Samochody kompaktowe mocno urosły i utyły. I co? I nie mamy z tego wiele zysku
Przedstawiciele Volkswagena podkreślali podczas premiery Polo, że jest większe niż Golf IV. Samochody kompaktowe urosły i utyły, ale mam wrażenie, że wcale nie są większe.
Trafiłem ostatnio w sieci na zestawienie, które pokazuje, jak zmienił się rozmiar najpopularniejszych hatchbacków na przestrzeni lat. Samochody kompaktowe segmentu B i C są znacznie większe niż "kilka generacji wstecz" i zauważalnie cięższe. Jednak testując różne auta nie widzę czegoś, co powinno za tym iść. Rozmiaru wnętrza.
Samochody kompaktowe w obu segmentach są cięższe o 200-300 kg
Używam okerślenia "samochody kompaktowe", ale wezmę na tapet też auta segmentu B. To od lat jedne z najpopularniejszych aut na Starym Kontynencie. I to właśnie tam widać duże zmiany.
W 2001 przeciętne auto miejskie ważyło 1 057 kilogramów i miało 3844 mm długości. 23 lata później samochód waży już średnio 1207 kg i ma ponad 4 metry długości (4057 mm).
To wzrost o 21,5 cm i przyrost masy o 150 kilogramów. Na przykład Peugeot 206 ważył 1057 kg, podczas gdy 208-ka już 1294 kg.
Oczywiście, za wzrost masy w dużej mierze odpowiada coraz lepsze wyposażenie oraz wyśrubowane normy bezpieczeństwa. Także to, że te samochody stały się coraz bardziej uniwersalne, powoduje, że są cięższe (lepsze wyciszenie, grubsze drzwi, inne materiały w środku).
Ale biorąc pod uwagę ostatnio testowane auta oraz pamięć o samochodach sprzed 20 lat, mam wrażenie, że te centymetry poszły gdzieś "w powietrze".
Gdy zaglądam na tylną kanapę najnowszego Peugeota 208, nie widzę tam dodatkowych centymetrów. Na tylnej kanapie Yarisa wciąż można podróżować tylko na krótszych dystansach. A przecież w pierwszej generacji można było zamówić nawet przesuwaną kanapę.
Owszem, zwiększona uniwersalność to również większe bagażniki. Ale też niedużo. Choć na papierze pojemności oscylujące wokół 250 - 280 litrów zwiększyły się nawet do ok. 350, to nie widzę tego, patrząc na kufry. Podwójne podłogi, schowki, czy przestrzeń wynikająca z zabrania koła zapasowego nie powodują, że mam do czynienia z większym samochodem.
Więc Polo może jest i większe od Golfa IV, ale wcale nie jest od niego wygodniejsze
Segment C podobnie "zmienił posturę"
Prawdziwe samochody kompaktowe (czyli segment C) zaliczyły podobny wzrost.
Dodatkowe 19,1 cm i 152 kg spowodowały, że średnio auto kompaktowe ma 4348 mm długości i waży 1425 kg. Całkiem sporo. Taki na przykład pierwszy Focus ważył 1208 kilogramów. Kończąca swój żywot "czwórka" - 1387 kg.
Tu jednak widać wyraźny zysk, jeśli chodzi o miejsce z tyłu. Oczywiście, nie wszystkie auta są przestronne (platforma grupy Stellantis jest tego najlepszym przykładem), ale na przykład porównanie Golfa IV do Golfa VIII to już przepaść. Nie ma za to wielu zmian w bagażnikach. Śmiem twierdzić że zabudowane "na nowo" są nawet nieco mniej wygodne w użyciu, mimo pozornie większej pojemności.
Niewielki zysk, chyba że pod maską
Nie ma więc znaczącej poprawy, jeśli chodzi o przestrzeń. Nowe auta kompaktowe i miejskie są nieco szersze, więc tu jest duży skok. Bo nawet na zmiany w silnikach należy spojrzeć z dwóch stron.
Oczywiście, większość nowych aut ma znacznie mocniejsze silniki, również w bazowych odmianach. Nawet gdy popatrzymy w tabelki, przyspieszenia są zupełnie inne. Osiągi na poziomie 8 - 9 sekund do 100 km/h były rzadkością na początki XXI wieku i zarezerwowane raczej dla aut usportowionych.
Ale przy dużo mniejszej masie, kiedyś niższe moce wystarczały. Jako były posiadacz Polo z 60-konnym silnikiem i przyspieszeniem do 100 km/h mierzonym kalendarzem, stwierdzam że subiektywne wrażenia były zupełnie inne. Auta sprawiały wrażenie żwawszych, chętniejszych do jazdy, a przy tym wcale nie jakoś wyjątkowo zachłannych na paliwo.
Innymi słowy, postęp skręcił w jakąś zupełnie dziwną stronę, która niby coś poprawiła, ale tak naprawdę... wcale nie dużo.
Poniżej znajdziecie tabele, w których podaliśmy dane dla najpopularniejszych aut w obu segmentach na przestrzeni lat.
Segment B
samochód | 2001 | 2024 |
Peugeot 206/208 | 3822 mm/1057 kg | 4055 mm/1294 kg |
Renault Clio | 3812 mm/1051 kg | 4053 mm/1235 kg |
Opel Corsa | 3817 mm/1045 kg | 4061mm/1300 kg |
Skoda Fabia | 3960 mm/1155 kg | 4108 mm/1198 kg |
Ford Fiesta | 3872 mm/1077 kg | 4091 mm/1135 kg |
VW Polo | 3897 mm/1065 kg | 4074 mm/1196 kg |
Fiat Punto | 3812 mm/992 kg | ?? |
Seat Ibiza | 3876 mm/1107 kg | 4059 mm/1171 kg |
Citroen Saxo/C3 | 3718 mm/931 kg | 4003 mm/1221 kg |
Toyota Yaris | 3617 mm/958 kg | 3950 mm/1180 kg |
Segment C
samochód | 2001 | 2024 |
Opel Astra | 4110 mm/1230 kg | 4374 mm/1491 kg |
VW Golf | 4149 mm/1308 kg | 4283 mm/1411 kg |
Audi A3 | 4152 mm/1281 kg | 4349 mm/1453 kg |
Renault Megane/E-Tech | 4164 mm/1180 kg | 4199 mm/1362 kg |
Ford Focus | 4178 mm/1208 kg | 4391 mm/1387 kg |
Seat Leon | 4184 mm/1296 kg | 4374 mm/1393 kg |
Citroen Xsara/C4 | 4188 mm/1217 kg | 4355 mm/1446 kg |
Toyota Corolla | 4197 mm/1210 kg | 4370 mm/1435 kg |
Peugeot 307/308 | 4202 mm/1308 kg | 4367 mm/1481 kg |
Fiat Stilo/Tipo | 4235 mm/1319 kg | 4368 mm/1418 kg |
źródło: Felipe Munoz - JATO Dynamics