Volkswagen będzie sprzedawał tylko samochody elektryczne
I to już od 2024 roku. Volkswagen zamierza wycofać ze sprzedaży wszystkie modele zasilane silnikami spalinowymi. Na razie tylko w Norwegii.
Volkswagen ogłosił słowami jednego z dyrektorów importera, Ulfa Henkeby'ego, że od 1 stycznia 2024 wycofuje się ze sprzedaży wszystkich samochodów z silnikami spalinowymi w Norwegii. Dotyczy to zarówno jednostek benzynowych, jak i diesli, a także hybryd.
Volkswagen na norweskim rynku ma niezłą pozycję
W pierwszej połowie 2022 roku hitem sprzedaży w Norwegii była Tesla Model Y, ale blisko niej znalazł się Volkswagen ID.4oraz Skoda Enyaq. Zmiany w sprzedaży dotyczyć będą tylko Volkswagena, ale z dostępną ofertą firma z Wolfsburga powinna się mocno trzymać czołówki sprzedaży.
Volkswagen ID.3 dwa lata temu był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym. Obecnie dynamika sprzedaży mocno spadła. Na rynku jest sporo ciaśniej i mniejszy model wypadł nawet z Top20 (gdzie znalazło się miejsce dla kilku chińskich marek). Ale, Volkswagen wprowadza właśnie na rynek ID.5, czyli SUV-a Coupe, który na pewno zyska sporą popularność.
Oprócz tego do oferty dojdzie Volkswagen ID.Buzz. Oryginalnie wystylizowany (i horrendalnie drogi) minivan i samochód dostawczy w Norwegii został już wyprzedany na cały przyszły rok. W tym skandynawskim kraju "Buzz" sprzedaje się lepiej niż w rodzimych Niemczech.
Norwegia na czele wyścigu o elektromobilność (ale i w uprzywilejowanej pozycji)
Norwegia to jeden z liderów przejścia na samochody elektryczne. W ciągu ostatnich 10 lat to bogate państwo, jeden z większych eksporterów ropy naftowej, postanowiło przejść na równowagę klimatyczną. Kraj zainwestował w pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych oraz rozwinięcie infrastruktury dla samochodów elektrycznych.
Oczywiście za masową przesiadkę Norwegów na samochody elektryczne odpowiada również polityka finansowa państwa. Ulgi, zerowy VAT na "elektryki", tańsze parkowanie, czy możliwość jazdy po buspasach spowodowały, że blisko 80% samochodów sprzedawanych w Norwegii jest zasilanych wyłącznie prądem. Kolejne 9,6% rynku to hybrydy plug-in. Dane pochodzą z pierwszych 7 miesięcy 2022 roku. Zobaczymy, jak sytuacja się rozwinie. Ogólnie w Norwegii, która nie jest dużym rynkiem, sprzedaż spada. Do tego rząd powoli wycofuje się z ułatwień, wychodząc z założenia (słusznego), że spełniły już swoją rolę.
Swoją drogą, ze statystyk wynika, że w Top20 modeli sprzedawanych w Norwegii są tylko dwa (lub pięć) modele nie będące w pełni elektryczne - to Toyota Rav4 oraz Toyota Yaris. Pozostałe trzy mogą być "zebrane" razem: hybrydy i samochody elektryczne (Hyundai Kona, Volvo XC40, Kia Niro).