Tesla Model 3 nie jest już najlepiej sprzedającym się "elektrykiem" w Europie

Fiat 500 goni czołówkę, Volkswagen ID.3 przepadł w mrokach dziejów, Tesla Model 3 spadła z najwyższego stopnia podium. I co jeszcze?

Wygląda na to, że zagęszczona konkurencja na rynku samochodów elektrycznych powoduje sporo przetasowań. Tesla Model 3, dotychczasowy lider, nieco osłabła. Przyczyn może być kilka, w tym spora konkurencja, we... własnej marce.

Tesla Model 3 ustąpiła Modelowi Y

Analizy JATO Dynamics wskazują, że na europejskim rynku w pierwszej połowie 2022 roku zarejestrowano 45 165 Tesli Model Y. Crossover Elona Muska wdarł się przebojem na najwyższy stopień podium, zrzucając starszą siostrę. Model 3 "zdobył srebrny medal" dzięki 40 179 rejestracjom.

Model 3

Taka sytuacja jest nie tylko udziałem parcia na ten segment przez klientów, ale również lekkich problemów Tesli, jeśli chodzi o produkcję. Fabryki w Chinach wciąż borykają się z czkawką pocovidową, a fabryka w Berlinie pracuje na ćwierć gwizdka i już ją trzeba było zamknąć w celu przeorganizowania. Model 3 został też trochę zepchnięty z priorytetów amerykańskiej firmy właśnie na rzecz "igreka".

Ciekawe rzeczy dzieją się na dalszych miejscach listy. Jeśli chodzi o udział marek w rynku, to Tesla spadła ogólnie na trzecie miejsce - ex aequo z Hyundaiem/Kią (13% rynku). Na pierwszym miejscu jest koncern Volkswagena (20% rynku), a na drugim Stellantis, który przeskoczył Teslę i obecnie ma 17% udziałów w rynku aut elektrycznych.

Nigdy nie bagatelizuj Fiata 500!

W Stellantisie olbrzymią robotę wykonują dwa modele, odpowiednio na trzecim i czwartym miejscu listy modeli. W pierwszej połowie 2022 roku 32 837 sztuk elektrycznego Fiata 500e znalazło nabywców. Wcale się nie zdziwimy, jak na koniec roku przeskoczy Model 3, albo zbliży się jeszcze bardziej. To największy wygrany tego zestawienia.

"Czwórkę" okupuje "208-ka" - mały elektryczny Peugeot trafił na rynek w liczbie 23 025 sztuk.

Pierwszą piątkę zamyka pierwszy Volkswagen. I jest to model ID.4, który ewidentnie bardziej spodobał się klientom. Tu również się nie dziwimy. Niecałe 260 sztuk mniej i mamy Kię Niro (jeszcze stary model), kolejne bardzo udane auto elektryczne. Za nimi Skoda Enyaq i Renault Zoe.

A gdzie podział się Volkswagen ID.3? Zajął dwunaste miejsce ze sprzedażą na poziomie 17 363 sztuk, za IONIQ-iem 5 i Dacią Spring.

Dawny lider rynku, czyli Nissan Leaf, ledwo zmieścił się w "dwudziestce", tylko trochę wyprzedzając nieprodukowane już BMW i3.

Ogólnie w zestawieniu ujęto 55 modeli, z których najsłabiej poradził sobie DS 3 Crossback e-Tense. Było tylko 1 173 chętnych na ten model.

Z niecierpliwością czekam na kolejne zestawienie, na koniec roku, bo walka mocno się zaostrza i klienci zaczynają już wybierać to, czego potrzebują, a nie "to co jest".

Źródło: Car Industry Analysis/JATO Dynamics