Fotele dla Porsche zaprojektowano w Polsce. Rozmowa z Leszkiem Martowskim z Faurecia Grójec R&D
Elementy z firmy Faurecia znajdują się w niemal każdym aucie jeżdżącym po naszych drogach. Firma ta jest nie tylko potężnym dostawcą elementów wyposażenia wnętrza, ale także posiada własne zaawansowane centra rozwoju, które rozwijają komponenty dla wielu firm. W Polsce na przykład od zera w zasadzie opracowano fotele do Porsche, o czym opowiedział nam Leszek Martowski, odpowiedzialny w dużej mierze za ten projekt.
W położonym nieopodal Warszawy Grójcu od ponad 20 lat działa fabryka firmy Faurecia, w której produkowane są kluczowe komponenty do wnętrz nowych samochodów. Firma ta zaopatruje niemal każdego producenta na rynku - od grupy Volkswagena, przez koncern PSA, Forda, BMW, Toyotę, aż po chińskie marki, takie jak chociażby BYD. W efekcie naprawdę ciężko jest znaleźć samochód, w którym choć jeden z elementów nie wyjechał z zakładów Faurecii.
Niewiele osób natomiast wie, że w Grójcu znajduje się także jedno z kilku centrów rozwojowych tej marki. To właśnie tutaj projektowane są elementy do kokpitów, tworzone według wytycznych przesłanych od zlecającego projekt. Polski zespół odpowiedzialny był za stworzenie od podstaw foteli do Porsche Cayenne. Czasy, w których siedzisko składało się z prostego mechanizmu, stelażu i pianki już dawno są za nami. Leszek Martowski, System Architect w dziale Complete Seat w Faurecia Grójec R&D Center S.A., opowiedział nam o całym procesie i zaprezentował go "od kuchni".
Maciej Kuchno: Zacznijmy od czegoś z zupełnie innej bajki - jak na etapie projektowania fotela na deskach kreślarskich da się określić́ coś, co nazywamy szeroko pojętym komfortem? Czy już̇ wtedy designerzy dostają̨ wytyczne, dzięki którym finalny produkt idealnie spełni oczekiwania klientów?
Leszek Martowski: W dużym uproszczeniu – tak. Nowoczesne technologie sprawiają, że już na bardzo wstępnym procesie prac projektowych jesteśmy w stanie zweryfikować wiele cech fotela, w tym również poziom komfortu, jaki będą odczuwali użytkownicy pojazdu. Należy jednak pamiętać, że na jego finalny kształt ma wpływ bardzo wiele czynników. Pierwszym z nich są wytyczne od producenta samochodów w obszarze technologii, które zamierza zastosować, takie jak funkcja masażu lub dodatkowa poduszka powietrzna. Kolejnym wyróżnikiem jest sam kształt oraz wielkość pojazdu – inaczej projektuje i dopasowuje się fotel do wnętrza pięciometrowej limuzyny, a inaczej do auta miejskiego.
Faurecia posiadając komplet danych przygotowuje komputerowo modele 3D i opracowuje finalną specyfikację fotela. Na podstawie zawartych w niej parametrów możemy przeprowadzić pierwsze, komputerowe testy, a także oszacować parametry, które będzie oferował finalny produkt.
Grupa Faurecia, a zwłaszcza dział R&D w Grójcu, są w pełni odpowiedzialni za dokumentację techniczną foteli dla Porsche. Jak wiadomo są̨ to wyjątkowo zaawansowane fotele, zapewniające nie tylko szeroki zakres regulacji, ale także wiele dodatkowych funkcji, takich jak chociażby masaż̇. Ile trwa pełny proces tworzenia takiego fotela, od pomysłu do wykonania pierwszej sztuki?
Pierwszy etap, czyli okres pomiędzy zleceniem przygotowania fotela przez producenta samochodów po wytworzenie prototypowego egzemplarza, trwa około trzech lat. Kolejny etap zajmuje proces finalnych testów, uzyskiwania homologacji oraz wdrażania do masowej, produkcji seryjnej. Finalny czas, jaki potrzebuje nasz zespół, zależy oczywiście od czynników takich jak poziom skomplikowania samego produktu. W przypadku Porsche opracowywaliśmy niezwykle zaawansowany technologicznie fotel, w którym zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań.
