Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid- TEST. Stara, bardzo dobra szkoła
Prezentowana Mazda 3 to najnowsze wcielenie filozofii producenta. Wolnossąca "benzyna" z miękką hybrydą. Jak to się sprawdza? Zobaczmy!
Mimo, że Mazda 3 jest na rynku już prawie cztery lata, to nadal wygląda, jakby dopiero co zadebiutowała. Bardzo dynamiczna sylwetka w ogóle się nie starzeje. Do tego nowoczesne silniki, mnogość wersji wyposażenia oraz ciekawe możliwości konfiguracji układu napędowego. W Maździe możecie mieć prawie 200 koni mocy, wolnossący silnik, ręczną skrzynię biegów i… napęd na wszystkie koła. Jednak do testu dostałem egzemplarz z napędzaną tylko przednią osią.
Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X - TEST. Przestrzeń? Z tym bywa różnie
Zacznijmy jednak od wnętrza tego auta. Jak na segment C, Mazda 3 e-Skyactive X nie powala przestronnością. Bagażnik mieści niezłe 350 litrów, ale jest to wartość występująca nawet w niższej klasie (na przykład w Skodzie Fabii mamy 380 litrów). Z kolei na tylnej kanapie jest po prostu ciasno. Przy moich 190 centymetrach wzrostu nie mam szans zająć miejsca "za sobą". Brakuje miejsca zarówno na nogi, jak i nad głową.
Znacznie lepiej wygląda sytuacja na przednich fotelach. Tu przestrzeni nie brakuje w żadną stronę, chociaż wysokie osoby wolałyby, żeby dało się bardziej obniżyć fotele. Niby miejsca nie brakuje, ale górna krawędź szyby jest niebezpiecznie blisko linii wzroku. Powoduje to lekki dyskomfort.
Naprawdę uważam, że Mazda 3 to "Premium"!
Nie boję się użyć tego słowa, jeśli piszę o jakości wykonania Mazdy. Jest premium i to bardzo. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że testowane niedawno BMW 220i Active Tourer jest gorzej wykonane wewnątrz.
W testowanej, topowej wersji ENSO, skórzana, bordowa tapicerka jest wyposażeniem seryjnym. Jak widzicie na zdjęciach, pokryto nią nie tylko fotele i kanapę, ale też boczki drzwi oraz część deski rozdzielczej. Efekt wizualny jest fenomenalny i świetnie wpływa na samopoczucie podczas podróży.
Podobnym materiałem, ale już w odcieniu czarnym, obito podłokietniki. W przypadku środkowego, skrywającego niewielki schowek, w ten sam sposób wykończono dwa elementy kokpitu sięgające aż za lewarek skrzyni biegów.
Wszystkie plastiki „od kolan w górę” są miękkie i przyjemne w dotyku. Tylko te montowane na prawdę nisko są twarde, ale montaż całości wnętrza jest perfekcyjny. Nic nie wydaje najmniejszego dźwięku nawet na większych nierównościach.
Dwa oblicza Mazdy
Kiedy jedziemy "trójką" spokojnie, eko-niańka sugeruje bardzo wczesne zmiany przełożeń. Silnik pracuje wtedy w przedziale 1500 - 2500 obrotów na minutę. Dynamika w tej sytuacji jest dokładnie taka, jaka być powinna. Odpowiednia do normalnej jazdy bez tamowania ruchu, ale na szaleństwo nie ma co liczyć.
Elastyczność? Cóż… wduszenie pedału gazu w dywanik przy niskich obrotach spowoduje bardzo mozolne rozpędzanie. W zasadzie, jeśli nie chce Wam się redukować, to możecie spokojnie zdążyć zaparzyć tradycyjną, japońską herbatkę. Kiedy skończycie rytuał związany z parzeniem i upijecie dwa łyki, silnik wygrzebie się z niskich obrotów. No dobrze, jeden łyk… układ miękkiej hybrydy trochę jednak pomaga.
Zawieszenie jest całkiem komfortowe i skutecznie wyłapuje ogromną większość nierówności.
Mazda 3 to po prostu hatchback z bardzo solidnym układem jezdno-napędowym. Jednak Japończycy przygotowali coś więcej, znacznie więcej…
Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X - TEST. Redukcja, prawy sześć, nie tnij!
W przypadku, gdy trafimy na ostry zakręt, który świetnie znamy i na którym legalnie można pojechać szybko, sytuacja zmienia się diametralnie.
