników, a także na klamkę tylnych drzwi ukrytą w słupku. Optycznie oczyszcza to bryłę tego modelu. Tył z kolei wygląda niczym żywcem wyjęty z prototypowego samochodu. Lampy w kształcie litery Y (to wciąż motyw przewodni tego auta) i kanciasta linia pokrywy bagażnika pasują do ogólnej koncepcji auta.
Czarne "nielakierowane" elementy nadkoli i zderzaków wykonano z tworzywa Sparkle. Pochodzi ono z recyklingu i ma charakterystyczną fakturę oraz białe drobinki w swojej strukturze. Dacia twierdzi, że jego atutem jest odporność na zarysowania i uszkodzenia, co powinni docenić klienci marki.
Nowa Dacia Duster 2024 - wymiary
Tutaj widać ciekawe podejście marki. O ile długość całkowita tego modelu niemal nie uległa zmianie i wynosi 4343 mm (poprzednik ma 4341 mm), o tyle rozstaw osi... skrócono o 16 mm. Mimo to w kabinie jest więcej miejsca, a bagażnik urósł - ma 472 litry pojemności. Poprzednik oferował 445 litrów.
Duża w tym zasługa platformy CMF-B, znanej z Renault Arkany, Dacii Sandero i z Renault Clio. To właśnie ona umożliwiła inną aranżację wnętrza i tym samym stworzenie praktyczniejszego auta o niemal identycznych wymiarach.
Warto też wspomnieć o nowym bagażniku dachowym. Ten zyskał do 80 kilogramów udźwigu, a specjalnie wykonane mocowania pozwalają na bezpieczną instalację namiotu dachowego. Tym samym Duster może spokojnie pełnić rolę auta wyprwawowego.
Wnętrze nowego Dustera robi dobre wrażenie. To zupełnie nowa koncepcja
Ogólny projekt przywodzi na myśl Dacię Sandero, ale został podrasowany i unowocześniony na potrzeby SUV-a z Mioveni. Przede wszystkim w oczy rzuca się tutaj motyw litery Y, który ponownie zobaczymy na wielu elementach. W topowych wersjach uwagę zwracają na siebie cyfrowe wskaźniki i nowe multimedia z ekranem 10,1 cala.
System inforozrywki wykorzystuje najnowsze oprogramowanie, które opracowano z myślą o Dacii. Nie ma tutaj mowy o taniości i przestarzałych rozwiązaniach. Grafika jest ładna, a rozdzielczość obrazu robi dobre wrażenie.
Pod ekranem znalazły się nawiewy, zaś pod nimi znajdziemy przełączniki sterujące kluczowymi funkcjami. Spokojnie, klimatyzację też można obsługiwać w analogowy sposób, bez konieczności klikania w ekran. Niemniej tam właśnie wyświetlą się dane dotyczące wskazań temperatury i ustawień nawiewu.
Pod przełącznikami wygospodarowano półkę na telefon, zaś na tunelu środkowym w wersjach z automatyczną skrzynią znajdziemy mały wybierak, zamiast klasycznego lewarka. To oczywiście oszczędność miejsca i kolejny stylistyczny smaczek w kabinie.
Ciekawostką jest system Dacii o nazwie YouClip. To zestaw uchwytów i mocowań w kabinie. YouClip umożliwia przypięcie tabletu, smartfona, kubka lub torby. W wersji Extreme będzie to standardowe wyposażenie, zaś u dealerów pojawią się akcesoryjne mocowania.
Dacia chwali się materiałami z recyklingu
Oczywiście nie znajdziemy tutaj wielu miękkich tworzyw z najwyższej półki. Dacia zmieniła jednak podejście do twardych plastików - te w 20% pochodzą z recyklingu. Zadbano o ich kolorystykę i spasowanie, co wpłynie oczywiście na odbiór tego modelu przez klientów.
Dacia Duster 2024 - silniki. Tu przyszedł czas na rewolucję
Po pierwsze - pod maską nie zobaczymy już diesli. Dacia śladem Renault zrezygnowała z jednostek wysokoprężnych. Po drugie - po raz pierwszy pojawi się tutaj napęd hybrydowy.
Zacznijmy jednak od podstaw, czyli od jednostki napędowej otwierającej ofertę. Będzie to konstrukcja 1.0 TCe ECO-G. To 100-konna wersja, która fabrycznie zyska instalację LPG. Ten fakt doceni zapewne wielu kierowców, nie tylko w Polsce - to gwarancja taniej jazdy.
Zbiornik paliwa ma tutaj 50 litrów, a butla na gaz kolejne 50 litrów. Łączny zasięg sięga więc 1300 kilometrów. Dacia oczywiście w pełni zintegrowała instalację LPG z samochodem. Na komputerze zyskamy więc podgląd danych dotyczących zużycia paliwa i gazu, a przełącznik trybu zasilania jest na desce rozdzielczej.
Drugim kluczowym napędem będzie nowa wersja 1.2 TCe 130 KM.
To całkowicie nowa konstrukcja, gdyż mówimy tutaj o 3-cylindrowej jednostce 1.2. Ta sama jednostka w wersji hybrydowej wykorzystywana jest między innymi w Australu i w Espace E-TECH.
Nowy silnik 1.2 pracuje w cyklu Millera. Oznacza to, że zawory pozostają dłużej otwarte. Wyrównanie ciśnienia następuje za pomocą turbodoładowania. W efekcie do wyprodukowania mocy wykorzystuje się tylko 70-80% potrzebnej energii, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i lepszy skład spalin.
Jednostka 1.2 TCe ma 130 KM i współpracuje dodatkowo z instalacją 48V, czyli jest też miękką hybrydą (alternator i rozrusznik są zintegrowane i wspomagają silnik przy ruszaniu). Ten wariant dostanie napęd na przednią oś i 6-biegową manualną skrzynię biegów.
Tutaj także dostaniemy napęd na cztery koła. Przy 217 mm prześwitu można więc liczyć na przyzwoitą sprawność poza utwardzonymi szlakami. Z pomocą przyjdą też tryby jazdy: Auto, Snow, Mud/Sand, Off-Road i Eco.
Ofertę nowej Dacii Duster zamknie 140-konna hybryda
To konstrukcja, którą doskonale znamy chociażby z Renault Clio E-TECH. Mowa tutaj o połączeniu silnika 1.6 (wolnossącego), jednostki elektrycznej, elektrycznego rozrusznika-generatora, akumulatora 1,2 kWh i specyficznej skrzyni biegów, z 4 biegami dla silnika spalinowego i dwoma dla elektrycznego.
Łączna moc to 140 KM. Dacia podkreśla, że będzie to wariant bardzo oszczędny (w mieście jest w stanie jeździć głównie na prądzie), a w trasie zapewni odpowiednią dynamikę.
Kiedy nowa Dacia Duster 2024 pojawi się w salonach i ile będzie kosztować?
Oficjalna oferta powinna ujrzeć światło dzienne w styczniu 2024. Duster na rynek trafi w czterech wersjach: Essential, Expression, Extreme i Journey. O cenach jeszcze się nie mówi, ale nieoficjalne informacje sugerują, że powinny wystartować w Polsce od około 82-84 tysięcy złotych.