RAPORT: Sprawdzamy osiągi silnika 1.5 TSI w Skodzie Kodiaq
Mały doładowany silnik benzynowy w Skodzie Kodiaq to dosyć kontrowersyjny wybór. Sprawdziliśmy jakie są realne osiągi tej wersji - na pusto i z pasażerami.
Oferta silnikowa w Skodzie Kodiaq jest bogata. W Polsce otwiera ją 150-konna benzyna (i diesel o tej samej mocy), a zamyka 240-konny wysokoprężny wariant RS. W naszym teście długodystansowym sprawdzaliśmy bazową benzynę. Co ciekawe silnik ten jest dość chętnie wybierany przez klientów - zwłaszcza tych, którzy nie mają wygórowanych wymagań. My jednak postanowiliśmy dokładnie prześwietlić ten model - jakie osiągi oferuje Skoda Kodiaq 1.5 TSI?
Skoda Kodiaq 1.5 TSI - osiągi, przyspieszenie
Pierwszy pomiar przeprowadziliśmy tylko z kierowcą na pokładzie, ważącym poniżej 80 kg. Zbiornik paliwa zapełniony był w 1/4, a auto puste. Pomiar odbywał się na zamkniętym odcinku drogi, gdzie mieliśmy możliwość weryfikacji pełnego przyspieszenia. Pomiar wykonaliśmy sprzętem firmy Racelogic.
Efekty? Pierwsza setka na zegarach pojawiła się w 10,5 sekundy. To o pół sekundy gorszy wynik od deklaracji producenta. W aucie tym wyraźnie wyczuwalne jest duże "zmulenie" przy samym starcie. Jest to efekt zastosowania nowego oprogramowania dla normy WLTP. Co ciekawe nawet ruszając z launch control można odnieść wrażenie, że auto bardzo niechętnie zaczyna przyspieszać, po czym subiektywnie nabiera pary dopiero powyżej 50 km/h. Tę prędkość na zegarach zobaczymy po 3,7 sekundy.
Drugi pomiar przeprowadziliśmy z trójką dodatkowych pasażerów, ważących od 70 do 95 kilogramów. Oznacza to dodatkowe 300 kilogramów na pokładzie Kodiaqa. Przyspieszenie pogorszyło się w tym przypadku o 1,3 sekundy i spadło do 11,8 s. Wrzucając na pokład dodatkowo około 200 kilogramów w postaci bagażu przyspieszenie w zakresie 0-100 osiąga już wartości na poziomie 13,8-15 sekund, co w niektórych sytuacjach może być wręcz problematyczne.
Załadowana Skoda Kodiaq 1.5 TSI ma na przykład problemy z szybkim nabraniem prędkości przy włączaniu się na autostradzie. Zawsze trzeba brać tutaj większy margines bezpieczeństwa, tak aby nie wywołać niebezpiecznej sytuacji, wyjeżdżając chociażby przed ciężarówkę.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI - zużycie paliwa
Prezentowane pomiary wykonaliśmy przy przebiegu 10 505 km. Wtedy też przeprowadziliśmy drugi pomiar zużycia paliwa, który pokazał, że spadło ono nawet o 0,5 litra względem weryfikacji przy przebiegu 1800 kilometrów. Kolejny test zużycia zrobiliśmy 5 000 kilometrów później - i przyniósł on dość ciekawe efekty. Jak się okazuje konsumpcja paliwa znowu się zmniejszyła. Nie jest to już znaczna różnica, ale kolejne 0,1-0,3 litra to wyczuwalna korzyść przy dystrybutorze i w portfelu.
Zużycie paliwa: | przebieg 1800 km | przebieg 11 000 km | przebieg 15 500 km |
przy 100 km/h | 6,5 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,3 l/100 km |
przy 120 km/h | 8,3 l/100 km | 7,8 l/100 km | 7,5 l/100 km |
przy 140 km/h | 9,9 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,3 l/100 km |
Niestety, przy tym przebiegu zauważyliśmy też lekki ubytek oleju. Finalnie zdecydowaliśmy na dolewkę 0,5 litra oleju 5W30 (zgodnego z zaleceniami producenta), aby mieć święty spokój w trasie.
Skoda Kodiaq - test długodystansowy
Poniżej znajdziecie linki do wcześniejszych części długiego dystansu Skodą Kodiaq: