Trudno je kupić. I chyba wiem dlaczego. Sprawdziłem BMW X1 M35i

Czas oczekiwania na nowe BMW X1 M35i jest abstrakcyjnie długi. Po kilku dniach mogę się domyślać, skąd ta popularność.

Dotarły do nas informacje, że niemiecki koncern oferuje abstrakcyjne wręcz ofert zastępcze, żebyśmy tylko zrezygnowali z tego modelu. BMW X1 M35i okazało się totalnym hitem sprzedaży na tzw. "rynkach kluczowych". M.in. Niemcy i Szwajcarzy wykupują model i Bawaria nie nadąża produkować najmocniejszej odmiany kompaktowego SUV-a. W czym tkwi sukces tego modelu.

Domyślamy się, że nie tylko w kolorze testowanego egzemplarza. Matowy lakier Bay Lagoon w połączeniu z dwudziestocalowymi felgami i specyfikacją M35i, z podwójnymi końcówkami układu wydechowego komponuje się fenomenalnie. Choć nie jest to zestawienie bardzo "uniwersalne", to trudno odmówić mu uroku. I choć możliwość skompletowania takiego wyróżniającego się egzemplarza na pewno pomaga znaleźć klientów, to nie przesądza o sukcesie danej wersji.

BMW X1 M35i - TEST. Udana baza to podstawa

Przede wszystkim, nikt nie traktuje X1-ki jako "pełnej M-ki". To kompaktowy SUV ze sportowymi dodatkami i poprawionymi parametrami jezdnymi. Dlatego ważne jest, żeby samochód, na którym bazuje, był udany. Najnowsza generacja X1 jest pod tym względem naprawdę mocną propozycją. Samochód nie jest tak radykalnie wystylizowany jak np. BMW X2 i zbiera dobre opinie, jeśli chodzi o wygląd. Do tego jest zadziwiająco przestronny i praktyczny.

BMW X1 M35i

Znajdziemy tu przyzwoity, ustawny bagażnik oraz sporo przestrzeni na wygodnej tylnej kanapie. To naprawdę komfortowy SUV, a przy wymiarach, które sięgają już poprzednich generacji X3, możemy mówić o aucie, które z pewnością sprawdzi się w rodzinnym użytkowaniu. Z przodu również znajdziemy nie tylko wygodne fotele z mocno sportowym zacięciem, ale i praktyczne wnętrze.

Niestety, niezbyt ergonomiczne. Pozbawienie X1-ki pokrętła iDrive i teoretyczne "uproszczenie" deski rozdzielczej spowodowało że niektórych opcji naprawdę trzeba głęboko szukać. Chociażby... przycisku "P" przy automatycznej skrzyni biegów. Zostaje nam albo zatrzymanie auta na ręcznym, albo zgaszenie silnika. Bez sensu.

Podobnie bez sensu jest "e-M-kowa" duża kierownica. W X1 sprawia wrażenie olbrzymiej, a przy tym jest tradycyjnie za gruba, przez co nie każdemu będzie dobrze leżeć w dłoniach.

Reszta, to wnętrze na piątkę. Wystarczająco praktyczne, dobre jakościowo oraz w odpowiedni sposób zaakcentowane, że mamy do czynienia z tą bardziej sportową wersją. Najbardziej spodobały mi się wspomniane wyżej fotele, które cieszą niezłym trzymaniem bocznym i wysokim komfortem, również w dłuższej trasie.

Zaskakujące clou programu

Nie byłoby jednak sukcesu bez odpowiedniej jednostki napędowej. W BMW postawiono na dwulitrowy silnik z doładowaniem o mocy 300 KM. W sam raz dla takiego szybkiego SUV-a, który wcale nie jest specjalnie lekki.

Ale tylko w dokumentach.

To, co zaskakuje od samego początku, to "chęć" X1 M35i do jazdy. I to, że nie trzeba nawet zmieniać do tego trybów jazdy. Nawet w standardowych ustawieniach samochód żwawo się zbiera i nie sprawia wrażenia "zamulonego". To rzadkość w czasach, gdy pracę silnika optymalizuje się pod normy, co zazwyczaj skutkuje słabą dynamiką w ustawieniach komfortowych.

Tymczasem BMW X1 M35i radzi sobie naprawdę dobrze i jest wystarczająco dynamiczne. Owszem, skrzynia biegów wymaga trybu sportowego lub ręcznego, aby nie przysypiać czasem przy redukcjach, ale ogólne wrażenie jest świetne. Wspomniane ustawienia sportowe dodatkowo to potęgują.

Ale nie spodziewajcie się narowistego i agresywnego auta. Ono jest po prostu bardzo szybkie i przyjemne na trasę, bez utraty komfortu wynikającego z płynności jazdy. Żadnego szarpania, przeciągania biegów, czy mocnych "kopnięć w plecy". A przy tym lekkość, jakby samochód ważył ze 200 kg mniej niż znajdziecie w dowodzie rejestracyjnym. Genialne rozwiązanie. Jeszcze kilka lat temu ten samochód pewnie nie miałby oznaczenia "M", tylko po prostu był mocniejszą jednostką w gamie. I właśnie taki ma charakter.

To samo, o dziwo, tyczy się zawieszenia. W żadnym wypadku nie spodziewałem się twardego jak deska zawieszenia M, ale dwudziestocalowe koła i usportowiony "zawias" mogą sugerować braki w komforcie. Nic z tego - BMW X1 M35i wciąż jest optymalnie zestrojone i nawet na progach zwalniających, czy dziurach, zachowuje się bardzo poprawnie.

Taki złoty środek.

