KIA PV5 2026 wchodzi na nowy grunt. Oto wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Koreańczycy wchodzą na nowy grunt, czyli na rynek elektrycznych dostawczaków. KIA PV5 2026 będzie dostępna w wydaniu osobowym, dostawczym, a w przyszłości nawet jako samochód do zabudowy. Oto wszystko, co o niej wiemy.

To bez wątpienia jest rok pełen premier tego producenta. Koreańczycy pokazali w jednym momencie modele EV2 Concept i EV4, a wraz z nimi pojawiła się KIA PV5 2026. To szczególnie ważny produkt tej marki, gdyż otwiera nowy rozdział w historii marki. Mowa tutaj o samochodzie użytkowym, w pełni elektrycznym, zbudowanym na nowej platformie.

KIA PV5 2026 to samochód do zadań specjalnych. Na rynek trafi w trzech wersjach

Zacznijmy od kluczowych podstaw. KIA PV5 bazuje na platformie E-GMP.S. Jest to więc rozwinięcie konstrukcji, którą znacie chociażby z modelu EV6. Wprowadzono tu jednak szereg zmian, a „deskorolkowa” konstrukcja zapewnia dużą przestrzeń ładunkową. To oczywiście był kluczowy element w takim samochodzie.

PV5 wyjedzie na drogi w trzech wersjach: Passenger, Cargo i Chassis Cab. Tym samym dostaniemy wersję osobową, z praktyczną i bardzo przestronną kabiną, klasycznego dostawczaka i wariant do zabudowy. Ten ostatni będzie szczególnie interesujący dla wielu firm, gdyż można będzie tutaj zainstalować kontener lub klasyczną „dokę”.

KIA PV5 2025 dane techniczne

Wymiary tego modelu są takie same dla wersji osobowej i użytkowej. Długość to 4695 mm, a szerokość 1895 mm. Wysokość sięga 1923 mm z anteną i 1899 mm bez anteny. Oznacza to, że garaże podziemne nie będą problemem dla tego samochodu. Rozstaw osi to 2995 mm.

KIA opracowała tzw. Flexible Body System - innowacyjną technologię, która umożliwia modułowy montaż elementów nadwozia, podobny do układania puzzli.

Ta możliwość pozwala skutecznie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby klientów, oferując standardowe modele, w tym wersje Passenger, Cargo, Chassis-Cab, WAV (Wheelchair Accessible Vehicle) i Family. Będzie też oferować modele w specjalnych wersjach zabudowy, jak Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (model oparty na wersji Passenger) i Light Camper.

Atutem tej konstrukcji jest także jej „elastyczność” pod kątem wykorzystania przestrzeni. W wariancie osobowym ustawienie foteli będzie niemal dowolne - przykładowo 2-3-0, czy 1-2-3 (dla taksówkarzy i przewozów osób).

Wariant użytkowy będzie mógł pochwalić się przestrzenią ładunkową o powierzchni 5,1 m3. Do tego próg załadunku ulokowano jedynie 419 mm nad ziemią, co ułatwi zapakowanie dużych i ciężkich przedmiotów. Ciekawostką będzie wersja PV5 Crew, która posiada zabudowę opracowaną przez Kię. Ta odmiana jest wyposażona w różne opcje zabezpieczania ładunku, takie jak punkty mocowania i szyny L, które wcześniej były dostępne tylko poprzez modyfikacje zewnętrzne, a teraz jest dostarczana przez firmę Kia i objęta gwarancją producenta.

KIA PV5 będzie dostępna z trzema akumulatorami i z jednym silnikiem elektrycznym

Ofertę wersji PV5 Cargo otworzy bateria o pojemności 43,3 kWh, dostępna tylko w tym wariancie. Pozostałe wersje, w tym wariant Cargo, będą dostępne także w wydaniu 51,5 kWh i 71,2 kWh. Najmniejsza bateria wykorzystuje chemię LFP (litowo-żelazowo-fosforanową), zaś pozostałe to konstrukcja NMC (niklowo-manganowo-kobaltowa). Jednostka napędowa oferuje 163 KM i 250 Nm i jest ulokowana przy przednich kołach.

KIA PV5 2025 dane techniczne

Koreańczycy chwalą się tutaj zestawem „cell-to-pack”, który eliminuje konieczność stosowania całych modułów, co zwiększa wydajność tego auta. Topowa wersja z baterią 71,2 kWh ma zapewniać do 400 kilometrów zasięgu, a ładowanie od 10 do 80% zajmuje 30 minut. To sugeruje, że postawiono tutaj jednak na architekturę 400V, a nie 800V.

Oczywiście na pokładzie dostępna jest funkcja V2L (także w przestrzeni ładunkowej) oraz V2G.

Stylistyka jest naprawdę udana

Koreańczycy postawili tutaj na prosty, ale i ciekawy wygląd nadwozia i wnętrza. Wersja produkcyjna wiernie odwzorowuje model koncepcyjny i zyskała raptem garstkę zmian w designie. Charakterystyczny front zwraca na siebie uwagę, a wnętrze zaskakuje jasnymi odcieniami.

Kabiny wszystkich trzech modeli PV5 charakteryzują się paletą odważnych kolorów inspirowanych naturą, w tym Deep Navy, Dove Gray, Espresso Brown, Terracotta Brown i Iceberg Green. Wersja osobowa jest dostępna w kilku nowych kolorach, takich jak Soft Mint Gloss, Lakehouse Gray Gloss i Frost Blue Gloss.

Kia po raz pierwszy wykorzystała również innowacyjne, przyjazne dla środowiska materiały, w tym termoplastyczną olefinę (TPO), która stanowi trwałą i łatwą do czyszczenia alternatywę dla polichlorku winylu (PVC). Tapicerka siedzeń może być wykonana również z biopoliuretanu (PU).

Kokpit PV5 składa się z 7-calowego wyświetlacza zegarów i 12,9-calowego ekranu multimediów. Znajdziemy tutaj nowe oprogramowanie, które bazuje na systemie Android Automotive OS. Użytkowa KIA będzie rzecz jasna wyposażona w aktualizacje OTA i dostęp do sieci.

Warto też zwrócić uwagę na rozplanowanie przestrzeni dla pasażerów. W modelu PV5 Passenger (przy konfiguracji siedzeń 2-3-0) schowki są rozmieszczone w kilku obszarach - na desce rozdzielczej, w konsoli podłogowej, w fotelach kierowcy i pasażera oraz w całym drugim i trzecim rzędzie siedzeń, a także w bagażniku.

W drugim rzędzie siedzeń pasażerowie mają do dyspozycji podnóżek i wygodnie umieszczone porty USB (po bokach oparcia fotela kierowcy). Do wyboru są stałe lub przesuwane szyby w drzwiach drugiego rzędu.

KIA PV5 2025 paka cargo bay

Nowa KIA PV5 2026 trafi do sprzedaży w połowie roku

Najpierw te samochody pojawią się w Europie i w Korei (najprawdopodobniej w okolicach czerwca-lipca tego roku), a później na kolejnych rynkach. Bliżej premiery w salonach poznamy cennik tego modelu.