Ten silnik ma tylko 65 cm szerokości. Zamieni każdego elektryka w hybrydę

W najmniejszej wersji ma 65 cm szerokości i może zamienić dowolnego elektryka w hybrydę lub hybrydę plug-in. Ten silnik ma być rozwiązaniem problemów wielu producentów.

  • Horse Powertrain, stworzone przez Geely i Renault, pokazało oficjalnie silnik spalinowy C15
  • To jednostka przeznaczona do... elektryków
  • Ideą jest wykorzystanie tej jednostki w roli range extendera

Wyobraźcie sobie silnik spalinowy, który ma raptem 65 cm szerokości i jest bardzo lekki. Do tego w jego konstrukcji zintegrowano przekładnię, a architekturę opracowano w taki sposób, aby dało się go zainstalować w niemal każdym... elektryku. Tak, to nie jest pomyłka - grupa Horse Powertrain, utworzona przez Renault i Geely, oficjalnie zaprezentowała swoją wyjątkową jednostkę napędową.

To naprawdę intrygujący projekt. Opracowano na start dwie wersje, ale trzecia jest w drodze i będzie jeszcze mniejsza. Do tego mówimy tutaj o 4-cylindrowej konstrukcji o wysokiej sprawności cieplnej. Brzmi ciekawie?

Silnik C15 ma być rozwiązaniem problemów wielu producentów. Sprawi, że elektryk stanie się hybrydą

Spójrzmy na "suche" dane techniczne. Na rynek w 2027 roku początkowo trafią dwie wersje: Ultra-Compact, która ma 650 mm szerokości, oraz Performance, mającą 740 mm szerokości. Są to więc silniki, które zmieszczą się nawet na małym kuchennym stole.

Na tym ma polegać ich przewaga. Opracowano je w taki sposób, aby zajmowały jak najmniej miejsca, a jednocześnie były jak najwydajniejsze. Co więcej, w ich konstrukcji zintegrowano przekładnię, która przenosi moc na silnik elektryczny.

Wersja Performance zyskała dodatkowo dwa małe silniki elektryczne: przy wyjściu z silnika i wyjściu z przekładni. Wszystko po to, aby poprawić osiągi i zapewnić jeszcze więcej mocy.

To nie jest też ostatnie słowo grupy Horse. Obecnie trwają prace nad mniejszym wariantem tych jednostek. Wersja Ultra-Compact i Performance to czterocylindrowe silniki o objętości skokowej 1,5 litra. W planach jest też wariant 3-cylindrowy, który miałby około 1,125 litra. Tutaj udałoby się zmniejszyć jego wymiary do raptem 58 centymetrów szerokości.

Silnik Horse C15 elektryk hybrydy

Każdy silnik ma specjalną architekturę, która pozwala na łatwą adaptację do elektryki i elektroniki danego samochodu

Chodzi tutaj o zgranie oprogramowania sterującego jednostką z oprogramowaniem silnika. Do tego Konstrukcja C15 posiada system integracji z konwerterami DC/DC, architekturą 800V i z innymi elementami każdego elektryka.

Problemem, w pewnym sensie, jest kwestia ulokowania takiego silnika. Tutaj jednak też znaleziono stosowne rozwiązanie. Silnik Horse może zastąpić jednostkę elektryczną, lub wpasować się obok/nad nim, w zależności od potrzeb klienta. Co więcej, te niewielkie wymiary umożliwiają też łatwe zainstalowanie osprzętu klimatyzacji i chłodzenia przed silnikiem, gdyż pozostaje tam dużo miejsca.

Jedynym wyzwaniem jest kwestia znalezienia przestrzeni na zbiornik paliwa i wydech. Tutaj jednak, według producenta, z pomocą może przyjść zastosowanie mniejszego akumulatora. Wówczas zwalnia się miejsce na dodanie niewielkiego zbiornika paliwa. Wydech może z kolei biec blisko progu samochodu.

Kiedy to rozwiązanie trafi na rynek?

Silnik C15 przygotowany przez Horse Powertrains pojawi się na rynku w 2027 roku. Wszystko wskazuje na to, że skorzysta z niego Renault, tworząc hybrydowe wersje na bazie Megane i Scenica. Bez wątpienia ta jednostka znajdzie swoje miejsce także w samochodach Geely.