Spokojnie, nie czujcie się rozczarowani

Brak ostrej charakterystyki BMW to jednak nie powód do rozczarowania. Dość szybka skrzynia, świetne osiągi to jedna rzecz, a pewność zawieszenia, to druga. Mimo tego, że SUV zachowuje komfort, jest też bardzo pewny i neutralny w prowadzeniu. Mimo konstrukcji faworyzującej przedni napęd miałem wrażenie, że zachowanie jest neutralne w kierunku wręcz nadsterowności. Oczywiście, neutralizowanej przez AWD oraz systemy (w trybie Sport ESP domyślnie się dezaktywuje), ale poczujemy to, że BMW chętniej będzie pracować tyłem niż wyjeżdżać przodem z zakrętu. Trzeba tylko przyzwyczaić się do tej wielkiej kierownicy.

Tu bym nieco poprawił chociaż przełożenie. Czasem brakowało mi nieco ręki, na ciaśniejszych sekwencjach zakrętów. Ogólnie jednak samochód sprawdza się świetnie, jako auto usportowione.

BMW X1 M35i

Jedyne rozczarowanie to brzmienie wydechu. Pasuje do charakteru, ale po aucie z oznaczeniem M35i i czterema końcówkami układu wydechowego spodziewałem się czegoś znacznie bardziej rasowego. Tymczasem BMW "nie brzmi". Na szczęście jest też nieźle wyciszone, więc możemy potraktować te braki jako część tej spokojniejszej natury najmocniejszej z X1-ej.

Sensowne koszty pozwalają spojrzeć na to jak na samochód uniwersalny

No właśnie. Samochód "zaczyna się" od 269 tys zł. Testowana specyfikacja to około 320 tysięcy złotych. W tej cenie otrzymamy samochód z niemalże kompletnym wyposażeniem. Niczego tu nie brakuje, a alcantarowa tapicerka jest moim zdaniem lepszym pomysłem iż wymagająca dopłaty "skóra". No chyba, że nie przepadamy za niebieskimi przeszyciami.

Natomiast na pokładzie X1 znajdziemy wszystko, od kompletu systemów wsparcia (parkowanie, tempomat, asystent pasa ruchu itd.), przez fotele z pamięcią, aż po elektryczną klapę i panoramiczne, otwierane okno dachowe.

Koszt zakupu to jedno, a koszty w dalszym okresie, to zupełnie inna kwestia. Tutaj "z pomocą" przychodzi przyzwoite zużycie paliwa. Fakt, nie są to wartości, które zwalają z nóg, ale BMW X1 M35i średnio zużywa poniżej 10 l/100 km, co przy tej mocy i rozmiarze auta można uznać za niezłe wyniki.

Przy poruszaniu się wyłącznie po mieście musimy przyjąć, że beemka zużyje nieco ponad 11 l/100 km, w trasie powinna mieścić się między 6, a 9 l/100 km.

Zużycie paliwa BMW X1 M35i xDrive
przy 100 km/h: 6,1 l/100 km
przy 120 km/h: 7,7 l/100 km
przy 140 km/h: 9,2 l/100 km
w mieście: 11,5 l/100 km

BMW X1 M35i xDrive - podsumowanie i opinia

Zaskoczył mnie ten SUV. Spodziewałem się (zwłaszcza patrząc na ambitnie zaprojektowany tył samochodu), czegoś nieco bardziej ostrego w charakterze. Tymczasem tu dostajemy nieźle wyglądającego, szybkiego, ale całkowicie uniwersalnego SUV-a. I bardzo dobrze.

To i tak nie jest samochód, w którym chcielibyśmy czuć się niczym w nowym M2, czy nawet M3 Touring. Jest efektowny? Tak! Jest szybki? Jest! Prowadzi się dobrze? Owszem. Jest przy tym zwykłym, wygodnym, rodzinnym SUV-em? Jak najbardziej.

No to już macie odpowiedź, czemu sprzedaje się tak dobrze. To nie jest samochód idealny, ale to samochód, który zaskakuje swoją wielofunkcyjnością i na nic się nie sili.

Zalety
  • Wyjątkowa uniwersalność
  • Dobre osiągi
  • Wygodne wnętrze
  • Komfortowe i pewne zawieszenie
Wady
  • Ergonomia systemów multimedialnych
  • Zbyt duża i gruba kierownica
  • Rozczarowujące brzmienie samochodu

SILNIK t. benz, R4, 16 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk bezpośredni
POJEMNOŚĆ 1998 cm3
MOC MAKSYMALNA 221 kW (300 KM) przy 5750 - 6500 obr./min
MAKS. MOMENT OBROTOWY 400 Nm przy 2000 - 4500 obr./min
SKRZYNIA BIEGÓW automatyczna, siedmiobiegowa
NAPĘD AWD
ZAWIESZENIE PRZÓD wielowahaczowe
ZAWIESZENIE TYŁ wielowahaczowe
HAMULCE tarczowe went./tarczowe
OPONY 245/40R20
BAGAŻNIK 540/1600 kg
ZBIORNIK PALIWA 54 l
TYP NADWOZIA SUV
LICZBA DRZWI / MIEJSC 5/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4505/1845/1622 mm
ROZSTAW OSI 2692 mm
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1740/575 kg
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM 750/
ZUŻYCIE PALIWA 7,8 - 8,1 l/100 km
EMISJA CO2 185 - 186 g/km
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 5,4 s
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 250 km/h
GWARANCJA MECHANICZNA 2 lata
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12 lat/3 lta
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ
CENA WERSJI TESTOWEJ 269 900 zł
CENA EGZ. TESTOWANEGO ok. 320 000 zł