RAPORT: Sprawdzamy osiągi silnika 1.5 TSI w Skodzie Kodiaq

Mały doładowany silnik benzynowy w Skodzie Kodiaq to dosyć kontrowersyjny wybór. Sprawdziliśmy jakie są realne osiągi tej wersji - na pusto i z pasażerami.

Oferta silnikowa w Skodzie Kodiaq jest bogata. W Polsce otwiera ją 150-konna benzyna (i diesel o tej samej mocy), a zamyka 240-konny wysokoprężny wariant RS. W naszym teście długodystansowym sprawdzaliśmy bazową benzynę. Co ciekawe silnik ten jest dość chętnie wybierany przez klientów - zwłaszcza tych, którzy nie mają wygórowanych wymagań. My jednak postanowiliśmy dokładnie prześwietlić ten model - jakie osiągi oferuje Skoda Kodiaq 1.5 TSI?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI - osiągi, przyspieszenie

Pierwszy pomiar przeprowadziliśmy tylko z kierowcą na pokładzie, ważącym poniżej 80 kg. Zbiornik paliwa zapełniony był w 1/4, a auto puste. Pomiar odbywał się na zamkniętym odcinku drogi, gdzie mieliśmy możliwość weryfikacji pełnego przyspieszenia. Pomiar wykonaliśmy sprzętem firmy Racelogic.

Efekty? Pierwsza setka na zegarach pojawiła się w 10,5 sekundy. To o pół sekundy gorszy wynik od deklaracji producenta. W aucie tym wyraźnie wyczuwalne jest duże "zmulenie" przy samym starcie. Jest to efekt zastosowania nowego oprogramowania dla normy WLTP. Co ciekawe nawet ruszając z launch control można odnieść wrażenie, że auto bardzo niechętnie zaczyna przyspieszać, po czym subiektywnie nabiera pary dopiero powyżej 50 km/h. Tę prędkość na zegarach zobaczymy po 3,7 sekundy.

Skoda Kodiaq 1.5 TSI osiągi

Drugi pomiar przeprowadziliśmy z trójką dodatkowych pasażerów, ważących od 70 do 95 kilogramów. Oznacza to dodatkowe 300 kilogramów na pokładzie Kodiaqa. Przyspieszenie pogorszyło się w tym przypadku o 1,3 sekundy i spadło do 11,8 s. Wrzucając na pokład dodatkowo około 200 kilogramów w postaci bagażu przyspieszenie w zakresie 0-100 osiąga już wartości na poziomie 13,8-15 sekund, co w niektórych sytuacjach może być wręcz problematyczne.

Załadowana Skoda Kodiaq 1.5 TSI ma na przykład problemy z szybkim nabraniem prędkości przy włączaniu się na autostradzie. Zawsze trzeba brać tutaj większy margines bezpieczeństwa, tak aby nie wywołać niebezpiecznej sytuacji, wyjeżdżając chociażby przed ciężarówkę.

Skoda Kodiaq 1.5 TSI - zużycie paliwa

Prezentowane pomiary wykonaliśmy przy przebiegu 10 505 km. Wtedy też przeprowadziliśmy drugi pomiar zużycia paliwa, który pokazał, że spadło ono nawet o 0,5 litra względem weryfikacji przy przebiegu 1800 kilometrów. Kolejny test zużycia zrobiliśmy 5 000 kilometrów później - i przyniósł on dość ciekawe efekty. Jak się okazuje konsumpcja paliwa znowu się zmniejszyła. Nie jest to już znaczna różnica, ale kolejne 0,1-0,3 litra to wyczuwalna korzyść przy dystrybutorze i w portfelu.

Zużycie paliwa: przebieg 1800 km przebieg 11 000 km przebieg 15 500 km
przy 100 km/h 6,5 l/100 km 6,4 l/100 km 6,3 l/100 km
przy 120 km/h 8,3 l/100 km 7,8 l/100 km 7,5 l/100 km
przy 140 km/h 9,9 l/100 km 9,4 l/100 km 9,3 l/100 km

Niestety, przy tym przebiegu zauważyliśmy też lekki ubytek oleju. Finalnie zdecydowaliśmy na dolewkę 0,5 litra oleju 5W30 (zgodnego z zaleceniami producenta), aby mieć święty spokój w trasie.

Skoda Kodiaq - test długodystansowy

Poniżej znajdziecie linki do wcześniejszych części długiego dystansu Skodą Kodiaq:

RAPORT: Za i Przeciw. Czy warto wybrać Kodiaqa z silnikiem 1.5 TSI?

RAPORT: Na co stać naszego długodystansowego Kodiaqa? Przegląd wyposażenia i cennika

Jak wydać 200 000 zł? Topowa Skoda Kodiaq w porównaniu z podstawowym Audi Q5

RAPORT: Jak sprawdza się Skoda Kodiaq 1.5 TSI? Za nami pierwszy miesiąc testu długodystansowego

Zaczynamy test długodystansowy Skody Kodiaq z silnikiem 1.5 TSI. Co chcecie o niej wiedzieć?