LiDAR miał być przewagą Volvo. Teraz Szwedzi z niego rezygnują. Powód jest zaskakujący

Volvo żegna się z LiDAR-em w swoich samochodach. Szwedzka marka w burzliwy sposób kończy współpracę z grupą Luminar i rezygnuje z tego elementu wyposażenia.

Volvo podjęło błyskawiczną decyzję o zakończeniu współpracy z firmą Luminar, która dostarczała systemy LiDAR do flagowych modeli EX90 i ES90. Od teraz żaden nowy egzemplarz tych aut nie będzie wyposażony w ten kluczowy sensor, który miał dawać przewagę systemowi automatyzacji jazdy w tych samochodach.

Szwedzka marka usunęła LiDAR z konfiguratorów, a w roku modelowym 2026 system nie pojawi się już w ofercie. Volvo oficjalnie informuje, że nie zamierza szukać nowego dostawcy tej technologii ani rozwijać podobnych rozwiązań we własnej strategii.

Volvo odcina się od firmy Luminar, która dostarczała im LiDAR-y

Według Volvo, głównym powodem rozstania pozostaje konflikt w łańcuchu dostaw oraz narastające problemy finansowe firmy firmy Luminar. Dodatkowo pojawiło się niewywiązywanie z warunków kontraktu przez amerykańskiego partnera.

Marka wprost przyznaje, że zadecydowały względy bezpieczeństwa i chęć ograniczenia ryzyka w dostawach. W oficjalnym komunikacie Volvo wskazuje na „złamanie warunków kontraktu” przez Luminar jako główny powód zerwania umowy.

W efekcie autonomia trzeciego stopnia pozostanie nieosiągalna w tej marce

Volvo podkreśla, że bezpieczeństwo w EX90 i ES90 pozostaje na dotychczasowym poziomie, ponieważ kluczowe systemy wykorzystują kamery, radar oraz platformę Nvidia Drive. Kierowcy nadal mają do dyspozycji zaawansowanych asystentów jazdy i aktywny tempomat (automatyzacja poziomu drugiego). Jednak wcześniejsze plany wdrożenia jazdy autonomicznej poziomu trzeciego nie są już aktualne. Bez LiDAR-u taka funkcjonalność nie będzie możliwa.

Luminar jest w tarapatach

Decyzja Volvo uderza bezpośrednio w kondycję finansową firmy Luminar. Przedsiębiorstwo już wcześniej zmagało się z groźbą bankructwa, kłopotami z obsługą kredytów, śledztwem SEC, rosnącymi stratami i redukcją zatrudnienia o 25 procent. Luminar ogłosił sprzedaż części aktywów oraz odejście założyciela i dyrektora wykonawczego.

Firma domaga się od Volvo odszkodowania, jednak sama przyznaje, że szanse na uzyskanie rekompensaty są niewielkie. Utrata tak dużego klienta jak szwedzka marka oznacza poważne braki w przychodach, kluczowych dla utrzymania płynności finansowej.

Volvo EX90 2024

Czy decyzja Volvo przełoży się na trendy na rynku?

Szwedzi pozostawali jedynym dużym producentem, który traktował LiDAR jako standardowe wyposażenie w autach osobowych. Inne koncerny dopiero testują podobne systemy, natomiast nie stosują ich seryjnie. Strategia Volvo stanowiła wyraźny kontrast wobec podejścia Tesli. Amerykańska marka od dawna deklaruje, że sama kamera i sztuczna inteligencja wystarczą do zapewnienia autonomii.

Po rezygnacji Volvo, żaden inny producent nie zamierza wdrażać LiDAR-u na szeroką skalę. Volvo już teraz deklaruje, że nie powróci do tej technologii, choć w swoim portfolio ma potencjalnych dostawców, takich jak Valeo czy Aeva.

Niektórzy klienci nie będą zadowoleni

Volvo przyznaje, że decyzja wpłynie na część dotychczasowych zamówień. Nadal nie wiadomo jednak, czy auta zamówione z LiDAR-em zostaną dostarczone w oryginalnej konfiguracji, ani czy Volvo zamierza zmieniać ceny lub oferować rekompensaty za utraconą funkcjonalność.