Tak zmieni się WRC. FIA przedstawiło nowe zasady klasy Rally1

Ma być taniej, prościej i przystępniej. FIA zaprezentowało nowy regulamin kategorii Rally1 - auta WRC zmienią się nie do poznania.

Nowy regulamin FIA na sezon 2027 całkowicie zmienia zasady budowy samochodów klasy Rally1 dla serii WRC. Federacja wprowadza jednolity zestaw wytycznych określanych jako WRC27 - i jest to prawdziwa rewolucja. Zmiany dotyczą konstrukcji pojazdów, aerodynamiki, kosztów budowy oraz procesu homologacji. Celem jest uproszczenie najwyższej kategorii rajdowej i zwiększenie dostępności dla większej liczby zespołów.

Czego więc możemy się spodziewać i co będzie największą nowością?

WRC, Rally1 - to będzie zupełnie inna koncepcja, tańsza i prostsza

Regulamin WRC27 wprowadza obowiązek budowy samochodów wokół rurowej klatki bezpieczeństwa. To rozwinięcie dotychczasowego rozwiązania, ale w nowej, bardziej standaryzowanej formie. Regulamin nie wymaga już, aby auto miało jakiekolwiek powiązanie z seryjnym modelem drogowym, co jest największą i najbardziej zaskakującą zmianą.

Zamiast tego FIA zdefiniowała tak zwaną "objętość referencyjną", czyli zewnętrzny obrys nadwozia, w którym mieszczą się wszystkie elementy karoserii. Taki układ pozwala producentom projektować sedany, hatchbacki lub crossovery w ramach jednego zestawu zasad. Liczy się więc kreatywność inżynierów - mają większe pole do popisu (wbrew pozorom!).

Aerodynamika ma prostszą formę niż w dotychczasowych samochodach Rally1. Skrzydła i lotki są wyraźnie mniejsze, a karoserię pozbawiono najbardziej agresywnych rozwiązań aerodynamicznych. Wymiary samochodów mieszczą się w przedziałach określonych przez FIA: długość od 4100 do 4300 mm, szerokość maksymalna 1875 mm, wysokość minimum 1270 mm oraz rozstaw osi wynoszący co najmniej 2600 mm.

Pod maską zostaje silnik 1.6, ale nie ma w nim hybrydy. Mocy będzie mniej

Nowe samochody Rally1 skorzystają z jednego typu silnika. To 1,6-litrowa jednostka z turbodoładowaniem, generująca około 290 KM. Moc spadła więc o niemal 100 KM względem obecnej generacji Regulamin zakłada większą standaryzację podzespołów, co wyrówna stawkę i przede wszystkim zmniejszy koszty produkcji.

Moc trafi na wszystkie koła, a skrzynia biegów zyska pięć przełożeń. Zawieszenie opiera się na podwójnych wahaczach, a układ kierowniczy i hamulcowy pochodzą z obecnej klasy Rally2. FIA kontynuuje też wykorzystanie paliw niskoemisyjnych.

Najważniejsza jest redukcja kosztów, dzięki której WRC będzie tańsze, a samochody Rally1 wreszcie staną się dużo bardziej dostępne

Zmiany w konstrukcji i standaryzacji elementów pozwoliły obniżyć koszt samochodu gotowego do startu. Cena pojazdu Rally1 w specyfikacji na asfalt nie może przekroczyć 345 000 euro. To ponad dwukrotna redukcja w porównaniu z obecnymi konstrukcjami. Regulacje przewidują też większą trwałość części oraz uproszczone zaplecze techniczne. Nowe auta Rally1 będą rywalizować w tej samej grupie, co samochody klasy Rally2.

FIA Rally1 WRC 2027

Zmieniono też definicję konstruktora. To duża zmiana

Nowa definicja „konstruktora” obejmuje zarówno producentów samochodów, jak i firmy niezależne. Regulamin wymaga dostarczenia minimum 10 aut w ciągu 24 miesięcy od procesu homologacji oraz zdolności do budowania dziesięciu samochodów rocznie.

Homologacja konstrukcji jest ważna przez dziesięć lat. W pierwszym roku startów konstruktor musi wystawić co najmniej dwa samochody w połowie rund sezonu, a od kolejnego roku uczestniczyć we wszystkich rajdach.

FIA pokazało też swoje "wizje" nowych samochodów

FIA udostępniła wizualizacje pokazujące trzy koncepcyjne wersje auta WRC27. Jedna przypomina sportowego sedana, druga crossovera, a trzecia kompaktowe auto z dość nietypowymi proporcjami. Projekty mają prezentować, w jaki sposób można wykorzystać swobodę wynikającą ze wspomnianej "objętości referencyjnej". Zgodnie z regulaminem istnieje możliwość dalszej ewolucji napędów w kolejnych latach. FIA pozostawia otwartą drogę dla alternatywnych układów napędowych, gdy rynek będzie na to gotowy.