Konieczność opracowywania nowych produktów wynika nie tylko z samego rozwoju technologicznego, ale również z częstotliwości wprowadzenia kolejnych pojazdów. Współcześnie nowe odsłony poszczególnych modeli są wprowadzane na rynek znacznie szybciej i częściej niż miało to miejsce w przeszłości.
Jakość́ to kluczowy element w przypadku foteli do samochodów z szeroko pojętego segmentu premium. Jaki proces weryfikacyjny przechodzi przykładowo skóra, którą̨ obszywane są siedzenia do samochodów tej marki?
Posłużę się przykładem Porsche, z którym mieliśmy ostatnio przyjemność współpracować. W przypadku tej marki pracowaliśmy jedynie z zatwierdzonymi przez nią dostawcami. Skóry, z których wykonane zostały pokrycia foteli, pochodziły od wyselekcjonowanych gatunków rodzajów krów z południa Europy. Umożliwiało to dobranie najwyższej jakości odpowiednich partii do poszczególnych elementów fotela, uwzględniając takie aspekty jak poziom mobilności konkretnego elementu.
W ramach Grupy Faurecia zatrudniamy wysokiej klasy ekspertów, który specjalizują się w dobieraniu odpowiednich rodzajów skór do realizowanych przez nas projektów. Z ich długoletniego doświadczenia korzystają również nasi inżynierowie z działu Badań i Rozwoju w Grójcu w czasie prowadzonych prac projektowych.
Wiele osób myśli, że fotel to wciąż̇ stelaż̇, trochę̨ pianki i obszycie. Tymczasem konstrukcje siedzeń́ są̨ wyjątkowo zaawansowane. Który element w przypadku siedzisk jest największym wyzwaniem pod kątem zaprojektowania?
Priorytetem, którym się zawsze kierujemy, jest bezpieczeństwo. W momencie wypadku fotel musi w jak największym stopniu ochronić kierowcę oraz pasażerów poprzez m.in. absorbcję energii lub perfekcyjne uruchamianie dodatkowych elementów zabezpieczających. Stwarza to jednak szereg wyzwań konstrukcyjnych, zwłaszcza w przestrzeni wokół głowy. Najbardziej wymagającym aspektem w naszych pracach projektowych jest odpowiednie umieszczenie poduszki powietrznej wewnątrz fotela oraz zapewnienie pokrycia, które zagwarantuje optymalne zadziałanie tej technologii podczas wypadku. Końcowy efekt osiągamy m.in. poprzez zastosowanie specjalnych szwów.
Fotele wbrew pozorom wciąż̇ się zmieniają̨. Jak wygląda przyszłość́ tak oczywistego elementu w każdym aucie? Czy czeka nas rewolucja w tej kwestii?
Zdecydowanie tak. Branża motoryzacyjna rozwija się na bardzo wielu płaszczyznach. Jedną z nich są właśnie fotele. Współcześnie szczególna uwaga skupiona jest na obszarach związanych z ekologią. Producenci samochodów, czyli nasi klienci, dążą do procentowego zwiększania udziału części w swoich konstrukcjach, które powstały z recyclingu lub mogą zostać poddane całkowitej utylizacji. Ma to bezpośrednie przełożenia na poddostawców takich jak Faurecia, którzy dostosowują się do stawianych przez nami wymagań.
Dodatkowym aspektem jest coraz powszechniejsze wykorzystywanie zaawansowanych materiałów takich jak włókno węglowe. Dzięki temu produkowane fotele stają się lżejsze, a co za tym idzie, umożliwiają ograniczenie zużycia paliwa.
Faurecia "Cockpit of the Future"
Jeśli chodzi o obszar funkcjonalności to przyszłość bardzo dobrze obrazuje opracowany przez Faurecię koncept Cocpit of the Future. Pokazuje on, jak znaczącą rolę będą odgrywały fotele w możliwości tworzenia przez każdego pasażera swoich indywidualnych centrów rozrywki. Odpowiednie umieszczenie głośników, ekranów czy nawet czujników mierzących tętno i temperaturę ciała, umożliwi przeniesienie komfortu codziennej podróży na poziom znany dotychczas wyłącznie pasażerom pierwszej klasy najlepszych linii lotniczych.