BMW X1 oraz iX1 2023. Większy, lepszy i od razu w dwóch odmianach

BMW X1 debiutuje jako trzecia generacja najmniejszego SUV-a. Poza standardowymi odmianami, od razu do oferty trafia elektryczne BMW iX1. Znamy też ceny.

Kompaktowy SUV BMW debiutuje po raz trzeci. Tym razem dodatkowo na rynek trafia nie tylko X1, ale również BMW iX1, czyli elektryczna wersja. Obie odmiany mogą okazać się sporym sukcesem.

X1-ka wygląda znajomo, jeśli chodzi o proporcje. Jest minimalnie większa od poprzednika - urosła o 43 mm do 4,4 metra, szersza o 22,9 mm i wyższa o 43 mm. Rozstaw osi wzrósł, ale nieznacznie - do 2692 mm (o 22,9 mm). Samochód standardowo stoi na "osiemnastkach" - w opcji można wybrać też felgi o średnicy do 20 cali.

BMW iX3

Jeśli chodzi o estetykę to wyraźnie widać wpływ nowych modeli. BMW X1 i iX1 narysowane są jakby "mocniejszą kreską", są bardziej wyraziste - zwłaszcza w kolorze Utah Orange. Widać też inspiracje chociażby nowym, nadchodzącym XM oraz serią 7.

W środku wyróżnia się nowy system multimedialny. I choć jest ładny (jeśli chodzi o ekran), szybki i dość intuicyjny, to niestety, podobnie jak w nowej "dwójce" Active Tourer, nie ma systemu iDrive. Szkoda, bo to znacznie ułatwiało obsługę.

BMW X1 - dwa diesle, dwie benzyny, dwa plug-iny

BMW X1 trafi na rynek z sześcioma silnikami do wyboru. Trzy z nich dostaniemy dostaniemy dopiero pod koniec tego roku.

Na początek klienci będą mogli wybrać silniki benzynowe lub diesla. Wszystkie wyposażone będą w siedmiobiegową przekładnię automatyczną DCT.

Podstawowe jednostki to napędzane na przednią oś "osiemnastki": BMW X1 sDrive18i i sDrive18d. Benzynowy to trzycylindrowe 1.5 o mocy 136 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Diesel ma cztery cylindry i dwa litry pojemności i dostarcza kierowcy 150 M i 360 Nm. Całkiem przyzwoicie - do codziennej jazdy powinno wystarczyć.

Mocniejsze odmiany mają oznaczenie xDrive23i i xDrive23d. Obie mają napęd na cztery koła. Benzynowa jednostka korzysta z układu "miękkiej hybrydy". Dwulitrowy silnik ma 204 KM i 320 Nm. Diesel ma nieco mniej mocy 0 197 KM, za to 400 Nm.

Pod koniec roku dołączą dwa silniki hybrydowe. Będzie to BMW X1 xDrive25e oraz xDrive30e. Obie jednostki korzystać będą z doładowanego silnika 1.5. Słabszy będzie miał moc systemową 245 KM, a mocniejszy 326 KM. Oba mają deklarowany zasięg sięgający 78 - 89 km na jednym ładowaniu.

BMW iX1 - witamy w rodzinie

BMW iX3

Dużą wagę BMW przykłada do premiery pierwszego BMW iX1. Wersja elektryczna otrzymała oznaczenie xDrive30. Wyróżnia ją napęd na obie osie, którego na przykład nie posiada większe BMW iX3. Dwa silniki elektryczne w iX1 dostarczają 313 KM i 494 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h, ale przyspieszenie do 100 km/h to już bardzo dobre 5,7 sekundy.

Samochód korzysta z baterii o pojemności 64,7 kWh, schowanej pod podłogą. Zasięg wynosi, według BMW, między 413 a 438 km. W razie czego teoretycznie możemy naładować akumulator od 10 do 80% w ciągu 29 minut - BMW iX1 obsługuje ładowanie z mocą do 130 kW.

Samochód powinien pojawić się na rynku na jesieni, a odmiany "zelektryfikowane" trafią do salonów pod koniec roku.

Póki co znamy ceny odmian benzynowych:

BMW X1 sDrive18i: od 176 100 zł

BMW X1 xDrive23i: od 226 600 zł

Jeśli chodzi o diesle, to startują od niemal 200 tys. zł:

BMW X1 sDrive18d: od 196 100 zł

BMW X1 xDrive23d: od 241 600 zł