Nowe amerykańskie cła uderzą w wielu producentów, w tym amerykańskich. Mamy listę najważniejszych

Mazda i Lexus ze sporymi problemami, marki amerykańskie też nie mają lekko. Taki efekt będą miały nowe cła wprowadzone przez Donalda Trumpa. Sprawdzamy, kto z czołówki straci najwięcej.

Nowy dzień, nowe kierunki polityki gospodarczej Donalda Trumpa. Dziś ogłoszono 25% cła na towary importowane do USA. Obejmuje to m.in. samochody i części do nich. Nie jest jednak tajemnicą, że wiele z popularnych samochodów, nawet amerykańskich, produkowanych jest poza USA. Problemy obejmą koncern Stellantis, ale także takie marki jak Mazda, Lexus, czy Chevrolet i Toyota.

Cła dotkną w dużej mierze producentów z Azji

W statystykach uwzględniliśmy 20 najpopularniejszych samochodów, które pochodzą z importu. 18 z nich znajdziemy w Top 50 sprzedaży samochodów w Stanach Zjednoczonych.

Najmniej optymistycznie wygląda to w przypadku Mazdy. Na liście znalazły się modele CX-30 oraz CX-5. Ten drugi model do amerykańskich klientów trafia z Japonii, a CX-30 z Meksyku. Łącznie nowe cła dotyczyć będą 55% sprzedaży marki w USA.

34% swojej sprzedaży w Stanach będzie musiał „oclić” Lexus. Na tym ważnym rynku gros sprzedaży stanowi model RX, który dociera z Kanady lub z Japonii. To prawie 120 tysięcy samochodów, które zapewne zdrożeją o 25%. Japończycy nie mają tak dużych możliwości przeniesienia produkcji.

cła

Zresztą, Toyota jako taka też zmaga się z cłami. 10% sprzedaży w USA to Toyota Tacoma. Produkowana, a jakże, w Meksyku. Z kolei najlepiej sprzedający się samochód w USA, czyli Toyota RAV4, też w dużej mierze trafia z Kanady (ale również z USA). Oba modele to w sumie blisko 30% sprzedaży. Reszta modeli marki wyjeżdża z amerykańskich fabryk, więc nadal będzie „zabierać rynek” amerykańskim markom.

"Ameryka też się sypie, to osobny rozdział"

Zwłaszcza, że te również mają problem. Jedne z najlepiej sprzedających się Chevroletów (nie licząc pickupów), stanowiące 29% sprzedaży marki, trafiają do Stanów z Korei Południowej oraz z Meksyku. To Trailblazer, Trax oraz Equinox – w sumie pół miliona SUV-ów.

Gorzej to wygląda w przypadku Stellantisu. Borykający się z wieloma problemami koncern ma aż trzy modele na liście. RAM 2500 to znów blisko 28% sprzedaży całego RAMa.

Chrysler Pacifica w całości wyjeżdża z Kanady. Jeep Compass, czyli 19% całej sprzedaży Jeepa w USA, pochodzi z Meksyku.

Problemy w mniejszym stopniu dotykają Forda, choć trzeba wziąć pod uwagę, że cła dotyczą też części, a fabryki wszystkich trzech koncernów „Wielkiej Trójki” podzespoły produkują poza granicami.

Wspomniany kilkukrotnie Meksyk jest liderem jeśli chodzi o „problemy”, a Ponad połowa z wylistowanych modeli pochodzi stamtąd. Od Toyoty, aż po Volkswagena (Tiguan trafia właśnie stamtąd)

Co dalej?

Jaki będzie efekt ceł? Można się tylko domyślać. Część producentów będzie chciała inaczej rozłożyć produkcję modeli w USA, choć to nie będzie szybki proces. Większość jednak przerzuci koszty na klientów i będzie liczyć się z niższą sprzedażą. W końcu na liście w dużej mierze znajdziemy samochody, które trafiają do osób z mniej zasobnymi portfelami. Oni nie przerzucą się na amerykańskie samochody, bo właśnie te zdrożeją.

Miejsce w Top 50 sprzedaży ogólnie Marka Model % sprzedaży marki w USA Kraj produkcji sprzedaż 2024
1. Toyota RAV4 13% Kanada 266 100
12. Chevrolet Trax 12% Korea Płd. 200 700
15. Toyota Tacoma 10% Meksyk 192 800
17. Chevrolet Equinox 11% Meksyk 188 200
19. Subaru Forester 26% Japonia 175 500
26. Nissan Sentra 18% Meksyk 152 700
27. Honda HR-V 12% Meksyk 151 500
32. Hyundai Elantra 16% Korea Płd. 136 700
33. Mazda CX-5 32% Japonia 134 000
34. Ford Maverick 7% Meksyk 131 200
36. Ford Bronco Sport 6% Meksyk 124 700
37. RAM 2500 28% Meksyk 121 800
38. Chrysler Pacifica 100% Kanada 119 400
40. Lexus RX 34% Kanada/Japonia 118 600
44. Jeep Compass 19% Meksyk 111 700
45. Hyundai Palisade 13% Korea Płd. 110 000
47. KIA Forte 14% Meksyk 108 900
50. Chevrolet Trailblazer 6% Korea Płd. 104 400
poza Mazda CX-30 23% Meksyk 96 500
poza Volkswagen Tiguan 25% Meksyk 94 400
Źródło: Car Industry Analisys