Renault Clio i Captur E-Tech zaprezentowane. Do 65 kilometrów na prądzie

Renault Clio i Captur E-Tech wjeżdżają na rynek. To wyczekiwane hybrydy plug-in, które mają być najciekawszym rozwiązaniem w swoim segmencie.

2020 Renault Clio i Captur E-Tech to zupełnie inne podejście w temacie elektromobilności. Gdy większość producentów prezentuje w pełni elektryczne warianty swoich popularnych modeli, Renault stawia na rozdzielenie takich pojazdów w ofercie. I tak oto rolę samochodu zasilanego wyłącznie z akumulatorów pełni nowe Zoe, a gama E-Tech ma być świetnym kompromisem pomiędzy zużyciem paliwa i zasięgiem.

2020 Renault Captur E-Tech - dane techniczne

Francuzi zastosowali szereg naprawdę ciekawych rozwiązań, które częściowo wywodzą się z doświadczenia pozyskanego w Formule 1. Co ciekawe Renault Clio i Captur E-Tech wykorzystują ten sam system, jednak w zupełnie inny sposób.

To co je łączy to wolnossący silnik 1.6 z dwoma elektrycznymi jednostkami. Pierwsza z nich, o oznaczeniu HSG (High-voltage Starter Generator) zintegrowana jest z rozrusznikiem. Drugi zaś to pełnoprawny i według Renault mocny silnik elektryczny, którego dokładnej specyfikacji nie znamy. Wiemy natomiast, że Clio oferuje 140 KM, zaś Captur aż 160 KM.

Ciekawostką jest tutaj skrzynia biegów. To nowa bezsprzęgłowa konstrukcja, która ma kilka trybów pracy, dopasowujących się w zależności od aktualnego użytkowania auta.

Zastosowanie takiej konstrukcji (dwóch silników i rzeczonej skrzyni) ma wiele zalet. Przede wszystkim zmiany biegów mają być bardzo gładkie i wręcz niewyczuwalne. Po drugie - możliwy jest tutaj start i użytkowanie w trybie stricte elektrycznym już po uruchomieniu silnika. Jednostka spalinowa nawet na chwilę nie musi się załączać, aby obsłużyć całe auto.

Renault Captur łączy ten system z baterią o pojemności 9,8 kWh (napięcie 400V), ładowaną z gniazdka. Dzięki temu można je użytkować w jednym z trzech trybów. Ustawienie Pure wykorzystuje cały potencjał baterii i nie załącza silnika spalinowego. W tym ustawieniu można jeździć z prędkością do 135 km/h, co jest bardzo dobrym wynikiem. Zasięg na jednym ładowaniu ma wynosić do 65 kilometrów.

Opcja Sport łączy możliwości konstrukcji benzynowej i elektrycznej, tak aby osiągi były możliwie najlepsze. Ustawienie E-Save pozwala z kolei na doładowanie i zachowanie możliwie najwyższego stanu naładowania akumulatora.

Renault Clio Captur E-Tech

2020 Renault Clio E-Tech - dane techniczne

Największą różnicą pomiędzy Capturem a Clio jest fakt, że mniejszy model nie jest hybrydą typu plug-in. O ile Caputra możemy naładować z gniazdka, o tyle Clio działa na podobnej zasadzie jak np. Toyota Corolla Hybrid.

Bateria w Renault Clio E-Tech ma 1,2 kWh pojemności i działa pod napięciem 230V. Dzięki specyfice całego napędu jazda tym autem w warunkach miejskich ma się odbywać do 80% czasu w trybie stricte elektrycznym, gdyż auto bez problemu będzie się rozpędzało przy wykorzystaniu wyłącznie jednostki na prąd. Jazda w trybie stricte elektrycznym będzie możliwa do prędkości wynoszącej 70-75 km/h.

2020 Renault Clio i Captur E-Tech - emisja CO2 i zużycie paliwa

W przypadku modelu Captur, będącego hybrydą typu plug-in, średnie zużycie paliwa ma wynosić 1,5 litra na sto kilometrów. Emisja CO2 to z kolei 34 gramy na kilometr, co jest bardzo dobrym wynikiem. W Clio emisja CO2 będzie utrzymana poniżej wyznaczonych limitów, zaś średnie zużycie ma wahać się w granicach 3-4 litrów na sto kilometrów.

Nowe modele E-Tech dołączą do oferty jeszcze w tym roku. W Polsce, zgodnie z ustawą o elektromobilności, będą one objęte niższą akcyzą. W kolejce Renault jest zaś następna hybryda - Megane E-Tech, które poznamy jeszcze w tym roku.