Nawet spalinowy Volkswagen będzie miał geny Xpenga. Ale spokojnie, nie ma się czego bać

Volkswagen i Xpeng opracowują wspólnie architekturę, która będzie fundamentem oferty niemieckiej marki w Chinach. Co ciekawe projekt, który początkowo planowano tylko dla samochodów elektrycznych, obejmie także auta spalinowe. To pokazuje przewagę, którą ma Xpeng - i z której skorzysta firma z Wolfsburga.

Volkswagen zacieśnia współpracę z Xpengiem w Chinach. Wspólna architektura trafi także do modeli spalinowych. Połączenie sił z chińskim startupem miało przynieść efekty przede wszystkim w segmencie aut elektrycznych, gdzie niemiecka marka obecnie kuleje. Mowa tutaj oczywiście o Państwie Środka. Teraz Volkswagen idzie o krok dalej i zapowiada wdrożenie wspólnej architektury także w modelach z silnikiem spalinowym przeznaczonych właśnie na rynek chiński.

Dla marki z Wolfsburga jest to kluczowy etap rozwoju w Chinach. Volkswagen chce zachować swoją mocną pozycję na tym kluczowym rynku. Wspólnie z marką Xpeng rozwija więc platformę elektroniczną, która początkowo była przeznaczona wyłącznie dla aut elektrycznych.

Teraz trafi również do modeli spalinowych. To pierwsze takie posunięcie w historii niemieckiej grupy. Celem jest uproszczenie konstrukcji, skrócenie czasu rozwoju i obniżenie kosztów produkcji. W tle trwa coraz ostrzejsza rywalizacja z lokalnymi producentami.

Volkswagen i Xpeng tworzą jedną architekturę do szerokiej palety różnych modeli

Platforma China Electronic Architecture została opracowana przez Xpeng, Volkswagen Group China Technology Company oraz dział oprogramowania Cariad. Oparta na architekturze strefowej, pozwala ograniczyć liczbę jednostek sterujących nawet o 30 procent. Zmniejsza to złożoność systemów elektronicznych i obniża koszty.

Volkswagen Xpeng ID.Aura ID.Evo ID.Era 2025

Nowa architektura pozwala także na łatwe aktualizacje bezprzewodowe. Volkswagen podkreśla, że to odpowiedź na potrzeby chińskich klientów, którzy coraz częściej oczekują pojazdów z rozbudowaną funkcjonalnością cyfrową.

Chiny pozostają kluczowe dla koncernu

W pierwszej połowie 2025 roku Volkswagen sprzedał w Chinach 1,3 miliona samochodów. Aż 95,5 procent z nich miało silniki spalinowe. Samochody elektryczne stanowiły jedynie 4,5 procent sprzedaży. Udział modeli elektrycznych spadł aż o 35 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Największą popularnością cieszą się Sagitar i Passat z klasycznymi napędami.

Nowy model zadebiutuje w 2026 roku

Pierwszy samochód opracowany na wspólnej platformie pojawi się w 2026 roku. Będzie korzystał z płyty CMP, czyli China Main Platform, bazującej na architekturze Edward stosowanej przez Xpeng w modelu G9. Koncept ID.Aura, zaprezentowany podczas salonu w Szanghaju, ujawnia pierwsze szczegóły nowego projektu.