Mercedes EQB 350 4MATIC - TEST. Rodzina na prądzie
Jeżeli chcesz kupić elektrycznego SUV-a z siedmioma miejscami to nie masz wyboru - musi to być Mercedes EQB.
Mercedes EQB 350 4MATIC bazuje na modelu GLB. Linia boczna jest praktycznie niezmieniona, podobnie jak wnętrze i ogromna większość wyposażenia. Główne różnice to inny front samochodu - zmieniono zderzak oraz reflektory. Podobnie zmodyfikowano tył nadwozia stawiając na lampy połączone ledową listwą.
Wewnątrz zmian praktycznie nie ma. Wszystkie elementy obsługi są dokładnie takie same, jak w spalinowych autach marki ze Stuttgartu. Dzięki temu osoby przesiadające się na "elektryka" nie będą miały najmniejszego problemu z obsługą.
Mercedes EQB - TEST. Czy to rodzinny elektryk?
Mercedes EQB 350 4MATIC jest naprawdę przestronny. Mimo, że bazuje na kompaktowej płycie podłogowej znanej chociażby z Klasy A, swoimi wymiarami zbliżony jest do modelu GLC. Dzięki temu na przednich fotelach bez problemu miejsce zajmą nawet wysokie osoby i nie będzie im brakowało przestrzeni w żadnym kierunku.
Drugi rząd siedzeń ma typową wadę, obecną w większości nowych aut. Mimo wybitnie rodzinnego charakteru modelu EQB, tylna kanapa jest w zasadzie dwumiejscowa. Dokładnie tak samo wyglądała sytuacja na przykład w hybrydowym Hyundaiu Santa Fe PHEV.
I podobnie jak w koreańskim aucie, środkowe miejsce ma szerokość podłokietnika i posiada znacznie krótsze siedzisko. Plus za kanapę dzieloną w proporcjach 40:20:40. Kolejnym przydatnym udogodnieniem jest możliwość przesuwania oraz regulowania kąta nachylenia oparć drugiego rzędu siedzeń.
Pod względem przestrzeni tutaj również nie ma najmniejszych powodów do narzekania. Miejsca jest (dla dwóch osób) pod dostatkiem w każdą stronę.
Testowy egzemplarz nie miał na wyposażeniu dodatkowych siedzeń ukrytych w bagażniku. Sprawdziłem jednak inny egzemplarz tego auta i miło się zaskoczyłem. Osoby o wzroście do około 170 centymetrów zajmą tam miejsce bez problemu, chociaż z uwagi na pozycję nóg, zbyt długa podróż nie będzie wskazana.
Najmniejsza i "kompaktowa" płyta podłogowa dostępna w Mercedesach oznacza pewne specyficzne cechy - na przykład w wyposażeniu. Mercedes EQB posiada tylko nawiewy na drugi rząd siedzeń i żadnej wentylacji dla trzeciego rzędu. W upalne dni może być to bardzo dokuczliwe.
Mercedes EQB - dwa silniki, dużo mocy i...
Do napędu Mercedesa EQB 350 4MATIC wykorzystywane są dwa silniki elektryczne - jeden umieszczony przy tylnej osi, synchroniczny oraz drugi, asynchroniczny napędzający przednie koła. W sumie zapewniają one 292 KM mocy oraz potężne 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Osiągi są więcej niż zadawalające. Pierwsza setka pojawi się na liczniku po około 6 sekundach. Najważniejsza jest jednak inna cecha - to elastyczność. Niezależnie od prędkości auto bardzo sprawnie się rozpędza.
Zapędy kierowcy wyhamuje jednak ogranicznik prędkości maksymalnej. Uaktywni się on już przy 160 km/h, aczkolwiek nie powinno to być wielką przeszkodą, ponieważ, jak na pewno wszyscy pamiętają, w Polsce przepisy pozwalają podróżować nie szybciej niż 140 km/h.
Wrażenia z jazdy? Bardzo nietypowe
Mimo, że testowany egzemplarz był w wyposażony w pakiet AMG, nie zdecydowano się tu na utwardzenie zawieszenia. Dzięki temu Mercedes EQB 350 4MATIC zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy i skutecznie niweluje większość nierówności nawierzchni.