Przede wszystkim, po zredukowaniu o kilka biegów, silnik pokazuje swoją drugą naturę. Na wyższych obrotach (ponad 4000) ma sporo wigoru i bardzo chętnie wkręca się pod czerwone pole. Moc 186 koni mechanicznych nie powala w obecnych czasach, ale Mazda 3 e-Skyactiv X oferuje niezłe osiągi. Pierwsza setka pojawia się po równych 8 sekundach.
Złożenie się w zakręt jest typowe dla doskonale zestrojonych aut przednionapędowych. Najpierw tylna oś wykazuje nadsterowność, którą wręcz w banalny sposób można zniwelować. Następnie pojawia się niewielka podsterowność wynikająca z przedniego napędu. Od biegu trzeciego wzwyż jest ona naprawdę minimalna, głównie dzięki liniowemu rozwijaniu mocy.
Skrzynia biegów rozpieszcza kierowcę
Pod względem pracy skrzyni biegów Mazda jest w zasadzie we własnej lidze. Umiejscowienie lewarka jest perfekcyjne. Podobnie jak praca całego mechanizmu. Biegi wchodzą bardzo pewnie, a skok dźwigni jest krótki. Również zestopniowanie skrzyni jest odpowiednie i świetnie pasuje do jednostki napędowej.
Zużycie paliwa nie zawodzi - Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X jest BARDZO oszczędna!
Ten akapit jest dla mnie co najmniej szokujący. Zużycie paliwa benzynowej, wolnossącej jednostki wspomaganej miękką hybrydą deklasuje konkurencję. Przy stałych prędkościach wygląda to tak:
Zużycie paliwa | Mazda 3 e-Skyactiv X |
przy 100 km/h: | 3,9 l/100 km |
przy 120 km/h: | 5,3 l/100 km |
przy 140 km/h: | 6,7 l/100 km |
w mieście: | w mieście ok. 7 l/100 km |
W mieście, przy spokojnej jeździe, bez problemu zejdziemy poniżej "szóstki". Poza obszarem zabudowanym - poniżej "piątki", nawet gdy zdarzy nam się wyprzedzić na trasie kilka ciężarówek.
Podczas całego testu Mazda 3 e-Skyactiv X zużyła dokładnie 5.1 l / 100 kilometrów. Podkreślam jeszcze raz - jest to wybitny wynik.
Ceny
Kompakt idealny? Niestety, Mazda nie jest najtańszą propozycją. Prezentowana wersja Enso, z ręczną skrzynią biegów oraz napędem na przednie koła kosztuje 147 900 złotych. Dostępne opcje to szyberdach za trzy tysiące oraz lakier w przedziale 2 800 - 4 100 złotych. Można też dopłacić do napędu na wszystkie koła („dychę”) oraz do skrzyni automatycznej (kolejne osiem tysięcy).
Konkurencja będzie tańsza ale… będzie też wykonana gorzej, będzie się gorzej prowadziła i zużyje więcej paliwa.
Podsumowanie
Nie jest najtańsza, nie jest też największa, ani najbardziej uniwersalna. Ale jeżeli kochacie prowadzić prawdziwy, "analogowy" samochód, to Mazda 3 nie będzie miała żadnej konkurencji w swoim segmencie. Jest absolutnie fantastyczna.
SILNIK | benz, R4, 16 zaw. |
---|---|
TYP ZASILANIA PALIWEM | wtrysk bezpośredni |
POJEMNOŚĆ | 1998 cm3 |
MOC MAKSYMALNA | 137 kW (186 KM) przy 6000 obr./min |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 240 Nm przy 4000 obr./min |
SKRZYNIA BIEGÓW | manualna, sześciobiegowa |
NAPĘD | przedni |
ZAWIESZENIE PRZÓD | kolumny McPhersona |
ZAWIESZENIE TYŁ | belka skrętna |
HAMULCE | tarczowe went./tarczowe |
OPONY | |
BAGAŻNIK | 350 l |
ZBIORNIK PALIWA | 51 l |
TYP NADWOZIA | hatchback |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 5/5 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4460/1795/1435 mm |
ROZSTAW OSI | 2725 mm |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 1363/578 kg |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | 600/1300 kg |
ZUŻYCIE PALIWA | 5,2-5,3 l/100 km |
EMISJA CO2 | 118 - 120 g/km |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 8,0 s |
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 216 km/h |
GWARANCJA MECHANICZNA | 3 lata lub 100 tys. km |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12 lat/3 lata |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | (2.0 Skyactiv-G KAI) 104 900 zł |
CENA WERSJI TESTOWEJ | 147 900 zł |
CENA EGZ. TESTOWANEGO | 150 700 zł |