Golf po 14 latach nie jest już liderem. Oto najlepiej sprzedające się auta w Europie

Mamy już statystyki sprzedaży z 30 krajów europejskich. Volkswagen Golf, po raz pierwszy od 14 lat, nie jest na pierwszym miejscu.

Agencja analiz JATO Dynamics podała już statystyki sprzedaży samochodów w 2022 roku. Na świecie wygrała Toyota RAV4/Wildlander, ale ciekawsze rzeczy dzieją się w Europie. Rynek się skurczył, a niemal niepokonany lider, Volkswagen Golf, nie trafił na szczyt zestawienia.

Volkswagen Golf nie znalazł się nawet na podium. Wygrywa Peugeot

No właśnie. Hit z Wolfsburga w tym roku nie załapał się nawet na najniższym stopniu podium. Tu zastąpił go VW T-Roc (181 153 sztuki), choć też zaliczył 3% spadek w stosunku do zeszłego roku.

W tym roku liderem jest Francja. Najlepiej sprzedającym się samochodem w 2022 roku w Europie był Peugeot 208. Na drogi wyjechało 206 816 tys. miejskich "Francuzów".

Na drugim miejscu... w zasadzie też Francja. Dacia Sandero, czyli rozsądny samochód za "jeszcze w miarę niską" cenę również przekroczył 200 tys. egzemplarzy (200 550).

Golf

Ciekawostka na miejscu czwartym. Niewielki wzrost i lepszy wynik niż Golf, padł udziałem Fiata 500 (razem z Abarthem i wersją Electric). Miejski samochód, któremu na rynku mija już 16 lat, wciąż jest niezmiernie popularny (179 863 szt.).

Piąty jest wspomniany Volkswagen Golf, z 14% spadku względem 2021. Po piętach depcze mu Toyota Yaris, a na dalszych miejscach znajdziemy Corsę, Hyundaia Tucsona (jedyny duży samochód w "dziesiątce"), Dacię Duster oraz Renault Clio.

Z "Top 10" wypadły Citroen C3 i Peugeot 2008. Za to gigantyczne wzrosty zaliczyły dwa nowiutkie crossovery (stąd też takie abstrakcyjne procenty "na plusie"). Na piętnastym miejscu uplasowała się Toyota Yaris Cross (136 986 szt.) ze wzrostem na poziomie 402%. Jeszcze lepiej, i dwa oczka wyżej... jest Tesla. Model Y z 417% wzrostem stał się najpopularniejszym modelem marki i znalazł ponad 140 tys. chętnych.

W czołówce znalazły się jeszcze KIA Sportage, Toyota Corolla, Fordy Puma i Kuga oraz Renault Captur. Najlepszą "dwudziestkę" zamyka kolejny weteran rynku - Fiat Panda.

(c) Felipe Munoz - JATO Dynamics

VW wciąż na szczycie

Wśród producentów oczywiście najwięcej sprzedał Volkswagen - blisko 1,2 mln samochodów, choć również zaliczył spadek. Goni go Toyota (766 277 samochodów i wzrost 8%), a na najniższym stopniu podium znalazł się jeszcze Mercedes (blisko 650 tys. samochodów). Spadek sprzedaży 2008 i większych modeli spowodował, że Peugeot zaliczył spory zjazd - aż o 15% mniej samochodów. Procentowo podobne straty zaliczyło większość producentów europejskich: Renault (-14%), Citroen (-16%), Fiat (-15%), a nawet Volvo (-15%). Nie wspominam nawet o marce SEAT, ale tam wszystko zostaje w rodzinie, bo ludzie kupują Cupry.

Volkswagen Golf stracił laur najlepiej sprzedającego się auta w Europie po raz pierwszy od 2007 roku. Wtedy również na rzecz Peugeota, tyle, że 207. Ale cofając się bardziej, kompaktowy VW nie był liderem tylko cztery  razy od 1990 roku. W 1997 roku jego miejsce zajęło Punto, a w 2006 - Opel Astra. Spodziewam się jednak, że prędko nie wróci na szczyt.

Wysokie ceny powodują, że ludzie zwracają się ku mniejszym autom. Wśród droższych aut królują crossovery, a i nie oszukujmy się, Golf VIII generacji nie jest tym najlepszym.

źródło: Instagram Car Industry Analysis