Z drugiej strony nawet szybko pokonywane zakręty nie powodują żadnych nerwowych reakcji samochodu. Nawet boczne przechyły są bardzo niewielkie. Wszystko dzięki baterii, która bardzo wydatnie obniża środek ciężkości.
Cieszy tutaj także cisza. Nadwozie jest dobrze wygłuszone i nawet dłuższe podróże nie będą męczące. A te są możliwe, mimo napędu elektrycznego.
Zasięg to duży atut tego auta. Mercedes EQB ma się czym chwalić
Mercedes EQB 350 4MATIC posiada akumulator o pojemności 66,5 kWh (netto). Nie jest to mało, ale kilka dodatkowych kilowatogodzin bardzo by się tutaj przydało. W tej wersji deklarowany przez producenta zasięg to 420 kilometrów.
Zużycie energii przy stałych prędkościach jest niskie. Zwłaszcza przy jeździe autostradowej, EQB zużywa na prawdę mało prądu.
przy 100 km/h: | 16,2 kWh/100 km |
przy 120 km/h: | 18,9 kWh/100 km |
przy 140 km/h: | 23,2 kWh/100 km |
w mieście: | 15-17 kWh/100 km |
Średnie zużycie prądu z całego testu wyniosło 16,3 kWh na sto kilometrów. Oznacza to realny zasięg na poziomie prawie równych 400 kilometrów.
Szkoda, że nie pokuszono się o odrobinę większy akumulator trakcyjny. Pojemność wynosząca około 80 kWh dałaby realny zasięg około 500 kilometrów, co dorównałoby wielu autom spalinowym.
Cena, czyli ile kosztuje Mercedes EQB?
Mercedesa EQB można kupić już za 230 500 złotych w wersji 250. Mamy wtedy napęd na przednią oś oraz zasięg na poziomie 469 kilometrów (zgodnie z normą WLTP).
Testowany wariant EQB 350 4MATIC kosztuje wyjściowo 258 900 złotych, a po doposażeniu do poziomu testowanego egzemplarza, dochodzimy do wartości 320 tysięcy złotych.
I nie jest to wysoka cena. Nie tak dawno testowałem Skodę Enyaq w topowej specyfikacji, skonfigurowaną za ponad 280 tysięcy złotych, a i tak nie miała wielu elementów dostępnych w Mercedesie.
A jak wygląda dopłata do spalinowego odpowiednika? Mercedes EQB 350 4MATIC jest droższy od modelu GLB 250 4MATIC o około 50-60 tysięcy złotych. Biorąc pod uwagę różnicę w kosztach eksploatacji oraz dopłaty to aut elektrycznych, to ta różnica zwróci się bardzo szybko.
Moim zdaniem
Mercedes EQB 350 4MATIC w zasadzie nie ma wad. Mimo, że bazuje na aucie spalinowym, wersja elektryczna zaskakuje dopracowaniem i normalnością. Niewielkie różnice w wyglądzie nadwozia to drobnostka, natomiast cieszy tutaj zwyczajność wnętrza. Właśnie takich elektryków nam potrzeba!
DANE TECHNICZNE PRODUCENTA | |
---|---|
MOC MAKSYMALNA | 215 kW (292 KM) |
MAKS. MOMENT OBROTOWY | 520 Nm |
NAPĘD | AWD (dwa silniki elektryczne, przy osiach) |
ZAWIESZENIE PRZÓD | kolumny McPhersona |
ZAWIESZENIE TYŁ | wielowahaczowe |
HAMULCE | tarczowe went./tarczowe |
BAGAŻNIK | 495/1710 l |
BATERIA | 66,5 kWh netto |
TYP NADWOZIA | SUV |
LICZBA DRZWI / MIEJSC | 5/5 |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) | 4684/1834/1667 mm |
ROZSTAW OSI | 2829 mm |
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ | 2100/480 kg |
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM | |
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h | 6,2 s |
PRZĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 160 km/h |
GWARANCJA MECHANICZNA | 2 lata |
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER | 12 lat/3 lata |
GWARANCJA NA BATERIĘ / SILNIK | |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ | (EQB 250) 230 500 zł |
CENA WERSJI TESTOWEJ | 258 900 zł |
CENA EGZ. TESTOWANEGO | ok. 320 tys. zł |